Perdana Menteri New Zealand

Perdana Menteri New Zealand (Bahasa Māori: Te Pirimia o Aotearoa, bahasa Inggeris: Prime Minister of New Zealand) adalah ketua kerajaan yang memerintah New Zealand; jawatan ini merupakan yang paling kanan dalam Parlimen New Zealand. Penyandang terkini jawatan ini ialah Christopher Luxon dari Parti Nasional New Zealand yang dilantik sejak 27 November 2023.[1]


New Zealand
Te Pirimia o Aotearoa (b. Māori)
Prime Minister of New Zealand (b. Inggeris)
Jata negara New Zealand
Penyandang
Christopher Luxon
sejak 27 November 2023
Cabang eksekutif Kerajaan New Zealand
Jabatan Perdana Menteri dan Kabinet
GelaranThe Right Honourable (Yang Amat Berhormat)
StatusKetua Kerajaan New Zealand
SingkatanPM
Anggota bagiCabinet of New Zealand (en) Terjemah Edit the value on Wikidata
Lapor kepadaParlimen
Gabenor Jeneral
Bidang kuasaNew Zealand Edit the value on Wikidata
KediamanPremier House
PusatWellington
Dilantik olehGabenor Jeneral New Zealand
Tempoh jawatanMengikut Perkenan Raja
(bergantung kepada sokongan parlimen)
Penjawat sulungHenry Sewell
sebagai Setiausaha Kolonial
(7 – 20 Mei 1856)
Dibentuk7 Mei 1856
Timbalan/naibTimbalan Perdana Menteri New Zealand
Gaji$471,049 (NZD)
Dolar New Zealand
SenaraiList of Prime Ministers of New Zealand (en) Terjemah Edit the value on Wikidata
Tapak webprimeminister.govt.nz
sunting · sunting di Wikidata
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini

Gelaran "Perdana Menteri" muncul pertama kali formal dalam Jadual 1873 Akta Senarai Awam, tetapi asalnya Perdana Menteri berhak mendapat menjadi Setiausaha Tanah Jajahan atau Menteri Pertama. Ini adalah secara rasmi beliau ditukar pada tahun 1869 untuk menjadi "Perdana Menteri". Walau bagaimanapun, gelaran ini juga tidak terlepas, yang tidak formal berubah oleh Richard Seddon untuk "YAB Perdana Menteri" pada 1901 semasa tempoh beliau memegang jawatan. [2] Ekoran perisytiharan New Zealand sebagai kuasa pemerintahan pada tahun 1907, Perkataan "Perdana Menteri" telah digunakan secara eksklusif.

Tanggungjawab dan kuasa sunting

Peranan Perdana Menteri adalah tidak ditakrifkan secara rasmi, berdasarkan konvensyen perlembagaan dan bukannya undang-undang tertentu. Menurut konvensyen ini, YAB Perdana Menteri ketua Kabinet (dirinya badan yang sedia ada oleh konvensyen), dan mengambil peranan penyelaras.

YAB Perdana Menteri adalah dianggap oleh konvensyen sebagai "pertama antara orang yang setara". Beliau sememangnya memegang jawatan paling kanan dalam pentadbiran, tetapi juga dikehendaki untuk mematuhi apa-apa keputusan yang diambil oleh Kabinet. Keupayaan sebenar seorang Perdana Menteri untuk memberi arahan langsung menghairankan terhad, kebanyakan kuasa kedudukan datang melalui cara lain, seperti:

