Pistol Colt M1911 adalah pistol yang menggunakan sistem single action, pistol separa automatik untuk peluru berkaliber .45 ACP. Ia telah direka oleh John M Browning, dan adalah isu kedudukan senjata sisi untuk angkatan bersenjata Amerika Syarikat daripada 1911 hingga 1985, dan adalah masih dibawa oleh sesetengah kuasa-kuasa AS. Ia digunakan dengan luas dalam Perang Dunia Pertama, Perang Dunia Kedua, Perang Korea dan Perang Vietnam. Gelaran rasmi senjata ini pada 1940 adalah Pistol Automatik, berkaliber .45, M1911 untuk Model 1911 atau Pistol Automatik, kaliber .45, M1911A1 bagi model M1911A1, diterima dalam 1924. Rekaan tersebut berubah kepada Pistol automatik berkaliber M1911A1 .45 dalam era Perang Vietnam. Dalam jumlah, Amerika memperolehi sekitar 2.7 juta pucuk senjata M1911 dan M1911A1 sepanjang tempoh penggunaannya.

Pistol M1911, Kaliber .45
Pistol Colt M1911A versi Remington
JenisPistol
Tempat asal Amerika Syarikat
Sejarah perkhidmatan
Digunakan olehAmerika Syarikat, Britain (Kaliber .455, Perang Dunia Kedua), Malaysia (Darurat Tanah Melayu)
PerangPerang Dunia Pertama, Perang Dunia Kedua, Perang Korea, Perang Vietnam, Darurat Tanah Melayu, Iraq, Afghanistan
Sejarah pengeluaran
Jumlah dibinaLebih 2 juta
AnekaM1911A1, Pistol M15
Spesifikasi
Berat2.437 lb (1,105 gram) kosong, dengan kelopak (FM 23–35, 1940)
Panjang8.25 in (210 mm)
Panjang laras5.03 in (127 mm), Government model;

4.25 in (108 mm), Commander model;

3.5 in (89 mm), Officer's ACP model

Kartrij.45 ACP
Kaliber.45 Inci
AksiSistem anjalan, bolt tertutup
Kadar tembakanSepara automatik
Halaju muncung800 ft/s (244 m/s)
Jarak tembakan efektif62 m (FM 23–35 semasa 1940)
Sistem suapan7 butir peluru (kelopak biasa), +1 dalam kurung

M1911 adalah rekaan paling terkenal John Browning yang menggunakan hentakan pendek lunas dalam tujuan asalnya. Selain pistol yang digunakan dengan meluas, sistem pengendalian ini naik menjadi jenis unggul pada abad ke-20 dan hampir semua moden pistol-pistol keluaran negara luar.

Sejarah sunting

Sejarah terdahulu dan penerimaan sunting

Pistol M1911 bermula pada tahun 1890an, berupa satu pencarian sesuai bagi pengisian sendiri (atau separa automatik) pistol, untuk menggantikan pelbagai revolver yang telah lama digunakan. Amerika Syarikat meraka beberapa model baru senjata api di satu kadar yang luar biasa; beberapa pistol model baru dan dua serba baru membekalkan raifal (M1892/96/98 Krag Dan Tentera Laut M1895 Lee), juga sebagai satu siri revolver oleh Colt dan Smith & Wesson untuk infantri darat dan laut telah diambil secara adil dalam dekad itu. Dekad berikutnya akan menyaksikan satu langkah yang serupa, termasuk penerimaan beberapa lagi revolver dan satu intensif mencari sendiri memuatkan satu pistol yang akan memuncak dengan rasmi penerimaan M1911 selepas giliran dekad.

Hiram S Maxim mereka pistol yang menggunakan sistem pengisian sendiri pada tahun 1880s, tetapi lebih tertumpu kepada mesingan. Bagaimanapun, permohonan menggunakan tenaga peluru untuk mereka semula menyebabkan beberapa model pistol-pistol pengisian sendiri berjaya pada tahun 1890s. Rekaan-rekaan tersebut telah menarik perhatian pelbagai unit tentera, yang memulakan program-program untuk mencari sesuatu yang sesuai untuk kuasa-kuasa mereka. Di Amerika Syarikat, demikian sebuah program akan mendorong kepada satu ujian formal di abad ke-19 untuk abad ke-20.

Pada penghujung tahun 1899 dan permulaan 1900, satu ujian pengisian sendiri pistol-pistol telah dikendalikan, dengan catatan-catatan terlibat daripada Mauser (C96 "Broomhandle"), Mannlicher (Steyr Mannlicher M1894), dan Colt (Colt M1900).

Ini menyebabkan 1,000 pistol DWM Luger, berkaliber 7.65mm Luger, satu katrij bottlenecked dibeli. Ini akan meneruskan ujian-ujian tersebut kecuali beberapa isu yang lain, terutamanya pada kuasa penghenti. Kerajaan lain juga memberi adunan-adunan serupa, yang mengakibatkan DWM mengeluarkan satu versi yang peluru sederhana, 9mm Parabellum (terkenal di tentera semasa dalam bahasa sebagai 9x19mm NATO), versi 7.65mm Ball. Lima puluh daripadanya telah diuji juga oleh infantri Amerika dalam tahun 1903.

