Peter Carl Fabergé

Peter Carl Fabergé juga dikenali sebagai "Karl Gustavovich Fabergé" (Rusia: Карл Густавович Фаберже, May 30 [G.L.: May 18] 1846 September 24, 1920) Adalah Tukang Emas Russia, paling dikenali yang memperkenalkan Fabergé eggs, dibuat dalam gaya asli Easter eggs, malah menggunakan Logam Berharga dan batu permata daripada lebih banyak bahan-bahan biasa.

Peter Carl Fabergé
(Russian: Карл Густавович Фаберже)
Peter Carl Fabergé
KelahiranMay 30, 1846
Meninggal duniaSeptember 24, 1920
WarganegaraRussian

Permulaan Kehidupan sunting

 
Augusta Julia Jacobs (Faberge)

Dia telah dilahirkan di Saint Petersburg, Russia di kawasan Baltic German. bapanya adalah tukang emas Gustav Fabergé dan ibunya berbangsa Danish bernama Charlotte Jungstedt. Nenek Moyang sebelah bapa Gustav Fabergé adalah Huguenots, berasal dari La Bouteille, Picardy, yang melarikan diri dari Perancis selepas revocation of the Edict of Nantes, bermula ke Jerman berdekatan Berlin, kemudian pada tahun 1800 berpindah ke Baltic Jajahan Livonia, kemudian sebahagian dengan Rusia.

Pendidikan awal di Saint Petersburg, Russia, pada 1860 Setelah bersara, Gustav Fabergé bersama isterinya dan anaknya berpindah ke Dresden, meninggalkan serta menyerahkan perniagaannya dengan kepercayaan yang penuh kepada Peter Carl; dia kemungkinan mengikuti kursus di Sekolah Seni dan Kraf Dresden. Dua tahun kemudian Agathon, Anak kedua Fabergés', telah lahir.

Pada 1864, Peter Carl memulakan penjelajahan besar di Eropah. Beliau menerima tuisyen daripada tukang emas yang dihormati di Jerman, Perancis dan England, menghadiri kursus di Kolej Komersial Schloss di Paris, dan mempamerkan objek di dalam galeri muzium terkemuka di Eropah.

Beliau mengembara dan meneruskan pelajarannya sehingga tahun 1872, apabila pada usia 26 tahun beliau kembali ke St. Petersburg dan berkhawin dengan Augusta Julia Jacobs. Selama 10 tahun berikut, dengan kepercayaan bapanya, workmaster Hiskias Pendin dilantik sebagai mentor dan pengajar beliau. Syarikatnya juga terlibat dengan pengkatalogan, membaiki, dan memulihkan objek di Muzium Hermitage sepanjang tahun 1870-an. Pada 1881 perniagaanya berpindah ke premis yang lebih besar di 16/18 Bolshaya Morskaya.

Mengambil alih perniagaan keluarga sunting

 
ditempat kerja Peter Carl Faberge

Selepas kematian Hiskias Pendin pada tahun 1882, Carl Fabergé mengambil tanggungjawab sepenuhnya untuk mentadbir syarikat itu. Carl telah dianugerahkan gelaran Sarjana Tukang Emas (Master Goldsmith), telah dibenarkan beliau untuk menggunakan lambang sendiri dalam tambahan kepada sebuah firma. Reputasi Carl Fabergé’s adalah begitu tinggi dari kebiasaan serta diberi pengecualian peperiksaan selama tiga hari.[perlu rujukan] Abang beliau, Agathon, Adalah pereka yang amat berbakat dan kreatif, menyertai perniagaan dari Dresden, di mana beliau juga mungkin belajar di Sekolah Seni dan Kraf.[perlu rujukan]

Carl dan Agathon telah mewujudkan sensasi di Pan-Russian Exhibition yang diadakan di Moscow pada tahun 1882. Carl telah dianugerahkan pingat emas dan Pingat St Stanisias. Salah satu karya Fabergé yang dipaparkan adalah replika Gelang Emas kurun yang ke-4 sebelum Masihi berasal dari harta karun Scythian di Hermitage.Tsar telah mengisytiharkan bahawa dia tidak boleh membezakan antara kerja Fabergé dari yang asli dan mengarahkan supaya objek House of Fabergé perlu dipamerkan di Hermitage sebagai contoh ketukangan unggul Rusia kontemporari yang hebat. The House of Fabergé (Rumah Fabergé) dengan berbagai permata adalah kini dalam tumpuan Mahkamah Imperial Rusia.

