Pompeii ialah sebuah bandar Rom yang musnah dan sebahagiannya tenggelam berdekatan Naples moden di wilayah Itali Campania, di wilayah komun Pompei. Bersama-sama sebuah bandar lain, Herculaneum, Pompeii binasa dan tenggelam sepenuhnya semasa bencana letusan gunung berapi Vesuvius yang berlarutan selama dua hari pada tahun 79 M.

Kawasan Arkeologi Pompeii, Herculaneum dan Torre Annunziata
Tapak Warisan Dunia Tapak Warisan Dunia UNESCO
Jalan di Pompeii
Maklumat am
Nama asliPompeii
Nama rasmiPompeii Sunting ini di Wikidata
Inskripsi1997 (sesi )
Keluasan98.05 he (10,554,000 ka2)
Laman sesawang
http://www.pompeiisites.org/ Sunting ini di Wikidata
Maklumat lokasi
LokasiPompei, Itali Sunting ini di Wikidata
Koordinat40°45′04″N 14°29′13″E / 40.751°N 14.487°E / 40.751; 14.487Koordinat: 40°45′04″N 14°29′13″E / 40.751°N 14.487°E / 40.751; 14.487
Pompeii is located in Bumi
Pompeii
Pompeii (Bumi)
Map
sunting · sunting di Wikidata
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini

Penyelidik percaya bahawa bandar ini diasaskan di abad ketujuh atau keenam SM oleh OSCI atau Oscans. Ia berada di bawah penguasaan Rom di SM abad ke-4, dan telah ditawan dan menjadi tanah jajahan Rom pada 80 SM selepas ia menyertai pemberontakan berjaya terhadap Republik Rom. Pada ketika kemusnahannya, 160 tahun kemudian, penduduk dianggarkan 11,000 orang, dan kota itu mempunyai sistem yang kompleks air, amfiteater, gimnasium, dan pelabuhan.

Letusan itu memusnahkan bandar, membunuh penduduknya dan menanam di bawah tan abu. Bukti untuk kemusnahan asalnya datang dari surat yang masih hidup oleh Pliny the Younger, yang melihat letusan dari jauh dan menyifatkan kematian bapa saudaranya Pliny the Elder, seorang laksamana armada Rom, yang cuba untuk menyelamatkan rakyat. Tapak ini telah hilang selama kira-kira 1500 tahun sehingga penemuan semula awal tahun 1599 dan penemuan semula lebih luas hampir 150 tahun kemudian oleh jurutera Sepanyol Rocque Joaquin de Alcubierre pada 1748. Objek yang terletak di bawah bandar telah dipelihara selama berabad-abad kerana kekurangan udara dan kelembapan. Artifak memberikan wawasan luar biasa terperinci ke dalam kehidupan bandar yang semasa Pax Romana. Semasa penggalian, plaster telah digunakan untuk mengisi lompang dalam lapisan abu yang pernah memegang tubuh manusia. Ini membolehkan seseorang untuk melihat kedudukan sebenar orang itu adalah apabila dia meninggal dunia.

Pompeii telah menjadi destinasi pelancongan selama lebih 250 tahun. Hari ini ia mempunyai status Tapak Warisan Dunia UNESCO dan merupakan salah satu tarikan pelancong yang paling popular di Itali, dengan kira-kira 2.5 juta pengunjung setiap tahun.[1]

Nama sunting

 
Timbunan Pompeii dari atas, dengan Vesuvius di latar belakang

Pompeii dalam bahasa Latin ialah deklinasi majmuk kedua (Pompeii, -ōrum). Menurut Theodor Kraus, "Akar kata Pompeii akan muncul menjadi perkataan Oscan untuk nombor lima, pompe, yang mana sama ada masyarakat terdiri daripada lima dusun atau, mungkin, ia telah diselesaikan oleh sekumpulan keluarga (gens Pompeia).[2]

Geografi sunting

 
The Temple of Jupiter dengan Vesuvius pada jarak dekat

Runtuhan Pompeii terletak berhampiran bandar moden pinggir bandar Pompei (hari ini ditulis dengan satu 'i'). Ia terletak di taji dibentuk oleh aliran lava di utara muara Sungai Sarno (dikenali pada zaman purba sebagai Sarnus).