Dalam tindak balas masalah-masalah pada unit-unit Amerika ketika berjuang dengan gerila-gerila Moro sepanjang Perang Filipina-Amerika, revolver standard .38 Long Colt didapati tidak sesuai untuk peperangan dihutan, terutamanya dalam soal kuasa penghenti (stopping power), (sebagai Moro mempunyai semangat tinggi dalam pertempuran dan sering menggunakan dadah bagi menghalang berasa sakit. Turut melaporkan bahawa Moro menggunakan pakaian perlindungan yang diperbuat daripada buluh yang dikatakan sukar ditembusi oleh peluru revolver berkaliber lebih kecil. Tentera Amerika secara ringkas kembali menggunakan revolver M1873 single-action berkaliber .45 Colt, yang pernah menjadi sistem terbaik semasa akhir abad ke-19; peluru yang lebih perlahan, lebih berat telah didapati lebih berkesan pada mengenakan bayaran suku. Masalah-masalah dengan .38 Long Colt menyebabkan pihak perkapalan tentera mereka satu tindakan baru revolver .45 Colt ke Filipina dalam 1902. Ia juga memberikan galakan kepada Pegawai Persenjataan, General William Crozier, untuk membenarkan ujian lanjut untuk satu sistem pistol terbaru.

Berikutan daripada itu 1904 pucuk pistol Thompson-LaGarde telah diuji keberkesanannya, Kolonel John T Thompson menyatakan bahawa pistol baru "tidak sepatutnya menjadi kurang daripada .45 kaliber" dan akan sebaik-baiknya menjadi separa automatik. Ini menyebabkan 1906 ujian terhadap pistol-pistol daripada enam senjata api syarikat perkilangan (yakni, Colt, Bergmann, Deutsche Waffen und Munitionsfabriken (DWM), Savage Syarikat Lengan-lengan, Knoble, Webley, Dan White-Merril).

Enam rekaan telah disahkan, tiga telah dilupuskan pada peringkat awal, hanya Savage, Colt dan rekaan-rekaan DWM terbaru pada .45ACP (Colt Automatic Pistol) yang tingggal. Tiga versi ini mempunyai sebarang yang memerlukan pembaikan, tetapi hanya Colt dan Savage dipertingkatkan rekaan-rekaan mereka. Terdapat beberapa perdebatan atas sebab-sebab untuk DWM mengeluarkan — suara sesetengah pendapat berasa terdapat kecenderungan dan rekaan DWM digunakan terutamanya serupa satu "whipping boy" untuk Savage dan Colt pistols, sungguhpun ini tidak cukup sesuai dengan terdahulu 1900 membeli rekabentuk DWM lebih daripada rekaan Colt dan Steyr. Rekaan kedua-duanya telah diperbaiki diantara setiap ujian ke atas permulaan catatan mereka, yang membawa kepada ujian terakhir sebelum diterima.

Antara kawasan kejayaan untuk Colt adalah satu 6,000 ujian peluru pada akhir tahun 1910 dihadiri oleh perekanya, John Browning. Colt menembak diberikan dengan layangan warna, dengan tidak berfungsi, manakala Savage mempunyai rekaan-rekaan 37.

Sejarah perkhidmatan sunting

Berikutan kejayaannya dalam perbincangan, pistol Colt secara rasmi diterima oleh pihak infantri pada 29 Mac 1911, oleh itu keuntungannya gelaran, M1911 (Memperagakan 1911) diberi. Ia diterima oleh tentera laut dan kor Marin dalam tahun 1913. Pada asalnya dikilangkan hanya oleh Colt, digunakan untuk senjata api dalam Perang Dunia Pertama yang melihat kepada pengembangan pengeluaran untuk kerajaan telah dimiliki oleh Springfield Armory.

Medan perang berpengalaman dalam Perang Dunia Pertama menyebabkan perubahan-perubahan luaran yang lagi kecil, siap dalam 1924. Versi baru diterima satu diubahsuai pengelasan jenis, M1911A1. Bertukar kepada perancangan asal adalah kecil dan mengandungi satu pemetik yang lebih pendek, cutouts dalam tinggal bingkai picu, sebuah perumahan sebab utama melengkung, satu keselamatan cengkaman lebih panjang menggalakkan (untuk mencegah gigitan tukul), satu pandangan depan yang lebih luas, satu lebih pendek memacukan tukul, dan cengkaman ringkas checkering. Itu tidak biasa dengan reka bentuk adalah sering tidak mampu untuk memberitahu perbezaan antara dua versi selayang. Perubahan dalaman tidak dibuat, dan bahagian kekal boleh tukar antara dua.

