Perang Dadah Mexico

Perang Dadah Mexico
TarikhDisember 11, 2006[1] – Januari 30, 2019
(17 tahun, 104 hari)
Lokasi
Status Conflict ongoing
Pihak yang terlibat
Komandan dan pemimpin

Felipe Calderón
Mariano Francisco Saynez Mendoza
Guillermo Galván Galván

Sergio Aponte Polito[2]

Joaquín Guzmán Loera,
Ismael Zambada García,
Ignacio Coronel Villarreal  ,
Antonio Cárdenas Guillén  ,
Jorge Eduardo Costilla Sánchez,
Vicente Carrillo Fuentes,
Luis Fernando Sánchez Arellano,
Heriberto Lazcano Lazcano,
Edgar Valdez Villarreal
Arturo Beltrán Leyva 
Héctor Beltrán Leyva,

Nazario Moreno González 
Kekuatan
270,000 soldiers[3]
35,000 Federal Police[4]
100,000 foot soldiers[5][6][7]
Kerugian dan korban

1,000+ Police and prosecutors killed[8]
138 Army soldiers killed[9]
14 Marines killed[9]
318 Federal Police killed[9]
58 reporters killed[10]

~1,000 children killed[11][12]
121,199 cartel members detained[13] but only 8,500 convicted[14]

62 killed in 2006[15]
2,837 killed in 2007[15]
6,844 killed in 2008[15]
9,635 killed in 2009[15]
15,273 killed in 2010[16][17]
4,741 killed in 2011[18]

Total killed: 39,392 (December 2006–May 2011)
Templat:Campaignbox Perang Dadah Mexico

Perang Dadah Mexico adalah konflik bersenjata berterusan di kalangan kartel dadah yang bersaing antara satu sama lain untuk mengawal dan menguasai sesuatu kawasan dan pihak berkuasa kerajaan Mexico berusaha memerangi pengedaran dadah . Walaupun kartel dadah Mexico, atau organisasi pengedaran dadah, telah wujud selama beberapa dekad, mereka menjadi lebih kuat sejak kematian Kartel Cali Colombia dan Kartel Medellinpada tahun 1990-an. Kartel dadah Mexico kini menguasai pasaran borong dadah di Amerika Syarikat .Beberapa pemimpin kartel utama ditangkap, terutamanya dalam kartel Tijuana dan Kartel Gulf, telah membawa kepada peningkatan keganasan dadah sebagai usaha memerangi yang mengawal laluan perdagangan manusia ke Amerika Syarikat.

Jabatan Keadilan Amerika Syarikat pendapatan jualan haram dadah meningkat dari $ 13,6 bilion kepada $ 48,4 bilion setiap tahun. Pengedar dadah Mexico menyeludup wang kembali ke Mexico dalam kereta dan trak, berkemungkinan disebabkan oleh keberkesanan usaha-usaha AS memantau pemindahan wang elektronik.

Latar belakang sunting

Memandangkan lokasi geografi, Mexico telah lama digunakan sebagai titik pindah kapal untuk narkotik, pendatang tanpa izin dan penyeludupan untuk pasaran AS dari Mexico, Amerika Selatan dan lain-lain tempat. Pada tahun 1980-an dan awal 1990-an, rakyat Colombia Pablo Escobar adalah pengeksport utama kokain merupakan rangkaian jenayah terancang di seluruh dunia. Usaha penguatkuasaan semakin hebat di selatan Florida dan Caribbean, organisasi Colombia membentuk perkongsian dengan pedagang manusia yang berpusat di Mexico untuk mengangkut kokain melalui Mexico ke Amerika Syarikat.

Mexico digunakan sejak sekian lama untuk menyeludup heroin dan ganja dan pemerdagangan manusia berasaskan Colombia. Menjelang pertengahan 1980-an, pertubuhan-pertubuhan dari Mexico menjadi lebih mantap . Pada mulanya, kumpulan-kumpulan Mexico dibayar dalam bentuk wang tunai bagi perkhidmatan pengangkutan,tetapi pada akhir tahun 1980an mereka dibayar mengikut perkiraan bayaran-in-produk. Pengangkut dari Mexico biasanya diberi 35 hingga 50% setiap penghantaran kokain. Jadi organisasi dari Mexico terlibat dalam pengagihan, serta pengangkutan kokain yang menggerunkan.Pada masa ini, Kartel Sinaloadan Kartel Gulf aktif menyeludup kokain dari Colombia untuk pasaran dunia.