Hari ini ia adalah jauh di pedalaman, tetapi pada zaman purba adalah lebih dekat ke pantai. Pompeii adalah lebih kurang 8 km (5.0 bt) dari dari Gunung Vesuvius. Ia meliputi sejumlah 64-67 hektar (170 ekar) dan merupakan rumah kepada kira-kira 11,000 kepada 11,500 orang berdasarkan kiraan isi rumah.[3] Ia adalah sebuah bandar utama di rantau ini daripada Campania.

Sejarah sunting

Sejarah awal sunting

 
Pompeii, Itali. Pompeii - Forum and Vesuvius. Brooklyn Museum Archives, Goodyear Archival Collection

Menggali arkeologi di tapak melanjutkan ke tahap jalan daripada kejadian gunung berapi 79 M; menggali lebih mendalam dalam bahagian-bahagian yang lebih lama Pompeii dan sampel teras penggerudian berdekatan telah mendedahkan lapisan sedimen campur aduk yang mencadangkan bahawa kota itu telah mengalami peristiwa seismik lain sebelum letusan itu. Tiga helai sedimen telah ditemui di atas lava yang letaknya di bawah bandar dan, bercampur dengan sedimen, ahli arkeologi mendapati cebisan tulang haiwan, tembikar beling dan tumbuhan. Pentarikhan karbon telah meletakkan lapisan tertua ini dari abad SM-8-6 (pada masa yang kota ini diasaskan). Kedua-dua strata lain dipisahkan sama ada dengan lapisan tanah yang maju atau kaki lima Rom, dan diletakkan di SM abad ke-4 dan ke-2 SM. Ia adalah teori bahawa lapisan sedimen campur aduk telah dicipta oleh tanah runtuh besar, mungkin dicetuskan oleh hujan berterusan.[4]

Pekan ini telah dibuka sekitar abad ke-6 ke-7 SM oleh OSCI atau Oscans, umat kepunyaan tengah Itali, pada apa yang merupakan persimpangan penting antara Cumae, Nola dan Stabiae. Ia telah digunakan sebagai pelabuhan yang selamat dengan pelayar Greek dan Phoenicia. Menurut Strabo, Pompeii juga telah ditangkap oleh Etruscan, dan sebenarnya penggalian terbaru telah menunjukkan kehadiran tulisan Etruscan dan perkuburan abad ke-6 SM. Pompeii telah ditangkap buat kali pertama oleh tanah jajahan Yunani Cumae, bersekutu dengan Syracuse, antara 525 dan 474 SM.

Di abad ke-5 SM, Samnites menaklukinya (dan semua bandar-bandar lain Campania); raja-raja baru yang mengenakan seni bina mereka dan memperbesarkan bandar. Selepas Perang Samnium (abad ke-4 SM), Pompeii terpaksa menerima status Partner of Rome, mengekalkan, bagaimanapun, autonomi linguistik dan pentadbiran. Di abad ke-4 SM, ia telah dibangunkan. Pompeii kekal setia kepada Rom semasa Perang Punic Kedua.

Kini Kuil Apollo dibina di SM abad ke-2 sebagai struktur agama yang paling penting di bandar ini.

Pompeii telah mengambil bahagian dalam peperangan yang bandar-bandar Campania dimulakan terhadap Rom, tetapi di 89 SM ia telah dikepung oleh Sulla. Walaupun tentera lali dengan pertempuran Liga sosial, yang diketuai oleh Lucius Cluentius, membantu dalam melawan orang-orang Rom, pada 80 SM Pompeii terpaksa menyerahkan selepas penaklukan Nola, memuncak dalam banyak diberi veteran Sulla tanah dan harta, manakala ramai orang-orang yang menentang Rome diusir dari rumah mereka. Ia menjadi tanah jajahan Roman dengan nama Colonia Cornelia Veneria Pompeianorum.

Pekan ini menjadi laluan penting bagi barangan yang tiba melalui laut dan terpaksa dihantar ke arah Rom atau Itali Selatan bersama-sama Appian Way berhampiran.

