Peso Mexico merupakan matawang negara Mexico. Ia boleh dibahagikan kepada 100 centavos.

Peso Mexico
ISO 4217
KodMXN
Jenis mata wang
Subunit
 1/100centavo
Simbol$ atau Mex$
centavo¢
Nama samaran
varos, morlacos, lucas, papiros, marimba, varonil, Sor Juana (uang kertas 200 peso), devaluados, billullos, villancicos, benitos, villanos, del águila, bolas, fierros
Wang kertas
 Kerap digunakan$20, $50, $100, $200, $500
 Jarang digunakan$1000
Syiling
 Kerap digunakan
10¢, 20¢, 50¢, $1, $2, $5, $10
 Jarang digunakan
5¢, $20, $50, $100
Demografi
Pengguna
 Mexico
Pengeluaran
Banco de México
 Tapak web
www.banxico.org.mx
Pihak pencetak
Banco de México
 Tapak web
www.banxico.org.mx
Kilang wang
Casa de Moneda de México
 Tapak web
www.cmm.gob.mx
sunting
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini

Simbol yang digunakan untuk peso ialah "$", manakala centavos adalah dalam bentuk "¢". Kini, kod ISO 4217nya ialah MXN (sebelum 1993 kod "MXP" telah digunakan). Di samping Mexico, peso juga digunakan di beberapa negara bekas jajahan Sepanyol yang lain.

Sejarah sunting

Rupa depan dan belakang kepingan peso Mexico tahun 1886. Rupa yang dinampakkan pada kepingan ini turut diberi nama Melayu sebagai "Ringgit Geroda", "Ringgit Burong", "Ringgit Janek" atau "Ringgit Matahari".[1]

Pada asalnya, peso datangnya dari kepingan dolar perak dikeluarkan empayar Sepanyol, yang dikenali dalam bahasa Inggeris sebagai "pieces of eight" yang dipopularkan dalam kisah-kisah lanun dahulu kala.

Peso bermaksud "berat timbangan", merujuk kepada sifat utama duit syiling tersebut yang mempunyai berat yang tertentu. Lombong bijih perak di Mexico telah membekalkan sumber perak yang mencukupi untuk pembuatan duit peso ini. Selain itu, satu sifat yang penting adalah peso ini mempunyai tepian yang boleh menunjukkan sama ada duit ini telah diubahsuai atau tidak. Mengubahsuaikan wang peso merupakan amalan biasa kerana dengan mencairkan tepian duit emas atau perak ini, seseorang itu boleh mendapat logam bermutu tinggi. Oleh sebab peso merupakan duit perak tulin dengan berat yang tertentu, agak sukar untuk membuat wang palsu dan ia merupakan matawang yang popular hinggalah kehari ini.

Sistem matawang sekarang sunting

Pada tanggal 1 Januari 1993, Mexico telah menggunapakai matawang baru yang dipanggil nuevo peso ("peso baru", atau MXN). Peso baru ini adalah bersamaan dengan 1000 peso lama MXP yang tidak digunakan lagi. Perubahan ini adalah disebabkan pergolakan matawang yang teruk dan penguncupan nilai matawang yang telah berlaku pada suku akhir abad yang lalu.

Tiga tahun selepas itu, terma nuevo telah ditarik balik dan duit syiling serta wang kertasnya – masih sama dengan isu pada tahun 1993, kecuali ketiadaan perkataan "nuevo" – telah diedarkan. Kod ISO 4217, bagaimanapun, dikekalkan sebagai MXN.

Duit syiling sunting

Duit syiling yang kini dalam edaran di Mexico bernilai muka 10¢, 20¢, 50¢, $1, $2, $5, $10, dan $20. Duit bernilai $50 memang wujud, tetapi ia tidak diisukan sejak 1996 kerana ia tidak digemari oleh orangramai. Semua duit syiling menampilkan imej berunsurkan kalendar Aztek.

Matawang Kertas sunting

Matawang kertas adalah diisukan dalam denominasi $20, $50, $100, $200, $500, dan sejak November 2004, nota $1000 yang baru. Wang kertas Mexico memaparkan tokoh-tokoh Mexico yang lampau.

Kadar pertukaran sunting

Kadar pertukaran semasa MXN
Lihat Google Finance: AUD · CAD · CHF · EUR · GBP · HKD · JPY · MYR · USD · INR
Lihat Yahoo! Finance: AUD · CAD · CHF · EUR · GBP · HKD · JPY · MYR · USD  · INR
Lihat XE: AUD · CAD · CHF · EUR · GBP · HKD · JPY · MYR · USD  · INR
Lihat OANDA: AUD · CAD · CHF · EUR · GBP · HKD · JPY · MYR · USD  · INR
Lihat fxtop.com: AUD · CAD · CHF · EUR · GBP · HKD · JPY · MYR · USD  · INR
Lihat MSN Money: AUD · CAD · CHF · EUR · GBP · HKD · JPY · MYR · USD  · INR

Rujukan sunting

  1. ^ Eong, Sim Ewe (1974). "RINGGIT". Journal of the Malaysian Branch of the Royal Asiatic Society. 47 (1 (225)): 60. ISSN 0126-7353.

Pautan luar sunting