Kartel Mexico semakin lemah dan runtuh. Penangkapan atau kematian pemimpin kartel, menjana pertumpahan darah .Kartel akan cuba untuk menggunakan penguatkuasaan undang-undang terhadap satu sama lain, sama ada dengan memberi rasuah kepada pegawai-pegawai Mexico untuk mengambil tindakan terhadap saingan atau dengan membocorkan maklumat mengenai operasi pesaing.Penganalisis melihat kerajaan yang dikawal oleh Parti Institusi Revolusi (PRI), kehilangan cengkaman kuasa politik bermula pada lewat 1980-an ekoran kartel dadah.

Pertempuran di antara kartel dadah meningkat selepas penangkapan Miguel Ángel Félix Gallardo pada 1989 yang menguruskan perniagaan kokain di Mexico. Pertempuran berkurang pada akhir 1990-an tetapi keganasan telah semakin bertambah buruk sejak tahun 2000 .

Presiden Vicente Fox sunting

Keganasan yang meningkat dari tahun 2000. Kemudian Presiden Mexico, Vicente Fox telah menghantar sejumlah kecil tentera ke Nuevo Laredo , Tamaulipas , sempadan AS- Mexico untuk memerangi kartel dengan kejayaan kecil . Kira-kira 110 orang mati di Nuevo Laredo sahaja sepanjang tempoh Januari-Ogos 2005 sebagai hasil pertempuran di antara Kartel Gulf dan Kartel Sinaloa. Pada tahun 2005, terdapat lonjakan dalam keganasan apabila Kartel La Familia Michoacana mula aktif di Michoacán .

Presiden Felipe Calderón sunting

Kerajaan masih pasif mengenai keganasan kartel dalam tahun 1990-an dan awal tahun 2000. Pada 11 December 2006, Presiden baru dilantik, Felipe Calderón telah menghantar 6500 tentera persekutuan ke negeri Michoacán untuk menamatkan keganasan dadah di sana. Secara umumnya dilihat sebagai titik permulaan peperangan antara kerajaan dan kartel dadah. Calderón terus meningkatkan kempen anti-dadah.Kira-kira 45.000 tentera di samping pasukan polis negeri dan polis persekutuan. Pada tahun 2010, Calderón berkata kartel cuba menggantikan kerajaan "dan" cuba untuk mengenakan monopoli dan paksaan, dan cuba untuk mengenakan undang-undang mereka sendiri.

Peningkatan sunting

Pada April 2008, Ketua Sergio Aponte mendakwa adanya unsur rasuah di kalangan pasukan polis.Dia percaya skuad anti-penculikan California, adalah sebenarnya melakukan jenayah terancang dan menjadi diperalat sebagai pengawal peribadi bagi pengedar dadah.

Pada 26 April 2008, pertempuran berlaku antara anggota kartel Tijuana dan Sinaloa di bandar Tijuana.Seramai 17 orang mati .Keganasan melimpah ke Amerika Syarikat , Tijuana dan beberapa sempadan lain bandar-bandar menjadi lokasi utama perang. Pada September 2008, serangan bom tangan di Morelia oleh ahli-ahli kartel, membunuh lapan orang awam dan mencederakan lebih daripada 100.

Pada bulan Mac 2009, Presiden Calderón mengerah 5,000 tentera tambahan ke Mexico Ciudad Juárez . Jabatan Keselamatan Dalam Negeri Amerika Syarikat Pengawal Negara membantu menangani ancaman keganasan dadah di Mexico hingga ke sempadan Amerika Syarikat. Gabenor Arizona dan Texas telah meminta kerajaan persekutuan untuk menghantar tentera Pengawal Kebangsaan tambahan .