Ia telah diberi makan dengan air oleh taji dari Aqua Augusta (Naples) dibina s. 20 SM oleh Agrippa; garis utama dibekalkan beberapa bandar besar yang lain, dan akhirnya pangkalan tentera laut di Misenum. Castellum di Pompeii dipelihara, dan termasuk banyak perkara dalam rangkaian pengedaran dan kawalannya.[5]

Abad Pertama Masihi sunting

 
Pembinaan semula dalam ilustrasi daripada perkongsian penyelidikan CyArk / Universiti Ferrara, bagaimana Kuil Apollo mungkin telah melihat sebelum Gunung Vesuvius meletus

Bandar digali menawarkan gambar kehidupan Rom pada abad ke-1, beku pada masa ini ia telah dikebumikan pada 24 Ogos 79 M.[6] Forum, bilik mandi, banyak rumah-rumah, dan beberapa vila seperti Villa Misteri di luarbandar kekal dipelihara dengan baik.

Perkara dalam kehidupan seharian dipelihara. Sebagai contoh, di atas lantai salah satu rumah (Sirico), inskripsi terkenal Salve, lucru ("Selamat datang, keuntungan") menunjukkan sebuah syarikat perdagangan yang dimiliki oleh dua rakan kongsi, Sirico dan Nummianus (tetapi ini boleh menjadi nama panggilan, sejak nummus bermakna "duit syiling; wang"). Rumah-rumah lain memberikan butiran mengenai profesion dan kategori, seperti untuk "dobi" pekerja (Fullones). balang wain telah didapati mengandungi apa yang nampaknya paling awal pemasaran diketahui pun (secara teknikal satu gabungan) di dunia, Vesuvinum (menggabungkan Vesuvius dan Latin untuk wain, Vinum).

Pelbagai grafiti diukir di dinding dan di dalam bilik menyediakan pelbagai maklumat mengenai Vulgar Latin, bentuk Latin dituturkan kolokial bukannya bahasa sastera daripada penulis-penulis klasik.[7]

Pada 89 SM, selepas pendudukan terakhir bandar dengan Roman General Lucius Cornelius Sulla, Pompeii akhirnya dirampas oleh Republik Rom. Dalam tempoh ini, Pompeii menjalani proses luas pembangunan infrastruktur, kebanyakan yang telah dibina dalam tempoh Augustan. Ini termasuk amfiteater, Palaestra dengan Natatorium pusat (cella natatoriua) atau kolam renang dan saluran air yang menyediakan air selama lebih daripada 25 mata air jalan, sekurang-kurangnya empat tempat mandi awam, dan sebilangan besar rumah-rumah swasta (Domus) dan perniagaan. amfiteater telah dipetik oleh ulama moden sebagai model reka bentuk canggih, terutamanya dalam bidang kawalan orang ramai.[8]

Saluran air bercabang melalui tiga paip utama dari Castellum Aquae, di mana air telah dikumpulkan sebelum diedarkan ke bandar. Dalam kemarau yang melampau, bekalan air yang pertama akan gagal untuk sampai ke tempat mandi awam (perkhidmatan yang paling penting), maka rumah-rumah persendirian dan perniagaan-dan jika tidak ada aliran air sama sekali, sistem akan gagal untuk membekalkan air pancut awam (yang paling perkhidmatan penting) di jalan-jalan Pompeii. Kolam renang dalam Pompeii kebanyakannya untuk hiasan.

 
Lokasi sama pada hari ini.

Bilangan yang besar lukisan dinding dipelihara dengan menyediakan maklumat mengenai kehidupan sehari-hari dan telah menjadi kemajuan besar dalam sejarah seni dunia kuno, dengan inovasi Gaya Pompei (Gaya Pertama/Kedua/Ketiga). Beberapa aspek budaya jelasnya erotik, termasuk kerap menggunakan zakar sebagai apotropaion atau baik nasib daya tarikan dalam pelbagai jenis hiasan. Satu koleksi besar objek nazar erotik dan lukisan dinding ditemui di Pompeii. Ramai yang dikeluarkan dan disimpan sehinggalah baru-baru ini dalam koleksi rahsia di Universiti Naples.

