Pertempuran Gorno-Badakhshan 2012

Pertempuran Gorno-Badakhshan 2012 berlaku antara tentera kerajaan Tajikistan dan pejuang bersenjata yang diketuai oleh Tolib Ayombekov yang menuntut pentadbiran semi-autonomi di wilayah Gorno-Badakhshan sejak Julai 2012. Media Barat menyifatkan pergaduhan yang berlaku sebagai yang terburuk di Tajikistan sejak 2010 atau perang saudara 1992-1997 awam .

2012 Gorno-Badakhshan clashes

Gorno-Badakhshan (shaded), Tajikistan
Tarikh24 Julai 2012 (2012-07-24)
25 Julai 2012 (2012-07-25)
Lokasi
Pihak yang terlibat
Tajikistan Military of Tajikistan Tolib Ayombekov's milita
Komandan dan pemimpin
Emomali Rakhmon Tolib Ayombekov
Kekuatan
Unknown Unknown
Kerugian dan korban
At least 12 killed
20+ injured
At least 30 killed
Disputed number of civilians casualties

Latar Belakang sunting

Pada 21 Julai 2012, Mejar-Jeneral Abdullo Nazarov, ketua agensi perisikan Tajikistan di Gorno-Badakhshan, parah ditikam di Ishkashim selepas diheret keluar dari keretanya. Kerajaan Tajikistan segera menuduh kumpulan yang dipimpin oleh Tolib Ayombekov, bekas ketua perang bertanggungjawab. Ayombekov adalah Laksamana tentera semasa Perang Tajikistan menentang Presiden Tajikistan Emomali Rakhmon . Dia telah diberikan jawatan dalam kerajaan dalam perjanjian damai kemudiannya. Bagaimanapun, Ayombekov dan panglima perang yang lain secara beransur-ansur dihalau keluar oleh Presiden Rakhmon .Kerajaan Rakhmon juga metuduh Ayombekov sebagai penyeludup tembakau.

Ayombekov menafikan beliau bertanggungjawab di atas kematian Nazarov.Semasa minum di bar, dia terjatuh dan kepalanya terhentak di atas batu.

Pertempuran sunting

Selepas kerajaan menuduh Ayombekov dan rakan sejenayah , beliau merasakan ketidakadilan berlaku. Komunikasi telefon dan internet telah dipotong di bandar Khorog, Gorno-Badakhshan .Laman web yang popular di sanan tujrut ditutup.Kakitangan kumpulan bantuan antarabangsa telah dipindahkan kerana bimbang peperangan akan merebak dengan cepat. Sekatan jalan raya telah di setiap penjuru bandar bagi mengekang pertempuran dari merebak.

Pasukan tentera Tajikistan bergerak ke jalan-jalan di Khorog. Ayombekov meanggarkan bahawa seramai 800 tentera Tajikistan telah dikerahkan ke kawasan itu. Penduduk melihat kereta perisai dan helikopter tempur berlegar di udara.

Televisyen milik kerajaan melaporkan bahawa 23 askar telah cedera, tetapi tiada askar atau orang awam telah terbunuh. Laporan mangsa berbeza-beza. BBC News melaporkan sekurang-kurangnya 12 askar dan 30 militan telah dibunuh.Tetapi sumber hospital menyatakan lebih 100 anggota tentera dan 100 orang awam mati. Associated Press melaporkan dua puluh tentera telah dibunuh, manakala ketua pendakwa tentera, Khairullo Saidov, cedera dikaki.Radio Free Eropah / Radio Liberty melaporkan bahawa penembak tepat telah membunuh sekurang-kurangnya enam orang awam, termasuk kanak-kanak. Al Jazeera melaporkan 12 terkorban dan 30 pemberontak mati, serta lebih daripada 20 anggota tentera yang cedera.


Presiden Rakhmon mengarahkan operasi tentera dihentikan. Komander pemberontak dikatakan telah bersetuju berkompromi dan menggesa semua kumpulan militan Gorno-Badakhshan untuk melucutkan senjata. Reuters melaporkan bahawa Menteri Pertahanan Sherali Khairulloyev menawarkan pengampunan kepada semua pemimpin militan yang menyerah diri.

Rujukan sunting