Apabila Peter Carl telah mengambil alih Rumah, terdapat satu tindakan daripada menghasilkan barangan kemas yang kemudiannya dalam gaya Perancis abad ke-18, kepada seniman barangan kemas. Ini telah menyebabkan menghidupkan semula semula seni enamelling yang hilang dan memberi tumpuan pada menentukan setiap batu tunggal dalam sekeping dengan cara terbaik. Sememangnya ia bukan luar biasa bagi Agathon untuk membuat sepuluh atau lebih model lilin sehingga segala kemungkinan yang memenatkan sebelum membuat keputusan mengenai reka bentuk akhir . Sejurus selepas Agathon menyertai firma, Majlis telah memperkenalkan objek mewah: Barangan Perhiasan emas yang dihiasi dengan enamel merangkumi daripada loceng elektrik menekan kotak rokok, termasuk objects de fantaisie (Objek Fantasi).

Pada 1885, Tsar Alexander III memberikan gelaran the House of Fabergé; 'Tukang Emas melalui pelantikan khas kepada Imperial Mahkota’.

Fabergé eggs sunting

 
Kedai Faberge di Moscow (Kuznetsky Most 4), 1893

Tsar juga menugaskan syarikat itu membuat telur Easter sebagai hadiah untuk isterinya, Permaisuri Maria. Tsar telah meletakkan suatu perintah bagi telur lain pada tahun berikutnya. Walau bagaimanapun, Dari 1887, Carl Fabergé jelas diberikan kebebasan yang sepenuhnya berkaitan dengan merekabentuk, yang kemudiannya menjadi lebih dan lebih terperinci. Menurut tradisi Keluarga Fabergé, malah Tsar tidak tahu bentuk apakah yang mereka akan ambil.: ketetapan hanya adalah yang setiap satu daripadanya mempunyai kejutan. Tsar berikutnya, Nicholas II, memesan 2 telur setiap tahun, satu untuk ibunya dan satu lagi untuk isterinya sendiri, Alexandra. tradisi itu berterusan sehingga October Revolution.

Walaupun the House of Fabergé terkenal dengan Empayar telur Easter, beliau membuat lebih banyak objek merangkumi pinggan mangkuk perak kepada perhiasan yang lebih baik. Syarikat fabergé menjadi perniagaan barangan kemas terbesar di Rusia. Sebagai tambahan kepada Saint Petersburg sebagai ibu pejabatnya, terdapat cawangan di Moscow, Odessa, Kiev dan London. Ia menghasilkan kira-kira sebanyak 150,000 hingga 200,000 objek daripada 1882 sehingga tahun 1917.

Pada 1900, Hasil kerja beliau dipamerkan dan mewakili Russia di 1900 World’s Fair di Paris. Carl Fabergé merupakan sebagai ahli juri, the House of Fabergé dengan itu mempamerkan hors concours (tanpa bertanding). Namun demikian, Majlis telah dianugerahkan dengan pingat emas dan Kota barangan Kemas telah mengiktiraf Carl Fabergé sebagai maître. Selain itu, Carl Fabergé dihiasi dengan Anugerah Perancis yang paling berprestij – beliau dilantik sebagai Knight Legion of Honour. Dua anak kepada Carl's dan ketua Workmaster juga diberi penghormatan. Secara komersil, eksposisi ini adalah satu kejayaan besar dan firma memperolehi pesanan yang banyak serta pelanggan.

Pada 30th Mei 2012, Google memberi penghormatan kepada Carl Fabergé bersama gambar telur Fabergé yang berharga beliau pada halaman carian depan.

 
Sebuket teratai atau Madonna Lily Egg oleh Fabergé
 
gedung utama Fabergé di Saint Petersburg secara rasmi ditukar nama Yakhont (Ruby) tetapi masih dikenali sebagai gedung Fabergé.

Saham, Revolusi Rusia dan nasionalisasi sunting

Pada 1916, the House of Fabergé menjadi sebuah syarikat usahasama-saham dengan modal 3-juta mata wang Ruble.