  • Kebolehan untuk menetapkan agenda Kabinet, sekali gus mengawal isu-isu yang akan dibincangkan.
  • Kebolehan untuk melantik dan memecat menteri. Sejauh mana kuasa ini boleh dijalankan berbeza antara pihak-pihak yang berlainan; Parti Buruh, sebagai contoh, tempat-tempat yang paling tanggungjawab ini dalam tangan Caucus, meninggalkan Menteri Perdana hanya dengan kuasa untuk memilih yang portfolio menteri diberikan. Tambahan pula, sistem pilihan raya MMP telah rumit ini, sebagai Perdana Menteri perlu berunding dengan pemimpin parti yang lain.
  • Pengaruh seorang Perdana Menteri mungkin sebagai pemimpin parti berpengaruh. Kuasa ini boleh memberinya atau kawalan secara langsung ke atas orang bawahan daripada dilampirkan kepada peranan sendiri Perdana Menteri.
  • Kuasa yang diperolehi hanya daripada sentral yang paling penting dalam membuat keputusan, dan dari dapat mengulas dan mengkritik apa-apa keputusan yang diambil oleh menteri-menteri lain.

YAB Perdana Menteri boleh menghubungi pilihan raya dengan menasihati Gabenor Jeneral untuk membubarkan Parlimen. Gabenor Jeneral boleh menolak nasihat ini jika YAB Perdana Menteri baru-baru ini telah hilang undi tidak percaya (iaitu, Gabenor Jeneral akan menggunakan atau rizab kuasa), tetapi setakat ini tiada satu pun yang berbuat demikian.

Jawatan Perdana Menteri, seperti jawatan menteri yang lain, pelantikan oleh Gabenor Jeneral "semasa kesenangan Queen". Walau bagaimanapun, konvensyen berkenaan telah sekian lama sejak saat itu telah ditubuhkan bahawa Perdana Menteri mesti mempunyai dan mengekalkan sokongan majoriti Ahli Parlimen. Dari segi sejarah, ini biasanya bermakna bahawa YAB Perdana Menteri adalah ketua parlimen parti politik terbesar di Dewan Rakyat.

Hak tunggal untuk menasihati Sovereign sunting

Mengikut konvensyen perlembagaan, Perdana Menteri memegang kuasa formal untuk menasihati Sovereign. [3] Ini bermakna Perdana Menteri menasihati Permaisuri:

  • Siapakah yang melantik sebagai Gabenor Jeneral. mengikut konvensyen perlembagaan, hanya Perdana Menteri mempunyai hak untuk tender mendapatkan nasihat ke Sovereign pada pencalonan bagi jawatan, dan berkuat kuasa Perdana Menteri boleh melantik Gabenor Jeneral;
  • Untuk mendapatkan semula (menolak) Gabenor Jeneral, selagi Perdana Menteri mempunyai keyakinan Dewan Rakyat; kuasa ini tidak pernah dilaksanakan oleh seorang Perdana Menteri di New Zealand. Tiga Gabenor telah dipanggil semula semasa zaman penjajahan, tetapi atas nasihat menteri British.
  • Pada pindaan kepada Surat Paten 1983. Ini sebahagian besar baru-baru ini berlaku pada tahun 2006 dan
  • Penganugerahan New Zealand (Kepujian).

Timbalan Perdana Menteri sunting

Dalam tempoh lima puluh tahun yang lalu, konvensyen juga telah melantik Timbalan Perdana Menteri. Timbalannya biasanya memegang portfolio menteri yang penting dan menjadi Pemangku YAB Perdana Menteri dalam ketiadaan atau ketidakupayaan Perdana Menteri. Timbalan biasanya ahli parti yang sama sebagai Perdana Menteri, tetapi tidak semestinya begitu, dalam gabungan Kerajaan, ketua parlimen parti sokongan boleh ditawarkan jawatan itu.

Keistimewaan sunting

YAB Perdana Menteri disokong oleh Jabatan Perdana Menteri dan Kabinet, kediaman rasmi mereka Rumah Perdana Menteri,Tinakori Road, Wellington.

Gaji dan sara Perdana Menteri ditentukan oleh Pihak Berkuasa Ganjaran, di bawah Akta Senarai Awam 1979.

Sejarah sunting

 
Henry Sewell, yang dianggap sebagai Perdana Menteri yang pertama di New Zealand.

