Perang Turki Agung

Perang Turki Agung merujuk kepada siri-siri konflik antara Empayar Uthmaniyyah dan kuasa-kuasa Eropah pada zamannya, yang kemudian menganggotai Liga Suci, semasa separuh kedua kurun ke-17.

Perang Turki Agung
Sebahagian daripada Perang Habsburg-Uthmaniyyah, Perang Poland-Uthmaniyyah, Perang Croatia-Uthmaniyyah, Perang Uthmaniyyah–Venice dan Perang Rusia-Turki.

Pertempuran Vienna
Tarikh14 Julai 1683 – 26 Januari 1699
(15 tahun, 6 bulan, 1 minggu dan 5 hari)
Lokasi
Keputusan Kemenangan muktamad Liga Suci
Perjanjian Karlowitz
Perubahan
wilayah
Austria mendapat wilayah di Hungary dan Balkan, termasuk Prinsipaliti Transylvania
Poland-Lithuania menawan Podolia
Rusia menawan pelabuhan Azov
Venice menawan Morea dan daratan Dalmatia
Montenegro mendapat kemerdekaan
Pihak yang terlibat

Latar belakang (1667–1683) sunting

Setelah perdamaian selama beberapa tahun, Empayar Uthmaniyyah, yang didorong oleh kejayaan di barat Komanwel Poland-Lithuania, menyerang Kemonarkian Habsburg. Orang Turki hampir menawan Vienna, tetapi John III Sobieski mengetuai sekutu Kristian yang mengalahkan mereka dalam Pertempuran Vienna (1683), yang menghentikan hegemoni Empayar Uthmaniyyah di Eropah tenggara.

Liga Suci yang baru dimulakan oleh Paus Innocent XI dan merangkumi Empayar Rom Suci (diketuai oleh Habsburg Austria), Komanwel Poland-Lithuania dan Republik Venice pada tahun 1684, bergabung dengan Rusia pada tahun 1686. Pertempuran Mohács kedua (1687) adalah kekalahan besar bagi Uthmaniyyah. Orang Turki lebih berjaya di bahagian depan Poland dan dapat mempertahankan podolia semasa peperangan dengan Komanwel Poland-Lithuania.

Penglibatan Rusia menandakan kali pertama negara itu secara rasmi bergabung dengan pakatan kuasa Eropah. Ini adalah permulaan dari siri Perang Rusia-Turki, yang terakhir adalah Perang Dunia I. Sebagai hasil daripada kempen Krimea dan Azov, Rusia merebut kubu utama Uthmaniyyah di Azov.

Setelah Pertempuran Zenta yang menentukan pada tahun 1697 dan pertempuran yang kurang (seperti Pertempuran Podhajce pada tahun 1698), Liga suci memenangi perang pada tahun 1699 dan memaksa Kerajaan Uthmaniyyah menandatangani Perjanjian Karlowitz. Uthmaniyyah menyerahkan sebahagian besar Hungary, Transylvania dan Slavonia, serta sebahagian dari Croatia, kepada Kemonarkian Habsburg sementara Podolia kembali ke Poland. Sebahagian besar Dalmatia melewati Venice, bersama dengan Morea (semenanjung Peloponnese), yang ditakluki oleh Uthmaniyyah pada tahun 1715 dan kembali dalam Perjanjian Passarowitz tahun 1718.

Serbia sunting

Perang-perang terdahulu sunting

Perang Morea sunting

Operasi di Laut Ionia sunting

Penaklukan Morea sunting

Perang Poland–Uthmaniyyah (1683–99) sunting

Perang Rusia-Turki (1686–1700) sunting

Pertempuran Vienna sunting

Pementasan pertempuran sunting

Pertempuran sunting

Kesimpulan peperangan sunting

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

Pautan luar sunting