Perhentian bas atau tempat hentian bas atau hanya hentian bas ialah tempat yang ditetapkan untuk bas berhenti untuk penumpang naik dan turun dari bas. Pembinaan perhentian bas cenderung mencerminkan tahap penggunaan, iaitu perhentian di lokasi sibuk mungkin mempunyai tempat berteduh, tempat duduk, dan mungkin sistem maklumat penumpang elektronik; perhentian yang kurang sibuk pula mungkin menggunakan tiang dan bendera sederhana untuk menandakan lokasi. Di beberapa lokasi, perhentian bas dikumpulkan bersama menjadi hab pengangkutan yang memungkinkan untuk pertukaran antara laluan dari perhentian yang terdekat dan dengan mod pengangkutan awam lain untuk memaksimumkan kemudahan.

Laluan hentian bas di Hamburg dengan nombor laluan dan hentian utama

Jenis perkhidmatan sunting

Untuk tujuan operasi, terdapat tiga jenis hentian utama: Hentian berjadual, di mana bas harus berhenti tanpa mengira permintaan; permintaan untuk berhenti, iaitu kenderaan akan berhenti hanya atas permintaan penumpang; dan tahan dan tumpang, di mana kenderaan akan berhenti di mana sahaja di sepanjang jalan yang ditentukan berdasarkan permintaan.

Hentian tertentu mungkin dihadkan kepada "menurunkan penumpang sahaja" atau "pengambilan penumpang sahaja". Beberapa perhentian boleh ditetapkan sebagai "titik waktu", dan jika kenderaan tiba lebih awal dari jadual yang ditetapkan, ia akan menunggu di sana untuk mengikut keseragaman jadual waktu. Di kawasan bandar yang padat di mana jumlah bas yang tinggi, hentian langkau kadang-kadang digunakan untuk meningkatkan kecekapan dan mengurangkan kelewatan di perhentian bas. Tahap tambang juga dapat ditentukan oleh jarak lokasi pemberhentian tertentu atau sistem pungutan tambang berdasarkan zon. Perhentian Ahad pula lazimnya dekat dengan gereja dan hanya digunakan pada hari Ahad.[1]

Sejarah sunting

 
Di banyak tempat, infrastruktur perhentian bas merangkumi tong sampah. Di dalam gambar ini adalah perhentian bas luar bandar di Wilayah York, utara Toronto.

Dari abad ke-17 hingga ke-19, koc pacuan kuda menjalankan perkhidmatan tetap antara banyak bandar di Eropah, bermula dan berhenti di tempat penginapan koc yang ditetapkan di mana kuda boleh ditukar dan penumpang naik atau turun, dan ini sebenarnya merupakan bentuk perhentian bas yang paling awal. The Angel Inn, Islington, perhentian pertama dalam perjalanan dari London ke York, adalah contoh terkenal untuk penginapan jenis itu. Tempat duduk dalam koc biasanya harus dipesan lebih awal.

John Greenwood membuka lalua bas pertama di Britain di Manchester pada tahun 1824, menggunakan jalan tetap dan membolehkan penumpang naik atas permintaan sepanjang perjalanan tanpa membuat tempahan. Mercu tanda seperti rumah awam, stesen kereta api dan persimpangan jalan menjadi tempat berhenti biasa.

Bas berkuda biasa bermula di Paris pada tahun 1828 dan George Shillibeer memulakan perkhidmatan Omnibus kuda London pada 1829, bergerak antara hentian di Paddington (di sebuah pub - The Yorkshire Stingo) dan Bank of England untuk laluan dan jadual waktu yang ditetapkan. Pada pertengahan abad ke-19, panduan tersedia untuk laluan bas London termasuk peta dengan laluan dan hentian utama[2].

Reka bentuk sunting

Infrastruktur perhentian bas berkisar dari tiang dan papan tanda sederhana, hingga tempat teduh asas, hingga ke struktur yang canggih. Rekaan minimum yang biasa adalah bendera yang dipasang di tiang dengan nama/simbol yang sesuai. Tempat perhentian bas berbumbung mungkin mempunyai bumbung penuh atau separa, disokong oleh pembinaan dua, tiga atau empat sisi dinding. Perhentian moden meliputi pembinaan keluli dan kaca/perspeks, walaupun di tempat lain, seperti luar bandar Britain, hentian mungkin yang dibina daripada bata kayu atau konkrit.[3]

 
Tempat perhentian bas berbumbung di Chandigarh

Keselamatan sunting

Perhentian bas meningkatkan keselamatan penumpang dalam beberapa cara:

  • Perhentian bas menghalang penumpang daripada cuba naik atau turun dalam situasi berbahaya seperti di persimpangan atau di mana bas berpusing dan tidak menggunakan lorong tepi jalan.
  • Seorang pemandu bas tidak perlu terus mencari-cari penumpang yang berminat untuk naik. Perhentian bas bermaksud pemandu hanya perlu mencari penumpang di setiap hentian bas.
  • Perhentian bas memerlukan penumpang untuk berkumpul sebelum menaiki kenderaan, yang mengurangkan masa yang yang mungkin dibazirkan jika menaiki bas.
  • Pada waktu malam, ketika jumlah penumpang lebih rendah, peraturan kadang-kadang lebih longgar dan penumpang boleh dibenarkan turun dari bas di mana sahaja dengan alasan yang munasabah.[4]
  • Hentian sebelah, membenarkan bas berhenti tanpa menghalang aliran lalu lintas di utama jalan.
 
Tempat hentian bas berbumbung terabai yang memerlukan pembaikan


Palsu sunting

Beberapa rumah jagaan dan hospital membina perhentian bas tiruan dan palsu untuk penghuni yang mengalami demensia.[5] Beberapa perhentian bas ini bahkan dilengkapi dengan iklan dan jadual waktu yang sudah usang selama 30 tahun untuk memberi rasa biasa. Penduduk akan duduk di perhentian bas ini menunggu bas untuk membawa mereka ke destinasi yang mereka bayangkan. Setelah beberapa waktu, seorang kakitangan akan datang untuk membawanya pulang ke pusat jagaan.

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

  1. ^ Andrew-Gee, Eric (7 May 2015). "Sunday streetcar stops near churches to be shuttered in June". Toronto Star. Dicapai pada 11 May 2015.
  2. ^ Reynolds, James (1853). Reynolds's Cab Fares and Omnibus Guide,... with maps. London, England: James REYNOLDS, Bookseller.
  3. ^ "Bus stop in Western Isles". wordpress.com. Dicapai pada 1 April 2018.
  4. ^ http://www.vestische.de/halten-auf-wunsch/articles/halten-auf-wunsch.html Diarkibkan 2016-04-19 di Wayback Machine (Example for one such regulation, in German)
  5. ^ Paulick, Jane. "Bus-Stops at Old People's Homes Take Patients for a Ride". Deutsche Welle. June 6, 2008. Retrieved June 8, 2008.

Pautan luar sunting