Dengan mengandaikan bahawa Sewell adalah dikira sebagai Perdana Menteri pertama, 41 orang telah memegang jawatan itu sejak ia ditubuhkan. Sesetengah orang ini telah diadakan pada masa-masa yang berlainan, dengan rekod bilangan maksimum kali yang dikongsi antara William Fox dan Harry Atkinson (kedua-duanya berkhidmat empat kali). Yang terpanjang bahawa sesiapa yang telah berkhidmat di pejabat tiga belas tahun, rekod yang ditetapkan oleh Richard Seddon. Pemegang pertama pejabat, Henry Sewell, membawa negara bagi jumlah masa yang terpendek; istilah hanya bertahan hanya tiga belas hari (istilah terpendek sebenarnya milik Harry Atkinson, yang ketiga istilah bertahan hanya tujuh hari, tetapi Atkinson berkhidmat lebih lama daripada Sewell secara total). Yang paling muda memegang jawatan ialah Edward Stafford, yang berumur 37 tahun apabila beliau menjadi Perdana Menteri pada tahun 1856. Yang tertua ialah Walter Nash, yang berusia 75 tahun pada tahun 1957.

New Zealand juga merupakan salah satu daripada beberapa negara di dunia mempunyai dua ketua wanita kerajaan, dan salah satu daripada hanya dua negara mempunyai dua ketua wanita kerajaan secara langsung berjaya yang lain. Wanita pertama New Zealand Perdana Menteri ialah Jenny Shipley, yang menggantikan Perdana Menteri Jim Bolger pada pertengahan tahun 1997. Beliau telah digantikan oleh Perdana Menteri, Helen Clark, pada tahun 1999.

Jajahan sunting

 
William Hall-Jones, terulung di New Zealand yang pertama gelaran "Perdana Menteri".

Pada menjadi tanah jajahan British pada tahun 1840, New Zealand adalah secara langsung dikawal oleh Gabenor, yang dilantik oleh Pejabat Tanah Jajahan. Kerajaan sendiri telah ditubuhkan pada tahun 1853, berikutan Akta Perlembagaan New Zealand 1852, dan 1 Parlimen bermesyuarat pada 24 Mei 1854.

Asal-usul tepat bagi jawatan Perdana Menteri yang dipertikaikan. Penggunaan "Perdana Menteri" perkataan sebagai tarikh tempoh deskriptif kembali ke Parlimen 1, di mana mereka memohon kepada James Fitzgerald dan Thomas Forsaith. Fitzgerald dan Forsaith tidak mempunyai gelaran rasmi, bagaimanapun, dan New Zealand telah tidak lagi mendapat pemerintahan sendiri. Oleh itu, mereka biasanya tidak dianggap sebagai Perdana Menteri dalam erti kata apa-apa substantif.

Orang pertama yang dilantik secara rasmi kepada kedudukan kepimpinan adalah Henry Sewell, yang membentuk kerajaan pada awal Parlimen Kedua. Walaupun peranan kepimpinan formal, bagaimanapun, hanya tajuk sebenar beliau Kolonial Setiausaha, kedudukan yang setanding dengan Menteri Hal Ehwal Dalaman. Penggantinya, William Fox, juga diberikan peranan kepimpinan yang formal, tetapi bukan Setiausaha Tanah Jajahan. Ia bukanlah sehingga Frederick Weld, orang yang keenam yang dilantik kepada kepimpinan rasmi, bahawa tajuk kepimpinan substantif - Premier-muncul. Pengganti Weld, Edward Stafford, secara ringkas berubah tajuk kepada Menteri Pertama tetapi ia tidak lama lagi selepas itu dikembalikan kepada Perdana Menteri oleh William Fox. Dari sudut itu, Perdana Menteri menjadi penetapan biasa. Menjelang akhir abad kesembilan belas, istilah Perdana Menteri timbul sebagai alternatif yang sama kepada Perdana dan Richard Seddon menggunakan tajuk hampir secara eksklusif. Pengganti Seddon, William Hall-Jones, secara rasmi dilantik sebagai Perdana Menteri dan bukannya Perdana Menteri. Gelaran "Perdana Menteri" telah digunakan sejak itu.