Pada tahun berikutnya apabila meletusnya Revolusi Oktober, perniagaan ini telah diambil alih oleh Jawatankuasa 'Pekerja Syarikat K Fabergé. Pada 1918 The House of Fabergé telah memiliknegarakan oleh Bolsheviks. Pada awal Oktober saham tersebut telah disita. Tiada lagi The House of Fabergé.[perlu rujukan]

Selepas nasionalisasi perniagaan, Carl Fabergé meninggalkan St. Petersburg kepada yang terakhir [diplomasi]] kereta api ke Riga. Pada pertengahan November, Revolusi itu telah sampai ke Latvia, dia melarikan diri ke Jerman dan pertama kalinya menetap di Bad Homburg dan kemudian di Wiesbaden. Eugène, anak sulung Fabergé's, mengembara bersama ibunya di dalam kegelapan dengan naik kereta Gelongsor dan berjalan kaki melalui hutan yang dilitupi salji dan tiba di Finland pada bulan Disember 1918. pada bulan June 1920, Eugène sampai ke Wiesbaden dan menemani bapanya ke Switzerland di mana ahli-ahli keluarga yang lain telah mengambil tempat perlindungan di Hotel Bellevue, di Pully berhampiran Lausanne.

Peter Carl Fabergé tidak pernah pulih dari gelombang kejutan Russian Revolution.[perlu rujukan] Beliau meninggal dunia di Switzerland pada September 24, 1920. Keluarganya mempercayai bahawa dia mati disebabkan patah hati.[perlu rujukan] Isterinya Augusta mati pada 1925. Kedua-dua mereka bersatu semula pada tahun 1929 apabila Eugène Fabergé mengambil abu bapanya daripada Lausanne dan menguburkannya di kubur ibunya di Cimetière du Grand Jas di Cannes, France.

Fabergé mempunyai empat anak lelaki: Eugène (1874–1960), Agathon (1876–1951), Alexander (1877–1952) dan Nicholas (1884–1939). Keturunan Peter Carl Fabergé tinggal di tanah besar Eropah, Scandinavia dan Amerika Selatan.[perlu rujukan]

kehidupan peribadi sunting

Henry Bainbridge, pengurus cawangan London of the House of Fabergé mencatatkan kenangan mengenai mesyuarat dengan majikannya di kedua-dua autobiografinya[1] dan buku menulis mengenai Fabergé.[2] Kami juga diberikan gambaran tentang lelaki tersebut dari kenangan François Birbaum, Fabergé’s senior master craftsman from 1893 until the House’s demise.[3]

Rujukan sunting

  1. ^ Twice Seven: The Autobiography of H C Bainbridge (Routledge, London, 1933)
  2. ^ Fabergé: Tukang Emas dan barangan kemas kepada Makhamah Empayar – Beliau Kehidupan dan Kerja (Batsford, London, 1949)
  3. ^ Sejarah of the House of Fabergé mengikut kenangan Master Senior artisan firma Franz P. Birbaum Ini adalah ditulis dalam tahun 1919 atas permintaan (atau perintah) pihak berkuasa Soviet. Ianya ditambah dengan ketara ke pengetahuan bagaimana the House of Fabergé beroperasi. Terjemahan Bahasa Inggeris telah diterbitkan oleh F Fabergé Tatiana (great-granddaughter of Peter Carl Fabergé) dan Valentin V. Skurlov di St. Petersburg pada 1992.
  • Tatiana Fabergé, Lynekmkmtte G. Proler, Valentin V, Skurlov. The Fabergé Imperial Easter Eggs (London, Christie's 1997) ISBN 0-297-83565-3
  • The History of the House of Fabergé according to the recollections of the senior master craftsman of the firm, Franz P. Birbaum (St Petersburg, Fabergé and Skurlov, 1992)
  • Henry Charles Bainbridge. Peter Carl Fabergé – Goldsmith and Jeweller to the Russian Imperial Court – His Life and Work (London 1979, Batsfords – later reprints available such as New York, Crescent Books, 1979)
  • A Kenneth Snowman The Art of Carl Fabergé (London, Faber & Faber, 1953–68)SBN 571 05113 8
  • Geza von Habsburg Fabergé (Geneva, Habsburg, Feldman Editions, 1987) ISBN 0-571-15384-4
  • Alexander von Solodkoff & others. Masterpieces from the House of Fabergé (New York, Harry N Abrahams, 1984) ISBN 0-8109-0933-2 * Géza von Habsburg Fabergé Treasures of Imperial Russia (Link of Times Foundation, 2004) ISBN 5-9900284-1-5
  • Toby Faber. Faberge's Eggs: The Extraordinary Story of the Masterpieces That Outlived an Empire (New York: Random House, 2008) ISBN 978-1-4000-6550-9
  • Gerald Hill. Faberge and the Russian Master Goldsmiths (New York: Universe, 2007) ISBN 978-0-7893-9970-0
  • A Kenneth Snowman, Carl Fabergé: Goldsmith to the Imperial Court of Russia (Random House, 1988), ISBN 0-517-40502-4

Pautan Luar sunting