Perang Dunia Kedua sunting

Perang Dunia Kedua dan bertahun-tahun utama sehingga ia tercipta satu permintaan yang besar untuk senjata. Sepanjang peperangan, kira-kira 1.9 juta unit adalah didapatkan oleh Kerajaan AS untuk semua pasukan, pengeluaran ada dijalankan oleh beberapa pengeluar, termasuk Remington Rand (900,000 dihasilkan), Colt (400,000), Ithaca (400,000), Union Switch & Signal (50,000), Singer (500), Springfield dan Rock Island Arsenal. Begitu banyak telah dihasilkan yang, selepas 1945, kerajaan tidak pesan mana-mana baru pistol-pistol, dan inventori-inventori bahagian-bahagian yang hanya wujud dan terpakai untuk "kilang senjata refinish" senapang-senapang apabila perlu. Pistol ini adalah bermurah hati untuk kakitangan tentera Amerika Syarikat.

Ketika Perang Dunia Kedua, minoriti pistol Colt dihasilkan secara berlesen di kilang senjata di Norway oleh Kongsberg Vaapenfabrikk (kini Colts menggelarkannya sebagai "Colt Kongsberg"). Sepanjang penaklukan Jerman, Norway mengeluarkan pistol tersebut berterusan; pistol yang sangat dipandang tinggi oleh pemungut-pemungut senjata moden. Kuasa-kuasa orang Jerman digunakan merampas pistol M1911A1, menggunakan gelaran "Pistole 660(satu)". Model 1911 berpola juga direka mengikut dasar orang Argentina Ballester-Molina dan bahasa Sepanyol tertentu Star dan Llama pistols direka selepas 1922.

Digantikan untuk kesesuaian pengguna sunting

Selepas Perang Dunia Kedua, M1911 berterusan menjadi tali utama tentera Amerika ketika Pernag Korea dan Perang Vietnam dan malah telah digunakan sepanjang operasi Desert Storm dalam sesetengah unit-unit infantri Amerika.

Bagaimanapun, pada akhir tahun 1970an M1911A1 diakui semakin berusia. Tekanan politik bawah daripada NATO untuk mematuhi agar pistol berkaliber NATO-standard, Tentera Udara AS bagi Program Joint Service Small Arms memilih sepucuk pistol separuh automatik yang baru menggunakan pistol standard 9mm Parabellum (satu sarung peluru yang pernah menjadi dahulunya diuji oleh tentera AS dalam tahun 1903 dan didapati sesuai). Ujian-ujian seterusnya, Beretta 92S-1 telah dipilih. Keputusan ini telah disaingi oleh infantri yang kemudiannya memberi persaingannya tersendiri (ujian-ujian XM9) dalam 1981 yang akhirnya menjurus penerimaan rasmi Beretta 92F pada 14 Januari 1985. Oleh yang kemudian 1, 980 pengeluaran meningkat walaupun satu XM9 yang kontroversial dibincangkan semula dan satu XM10 yang berasingan disahkan semula, yang dilupuskan oleh sesetengah ujian-ujian asal, retak dalam bingkai-bingkai pada rekaan pistol Beretta, dan juga walaupun satu masalah yang berbahaya dengan pemisahan slaid yang mengakibatkan kecederaan kepada beberapa Tentera Laut AS dibekalkan kepada ahli-ahlinya. Ini mengakibatkan ia telah dikemaskini untuk piawaian 92FS, yang termasuk perlindungan tambahan untuk pengguna.

Pada awal 1990an, M1911A1 yang kebanyakan pernah digunakan telah diganti oleh M9, sungguhpun satu jumlah yang terhad dalam penggunaan oleh unit-unit khas. Kor Marin khususnya telah meneruskan penggunaan M1911 untuk kakitangan terpilih dalam MEU (SOC) dan unit-unit peninjau (walaupun USMC juga membeli 50,000 pistol M9). Untuk bahagiannya, United States Special Operations Command (USSOCOM) mengeluarkan satu kehendak untuk sepucuk pistol .45 ACP. Ini mengakibatkan Heckler & Koch OHWS mereka Mk.23 Mod 0 Offensive Handgun Weapon System (banyak diubahsuai pada 1911). Ketidakpuasan dengan Beretta M9 pada kuasa penghenti mempromosikan kembali penerimaan 1911 (bersama dengan pistol yang lain) di kalangan unit-unit USSOCOM sejak permulaan Perang Dunia di dunia keganasan, walaupun pengaruh M9 dalam tempoh bersama unit SOCOM dan dalam tentera Amerika Syarikat secara umum.

Pengguna sunting

Pengguna Semasa sunting


Jika anda melihat rencana yang menggunakan templat {{tunas}} ini, gantikanlah ia dengan templat tunas yang lebih spesifik.

Senarai senjata api  
A - B - C - D - E - F - G - H - I - J - K - L - M - N - O - P - Q - R - S - T - U - V - W - X - Y - Z - Lain-lain.