Pada mulanya, Premiers bertindak sebagai penasihat kepada Gabenor. Ini mula berubah sepanjang tempoh pertama Edward Stafford. Stafford bertemu dengan menteri-menteri beliau dan dibuat keputusan di luar Majlis Eksekutif yang rasmi, membentuk yang New Zealand Baru Kabinet.[4] Stafford juga bertempur dengan Gabenor itu atas kawalan Maori hal ehwal, yang telah akhirnya jatuh dalam tempoh kuasa Perdana Menteri.[5] A lanjutan kuasa Premier datang semasa tempoh, Ballance John 1891-1893. Premier mendapat keupayaan untuk mengehadkan tempoh pelantikan kepada Majlis Undangan New Zealand.

Dominion dan Realm sunting

 
Helen Clark dan John Key, Perdana Menteri ke 37 dan bakal Perdana Menteri ke 38 New Zealand

Pada tahun 1907, Parlimen telah meluluskan satu deklarasi mengisytiharkan New Zealand sebagai "Dominion New Zealand". Ini membawa kepada membina semula jawatan Gabenor sebagai Gabenor Jeneral, dan penyempitan berikutnya kuasa jawatan. Hasilnya, kuasa Perdana Menteri sekali lagi berkembang.[5]

Pada tahun 1967, Perdana Menteri Menteri [Keith Holyoake]] menasihatkan Ratu untuk melantik Sir Arthur Porritt,New Zealand yang pertama yang dilahirkan sebagai Gabenor Jeneral.[5]

Sehingga menjadi Perdana Menteri Buruh, Helen Clark, ia adalah adat bagi ahli-ahli kanan badan perundangan, eksekutif dan badan kehakiman - termasuk Perdana Menteri - untuk dilantik ke Majlis Privy British, memberikan mereka gaya "YAB". Amalan ini telah dihentikan pada masa yang sama sebagai pemansuhan Knighthoods dan Damehoods pada tahun 2000 dari sistem kepujian New Zealand. Key Kebangsaan John menjadi Perdana Menteri pada tahun 2008 dipulihkan tajuk-tajuk, tetapi tidak tidak menyambung semula pelantikan ke Majlis Privy, Kunci bermakna telah digelar "The Yang Berhormat". [6] Bagaimanapun pada 3 Ogos 2010 Permaisuri diberikan itu Menteri Perdana Menteri, Gabenor Jeneral , yang di-Pertua Dewan Rakyat dan gaya "YAB" apabila pelantikan Ketua Hakim Negara. Keputusan ini tidak akan memberi kesan kepada officeholders masa lalu. [7]

Bekas Perdana Menteri yang masih hidup sunting

Sehingga 24 Mac 2024, terdapat lapan bekas perdana menteri yang masih hidup:

Bekas Perdana Menteri yang meninggal dunia baru-baru ini ialah Mike Moore (1949-2020), pada usia 71 tahun.

Rujukan sunting

  1. ^ "The Governor-General's role in a General Election" (Siaran akhbar). The Governor-General of New Zealand.
  2. ^ "Prime Minister: The Title "Premier"". Te Ara – An Encyclopaedia of New Zealand, 1966. Dicapai pada 27 August 2007.
  3. ^ "Cainet Manual 2008". Department of the Prime Minister and Cabinet. 2008. Dicapai pada 21 September 2011.
  4. ^ Bohan, Edward (1994). Edward Stafford, New Zealand's first statesman. Christchurch, New Zealand: Hazard Press. ISBN 0-908790-67-8.
  5. ^ a b c Gavin McLean (2006), The Governors, New Zealand Governors and Governors-General, Otago University Press, ISBN 13 978 1 877372 25 4 Check |isbn= value: length (bantuan) Unknown parameter |month= ignored (bantuan)
  6. ^ "Titles of Dames, Knights to be restored – Key". 8 March 2009.
  7. ^ "New rules for use of the Right Honourable". Buckingham Palace. 3 August 2010.

Pautan luar sunting