Planet gurun

(Dilencongkan dari Planet padang pasir)

Sebuah planet gurun (Jawi: ڤلانيت ݢورون) ialah sebuah planet biom-tunggal di mana iklim kebanyakannya padang pasir, dengan pemendakan semulajadi yang sedikit atau tiada. Planet gurun yang diketahui wujud; iaitu Marikh sering dianggap sebagai contoh utama. Malah, banyak planet bumian akan dianggap sebagai planet gurun mengikut takrifan ini. Bagaimanapun, istilah ini sering digunakan untuk merujuk kepada planet gurun yang kekal mesra untuk kehidupan.

Satu motif yang agak biasa dalam cereka sains, konsep termasuk kedua-dua planet sebenar dan cereka, dan kadang-kadang disertai oleh unsur-unsur kezaliman hidraulik. Mungkin contoh yang paling terkenal fiksyen adalah Arrakis, penetapan untuk banyak novel siri Dune oleh Frank Herbert, dan Tatooine dari alam semesta Star Wars.

Kebolehdiami sunting

Satu kajian baru-baru ini telah mencadangkan bahawa bukan sahaja mengekalkan kehidupan planet gurun yang mungkin, tetapi bahawa mereka mungkin lebih biasa daripada planet seakan Bumi.[1] Sebab bagi ramalan ini adalah bahawa, apabila dimodelkan, planet gurun mempunyai zon kehidupan lebih besar daripada planet berair.

Kajian yang sama juga speculates bahawa Zuhrah mungkin merupakan sebuah planet gurun yang boleh didiamai pada masa yang lama dahulu. Ia juga dipercayai oleh ramai yang sama mungkin benar untuk Marikh, dan bahawa kehidupan di Marikh mungkin wujud walaupun dalam era moden. (Ini mungkin akan ditentukan).

Ia juga beranggapan bahawa Bumi akan menjadi sebuah planet gurun dalam tempoh satu bilion tahun kerana kilauan Matahari yang semakin meningkat.

Walaupun bagaimana mereka biasanya digambarkan, sebuah planet gurun yang selamat dihuni akan mungkin tidak mempunyai iklim yang benar-benar seragam. Ia mungkin akan mempunyai beberapa jumlah air permukaan berhampiran tiang itu, walaupun corak iklim amat bergantung, seperti untuk badan-badan lain, pada kecondongan paksi.

Dalam cereka sunting

Marikh sebagai planet gurun sunting

Sebelum ini, dan sudah tentu selepas itu, keputusan menghantar balik oleh pendarat Viking, beberapa fiksyen sains yang ditetapkan pada Marikh telah digambarkan ia sebagai planet padang pasir. Cerita fiksyen sains yang berbuat demikian termasuk:

  • Siri anime Cowboy Bebop berulang kali digambarkan Marikh sebagai dunia yang terkemuka yang dijajah dalam abad ke-21. Ia berfungsi sebagai hab pusat bagi sistem suria selepas Bumi ditinggalkan didiami berikutan bencana gerbang meledingkan.
  • Leigh Brackett iaitu cerita Marikh, di mana Marikh adalah sebahagian besarnya gurun dengan tamadun oasis yang sporadis.
  • Larry Niven iaitu Known Space" novel dan cerita pendek (termasuk Eye of an Octopus dan Protector), di mana air adalah benar-benar asing kepada biokimia penduduk planet.
  • Ray Bradbury iaitu The Martian Chronicles" koleksi cerpen menggambarkan Marikh sebagai rumah gurun kebanyakannya mesra pertama tamadun Marikh asli, yang disesarkan oleh penduduk homo sapiens yang mencerobohi. Cerita-cerita menggunakan "Cowboys India vs" tema yang mendapat faedah daripada latar belakang gurun merah Marikh.
  • Kim Stanley Robinson iaitu trilogi Marikh, di mana Marikh adalah secara beransur-ansur diterraformkan dari planet gurun beku untuk persekitaran seakan Bumi yang lebih mesra didiami.
  • Martian TIme-Slip, oleh Philip K. Dick, di mana Marikh telah dijajah oleh Bumi PBB; air terhad rapat dibahagikan, dan presiden Air Kesatuan Pekerja adalah salah seorang tokoh yang lebih berkuasa.
  • Filem 2000 Mission to Mars adalah mengenai usaha menyelamat sukar berikutan bencana semasa pelayaran NASA pertama dikendalikan ke gurun ini merah yang Marikh; humanoid Marikh ditemui telah pernah penduduk asal, dan Cydonia Mensae 'muka pembentukan' digunakan sebagai alat plot utama.
  • Filem 2000 Red Planet adalah mengenai ekspedisi terraforming dari Bumi ke Marikh telah menjadi tidak terkawal disebabkan serangga Marikh asli rakus; Bumi Australia dan Jordan gurun telah digunakan sebagai lokasi penggambaran.
  • Dalam Star Trek alam semesta, Marikh ialah planet pertama akan diterraformkan oleh rakyat Bumi dan menjelang abad ke-24 orbitnya Utopia Planitia Shipyards kemudahan Starfleet utama.
  • The Sands of Mars oleh Arthur C. Clarke
  • The Three Stigmata of Palmer Eldritch, juga oleh Philip K. Dick, yang ditetapkan terutamanya di Marikh. Digubal penjajah, seperti orang-orang di rantau ironinya dinamakan Bulan Sabit Fineburg, melegakan rasa suram kehidupan Marikh oleh huddling dalam "hovels" dan mengambil dadah Psychedelic.
  • Total Recall, di mana Marikh didiami oleh mutan dan buruh, dan udara yang dibekalkan pada cukai.