Menurut Pusat Perisikan Dadah Kebangsaan , kartel Mexico menyeludup kokain Amerika Selatan dan ganja Mexico , methamphetamine dan heroin . Kartel Mexico telah wujud selama beberapa waktu, tetapi telah menjadi semakin kuat dalam tahun-tahun kebelakangan ini dengan kematian kartel Medellin dan Cali di Colombia. Penutupan laluan penyeludupan kokain melalui Florida juga melonjakkan laluan kokain ke Mexico, meningkatkan peranan kartel Mexico dalam pengedaran kokain. Kartel Mexico memperluaskan kawalan mereka ke atas pengagihan ubat-ubatan ke kartel di Colombia dan jenayah Dominica.

Tidak lagi sekadar pengantara untuk pengeluar Colombia, kartel Mexico menguasai perdagangan dadah di Amerika. Menurut FBI, kartel Mexico beralih kepada pengedaran borong, meninggalkan jualan runcit dadah haram kepada samseng jalanan.

Kartel Mexico mengawal berpuluh-puluh majlis perbandaran.Mereka mempunyai pengaruh dalam politik pilihan raya Mexico. Kartel melancarkan perang dari Matamoros San Diego. Kartel Mexico menggunakan hitmen dan kumpulan penguat kuasa, yang dikenali sebagai sicarios . Operasi mereka hari ini di sepanjang sempadan jauh lebih canggih dan berbahaya daripada mana-mana kumpulan lain .Kartel menggunakan pelancar bom tangan, senjata automatik , perisai badan, dan kadang - kadang Kevlar topi keledar. Malah menggunakan bahan letupan yang diubahsuai (IEDs )


Sumber dadah sunting

Mexico, pengeluar utama dadah dan negara transit, pembekal utama ganja dan pembekal utama methamphetamine ke Amerika Syarikat. Hampir separuh daripada hasil kartel datang dari ganja. Jabatan Negara Amerika Syarikat menganggarkan bahawa 90% kokain yang memasuki Amerika Syarikat transit melalui Mexico, dengan Colombia merupakan pengeluar utama kokain , diikuti dengan Bolivia dan Peru .Venezuela juga menjadi transit kapal dadah.

Kartel Mexico sunting

Miguel Ángel Félix Gallardo atau 'Kelly' adalah kartel dadah Mexico.Dia digelar 'The Godfather'.Tahun 1980-an dia mengawal semua perdagangan dadah secara haram di Mexico dan koridor di seluruh sempadan Mexico-Amerika Syarikat. Beliau bermula dengan penyeludupan ganja dan candu ke Amerika Syarikat .Félix Gallardo menjadi manusia perantara untuk kartel Medellin yang dijalankan oleh Pablo Escobar . Dia menubuhkan infrastruktur berasaskan Colombia.

Tiada sebarang kartel pada masa itu di Mexico. Félix Gallardo adalah raja dadah Mexico. Beliau menyelia semua operasi.Félix Gallardo mengekalkan profil yang rendah .Tahun 1987, beliau berpindah bersama keluarganya ke bandar Guadalajara. Menurut Peter Dale Scott , Kartel Guadalajara menikmati perlindungan daripada DFS , di bawah Miguel ketua Nassar Haro , CIA aset.

"The Godfather" telah menswastakan ​​perniagaan dadah Mexico apabila menghantar melalui bawah tanah.Operasi utama di sebuah rumah di resort Acapulco .Laluan Tijuana dikawal oleh Arellano Felix bersaudara . Laluan Ciudad Juárez diserahkan kepada keluarga Carrillo Fuentes Miguel Caro Quintero di koridor Sonora . Kawalan Matamoros, Tamaulipas koridor - diserahkan kepada Kartel Gulf. Sementara itu, Joaquín Guzmán Loera dan Ismael Zambada García beroperasi di pantai Pasifik, menjadi Kartel Sinaloa . Guzmán dan Zambada membawa veteran Héctor Luis Palma Salazar kembali ke pangkuan.

Félix Gallardo berjaya ditangkap pada 8 April 1989.


