Perdana Menteri Korea Utara

Premier Kabinet Korea Utara (rasmi Perdana Menteri Kabinet Republik Demokratik Rakyat Korea) ialah ketua kerajaan Korea Utara. Premier terkini ialah Kim Tok-hun sejak ogos 2020.

Premier Kabinet
Republik Demokratik Rakyat Korea
Penyandang
Kim Tok-hun
sejak 13 Ogos 2020
Anggota bagiCabinet of North Korea (en) Terjemah Edit the value on Wikidata
Bidang kuasaKorea Utara Edit the value on Wikidata
Penjawat sulungKim Il-sung
Dibentuk9 September 1948
sunting · sunting di Wikidata
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini
Premier Kabinet
Chosŏn'gŭl내각 총리
Hancha內閣 總理
McCune–ReischauerNaegak Ch'ongni

Fungsi dan sejarah Premier di Korea Utara sunting

Premier mengetuai aktiviti Kerajaan. Premier tidak mempunyai kuasa eksekutif sebenar, kerana dasar-dasar utama yang ditetapkan oleh Jawatankuasa Pusat Parti Pekerja Korea. Peranan Jemaah Menteri untuk meletakkan mereka dalam amalan.

Pada asalnya, di bawah 1948 Perlembagaan Korea Utara, Perdana Menteri adalah jawatan yang sangat penting dan memegang kuasa sebenar kerajaan. Kim Il-sung sendiri memulakan jawatan tersebut, menyimpannya selama 24 tahun sehingga 1972, yang berperanan menjadi ketua negara sementara kuasa sebenar terletak di tangan Jawatankuasa Tetap Perhimpunan Agung Rakyat.

Perlembagaan 1972 menciptakan jawatan Presiden Korea Utara untuk Kim Il-sung, memindahkan semua kuasa yang paling utama. Perdana menteri itu kini ketua Majlis Pentadbiran, tetapi kebanyakan kuasa-kuasa Kabinet yang bekas telah diluluskan kepada Jawatankuasa Pusat Rakyat, yang menjadi pemerintah tertinggi majlis yang dipengerusikan oleh Presiden itu sendiri. Perdana Menteri pertama selepas Kim Il-sung adalah sekutu lama Kim Il. Jawatan ketika itu dikenali sebagai Perdana Menteri.

Selepas Kim Il-sung meninggal dunia, jawatan Presiden kekal kosong (Kim Il-sung diisytiharkan Presiden Abadi. Kim Jong-il merancang penyusunan semula pentadbiran yang baru. Semakan Perlembagaan 1998 memansuhkan Jawatankuasa Pusat Rakyat dan Majlis Pentadbiran, mewujudkan semula Kabinet.

Lihat juga sunting