Titan sebagai dunia gurun sunting

  • Cowboy Bebop dalam episod "Jupiter Jazz" ciri-ciri Titan Zuhal bulan sebagai diterraformkan gurun dunia Sahara yang serupa keadaan.
  • DC Comics alam semesta menggambarkan Titan Zuhal bulan sebagai rumah kepada bangsa-telepath; satu contoh superhero paling menonjol dari Titan ialah Saturn Girl, iaitu seorang ahli pengasas 30th Century dari Legion of Super Heroes.
  • Flight on Titan (1935), cerita pendek oleh Stanley G. Weinbaum: Bumi pasangan perjuangan melalui sejuk, gurun Titanian keanginan.
  • Dalam Star Trek alam semesta, manusia telah mewujudkan satu siri penempatan kubah di Titan oleh pertengahan abad ke-21, salah satu yang menjadi tempat selamat sebagai Bumi telah dimusnahkan oleh Perang Dunia III. Zefram Cochrane menghabiskan masa di Titan. Kemudian, Enterprise (NX-01) Komander Charles Tucker III hampir meninggal dunia dalam misi latihan pada permukaan lunar keras. Bulan adalah disukai cara-titik untuk spacepilots Starfleet cuba manuver aksi Turn Titan berbahaya. Menjelang abad ke-24 dunia gurun ini telah diterraformkan.
  • Titan (1997), novel oleh Stephen Baxter: NASA misi 's untuk Titan bertukar buruk berikutan pendaratan bencana, dan angkasawan hendaklah berjuang untuk terus hidup; Baxter menulis gambaran jelas apa perjalanan hipotetikal melalui sistem bahagia mungkin menjadi seperti.
  • Dalam Transformers alam semesta, bulan Titan Zuhal adalah sebuah padang pasir-dunia didiami oleh satu neolitik pagan humanoid spesies; yang Quintessons ringkas menubuhkan satu asas tanah yang mereka akhirnya meninggalkan; kemudian yang super-Destron Metrotitan adalah dibina di Titan, mengambil namanya selepas bulan.
  • Bahagian The Invinsible Enemy, sebuah episod Doctor Who mengambil tempat pada Titan.

Planet gurun bercereka sunting

Planet gurun lain telah digunakan sebagai motif cerita dalam karya bercereka:

Planet Sumber Tahun Medium Perincian Rujukan
Abydos Stargate (dan kemudian dalam siri TV Stargate SG-1 1994 Filem
Altair IV Forbidden Planet 1956 Filem [2]
Anarres The Dispossessed oleh Ursula K. Le Guin 1974 Novel Tidak tegasnya sebuah planet padang pasir; mempunyai lautan dan kebanyakannya steppe
Arrakis (aka Dune) Dune oleh Frank Herbert, dan karya berikutnya dalam Alam semestaDune 1965 Novel Rumah planet Fremen dan sumber dari rempah melange yang berharga [3]
Athas Dark Sun disetkan untuk Dungeons & Dragons 1991 Permainan berperanan
Bara Magna Bionicle 2009 Barisan mainan Planet utopia yang dilanda oleh bencana pada 100,000 tahun dahulu
Beachworld "Beachworld" oleh Stephen King 1985 Cerita pendek
Byss Star Wars: Dark Empire 1991–1992 Buku komik
Canopus III Star Trek: The Animated Series episod "The Eye of the Beholder" 1974 Siri TV beranimasi
Cardassia IV Star Trek: Deep Space Nine episod "The Homecoming" 1993 Siri TV
Ceti Alpha V Star Trek: The Original Series episod "Space Seed" 1967 Siri TV Dibinasakan oleh kemusnahan dari Ceti Alpha VI yang berhampiran
Dorvan V Star Trek: The Next Generation episod "Journey's End" 1994 Siri TV
Dozaria Star Trek: Deep Space Nine episod "Indiscretion" 1995 Siri TV
Fire Lexx musim 3 1999 Siri TV Planet akhirat untuk roh dari orang yang sudah meninggal, yang membuat pilihan tidak beriman semasa mereka masih hidup. Penduduk ini membina kota mereka tinggi di atas bagi mengelakkan haba merbahaya berpunca dari teras planet tersebut.
Fyrine IV Enemy Mine 1985 Filem
Gamma X Les Maîtres du temps 1982 Filem beranimasi
Geonosis Star Wars Episode II: Attack of the Clones 2002 Filem
Gunsmoke Trigun Siri Manga
Imecka Dragonball GT 1996 Anime
Kerona Space Quest: The Sarien Encounter 1986 Permainan komputer
Kharak Homeworld 1999 Strategi masa sebenar permainan video Planet yang dibomkan oleh Empayar Taiidan
Khoros Ben 10 2005–2008 Siri TV beranimasi TV series Rumah dunia kepada Fourarms
Klendathu Starship Troopers oleh Robert A. Heinlein, dan karya berikutnya 1959 Novel Rumah dunia kepada Arachnids
Kolarus III Star Trek Nemesis 2002 Filem
Korhal StarCraft dan permainan berikutnya dalam StarCraft franchise 1998 Permainan video strategi masa sebenar Dahulunya dunia takhta yang subur dari Terran Dominion
Korriban Star Wars: Knights of the Old Republic 2003 Permainan komputer
M6-117 Pitch Black 2000 Filem Bulan dari gergasi gas
Marak's World Hammerfall (dan kemudian Forge of Heaven pada 2004 ) oleh C. J. Cherryh 2001 Novel
Ocampa Star Trek: Voyager 1994–1997 Siri TV Rumah dunia yang dibinasakan iaitu Kes dan Ocampa
Osiris IV Futurama episod "A Pharaoh to Remember" 2002 Siri TV beranimasi
Perdide Les Maîtres du temps 1982 Filem beranimasi
Plyuk Kin-dza-dza! 1986 Filem
Resurgam Revelation Space oleh Alastair Reynolds 2000 Novel
Salt Salt oleh Adam Roberts 2000 Novel
Socorro Star Wars: The Roleplaying Game adventure The Black Sands of Socorro 1997 Permainan berperanan
Starbuck Galactica 1980 episod "The Return of Starbuck" 1980 Siri TV
Tallarn dan planet lain Alam semesta Warhammer 40,000 Permainan perang kecil
Tatooine Star Wars Episode IV: A New Hope 1977 Filem
Titania Star Fox 64 untuk Nintendo 64 1997 Permainan video
Tophet Roughnecks: Starship Troopers Chronicles 1999 Siri TV beranimasi
Torga IV Star Trek: Deep Space Nine episod "The Ship" 1996 Siri TV
Toroth Star Trek: Enterprise episod "Desert Crossing" 2002 Siri TV
Trisol Futurama episod "My Three Suns" 1999 Siri TV beranimasi
Tyree Star Trek: Deep Space Nine episod "Image in the Sand" dan "Shadows and Symbols" 1998 Siri TV
Planet tak dinamakan Snare oleh Katherine Kerr 2003 Novel
Planet tak dinamakan Star Trek episode "Arena" 1967 Siri TV
Vega Spaceballs 1987 Filem Rumah planet kepada Schwartz-master Yogurt
Vulcan Star Trek: The Original Series, dan karya berikutnya dalam alam semesta Star Trek 1966 Siri TV

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

  1. ^ Choi, Charles Q. (9/01/11). "Alien Life More Likely on 'Dune' Planets". Dicapai pada 9/02/11. Check date values in: |accessdate= dan |date= (bantuan)
  2. ^ Wright, Les. "Forbidden Planet (1956)". Culturevulture.net (Internet Archive). Diarkibkan daripada yang asal pada 2006-05-07. Dicapai pada May 7, 2006.
  3. ^ "Dune 40th Anniversary Edition: Editorial Reviews". Amazon.com. Dicapai pada January 26, 2010.