Rujukan sunting

  1. ^ Ralat petik: Tag <ref> tidak sah; teks bagi rujukan war tidak disediakan
  2. ^ "Mexican general makes explosive accusations". Los Angeles Times. April 23, 2008. Dicapai pada May 12, 2010.
  3. ^ "Four Gunmen Die in Clash with Mexican Troops". Latin American Herald Tribune. March 4, 2010. Diarkibkan daripada yang asal pada 2011-07-13. Dicapai pada 2010-03-05. Cite has empty unknown parameter: |coauthors= (bantuan)
  4. ^ "Mexico sees hope among drug violence". CNN News. 9 nFebruary 2011. Dicapai pada 2011-02-09. |first= missing |last= (bantuan); Check date values in: |date= (bantuan)
  5. ^ EXCLUSIVE: 100,000 foot soldiers in Mexican cartels
  6. ^ "Mexico Federal Troops and police rush into Juarez to try and retake the city". Diarkibkan daripada yang asal pada 2012-05-27. Dicapai pada 2012-05-27.
  7. ^ U.S. Says Threat of Mexican Drug Cartels Approaching 'Crisis Proportions'
  8. ^ Gonzales, Maria de la Luz (2009-03-25). "Suman 10 mil 475 ejecuciones en esta administracion: PGR". El Universal (dalam bahasa Spanish). Dicapai pada 2009-03-30. Cite has empty unknown parameter: |coauthors= (bantuan)CS1 maint: unrecognized language (link)
  9. ^ a b c "Con 'La Teniente', Marina tendra su serie de TV". El Universal. agosto 19 de 2011. Dicapai pada 2011-08-20. |first= missing |last= (bantuan); Check date values in: |date= (bantuan)
  10. ^ "Alarmante, situación de periodistas en México". El Universal (dalam bahasa Spanish). January 10, 2010. Dicapai pada 2010-02-23. Cite has empty unknown parameter: |coauthors= (bantuan)CS1 maint: unrecognized language (link)
  11. ^ "INFANCIA Y CONFLICTO ARMADO EN MÉXICO" (PDF), INFORME ALTERNATIVO SOBRE EL PROTOCOLO FACULTATIVO DE LA CONVENCIÓN SOBRE LOS DERECHOS DEL NIÑO (PDF) |format= requires |url= (bantuan), Red por los Derechos de la Infancia en México, January 2011, m/s. 25, diarkibkan daripada yang asal (PDF) pada 2011-08-12, dicapai pada 2011-03-20 Unknown parameter |coauthors= ignored (|author= suggested) (bantuan); |first= missing |last= (bantuan)
  12. ^ "En menos de 5 años han muerto más de mil niños a manos del narco". Excelsior (dalam bahasa Spanish). 19 March 2011. Dicapai pada 2011-03-20.CS1 maint: unrecognized language (link)
  13. ^ "Oficial: más de 22 mil 700 muertos por violencia". El Universal (dalam bahasa Spanish). April 13, 2010. Dicapai pada 2010-04-14. Cite has empty unknown parameter: |coauthors= (bantuan)CS1 maint: unrecognized language (link)
  14. ^ "Guerra al narco asfixia penales". El Universal (dalam bahasa Spanish). 10 January 2011. Dicapai pada 2011-01-10. |first= missing |last= (bantuan)CS1 maint: unrecognized language (link)
  15. ^ a b c d El Universal Oficial: más de 22 mil 700 muertos por violencia
  16. ^ "La lucha anticrimen deja 34 mil muertes en 4 años". El Universal (dalam bahasa Spanish). 13 Janmuary 2011. Dicapai pada 2011-01-13. |first= missing |last= (bantuan); Check date values in: |date= (bantuan)CS1 maint: unrecognized language (link)
  17. ^ "Mexico's Drug War: Number of dead passes 30,000". BBC. The BBC. December 16, 2010. Dicapai pada December 16, 2010. Cite has empty unknown parameter: |coauthors= (bantuan)
  18. ^ "40 mil muertos en México por guerra contra el narco". SDP Noticias. 9 May 2011. Diarkibkan daripada yang asal pada 2011-05-13. Dicapai pada 2011-05-27.