Pada masa letusan, bandar mungkin mempunyai kira-kira 11,000 penduduk, dan terletak di kawasan di mana orang Rom mempunyai vila percutian. William Abbott menjelaskan, "Pada masa letusan, Pompeii telah mencapai titik yang tinggi dalam masyarakat kerana ramai orang Rom sering dikunjungi Pompeii bercuti." Ia adalah satu-satunya bandar purba yang struktur topografi Seluruh diketahui dengan tepat kerana ia adalah, tanpa perubahan dan penambahan kemudian. Kerana rupa bumi yang sukar, ia tidak diedarkan pada pelan tetap kerana kebanyakan bandar-bandar Rom itu, tetapi jalan-jalan lurus dan dibentangkan dalam grid dalam tradisi Rom. Mereka diletakkan dengan batu poligon, dan mempunyai rumah-rumah dan kedai-kedai di kedua-dua belah jalan. Ia diikuti Decumanus (utama timur/jalan barat) dan cardo (utara utama/jalan selatan) yang berpusat di forum.

 
Peta beranotasi Pompeii

Ahli arkeologi moden telah menggali laman taman dan domain bandar mendedahkan kokot pertanian dalam ekonomi Pompei sebelum 79 M. Pompeii bernasib baik kerana mempunyai, wilayah subur hasil tanah untuk menuai pelbagai jenis tanaman. Tanah sekitar Gunung Vesuvius walaupun sebelum letusan yang diturunkan  mempunyai akses keupayaan, membayangkan memegang air yang baik untuk pertanian produktif. aliran udara Laut Tyrrhenian menyediakan penghidratan kepada tanah walaupun iklim yang panas dan kering.[9]

Kawasan luar bandar sekitar Pompeii mempunyai tanah pertanian yang banyak yang amat subur dan boleh menghasilkan kuantiti yang lebih besar barang-barang daripada bandar yang diperlukan. Beberapa spekulasi bahawa banyak daripada tanah yang rata di Campania, sekitar bidang Pompeii itu tertumpu kepada pengeluaran bijirin dan gandum. Bijirin, barli, gandum, dan sekoi semuanya dihasilkan oleh penduduk tempatan di Pompeii. Bijirin, juga anggur dan minyak zaitun, dihasilkan dengan banyaknya untuk dieksport ke kawasan-kawasan lain.[10]

Bukti wain yang diimport secara nasional dari Pompeii pada tahun-tahun yang paling makmur yang boleh didapati dari artifak pulih seperti botol wain di Rom. Atas sebab ini, ladang anggur adalah amat penting kepada ekonomi Pompei. Pembuat dasar pertanian Columella mencadangkan agar setiap kebun anggur di Rom dihasilkan kuota tiga cullei wain setiap jugerum, jika tidak, kebun anggur itu akan tumbang. kawasan-kawasan yang kaya dengan nutrien berhampiran Pompeii adalah amat cekap ini dan sering dapat melebihi keperluan ini dengan margin yang curam, oleh itu memberi insentif kepada ladang anggur tempatan untuk bertapak.[10] Walaupun arak dieksport bagi ekonomi Pompeii, majoriti daripada barangan pertanian yang lain mungkin dihasilkan dalam kuantiti yang berkaitan dengan penggunaan di bandar ini.

Sisa formasi besar ladang anggur dibina ditemui di Forum Boarium, dilindungi oleh acuan yang tersusun dari letusan Vesuvius.[10] Ia adalah spekulasi bahawa ladang anggur sejarah adalah menakjubkan sama dalam struktur kepada ladang anggur hari moden di seluruh Itali. Lekukan air juga telah didapati berdekatan ladang anggur dan berkhidmat sebagai telaga air untuk menghasilkan dan ternakan.

Kilang makanan karbonisasi kekal melalui akar, biji dan debunga barangan tertentu mendedahkan komoditi dan barangan pertanian yang mungkin ditukar sebelum 79 M. Peninggalan dari taman-taman di Pompeii, Herculaneum dan vila Roman di Torre Annunziata mendedahkan beberapa alternatif untuk wain yang jelas dan bijirin, terutamanya yang melibatkan buah-buahan dan kacang. Walnut, buah ara, pir, bawang, bawang putih, kacang, pic, carob, buah berangan dan anggur beberapa barangan hasil-tanaman yang dimakan dan direkodkan oleh penyelidik di tapak di kedudukan berhampiran dengan Vesuvius. Tarikh itu merupakan satu-satunya makanan yang seratus diimport dari wilayah global dan bukan dihasilkan, iaitu untuk orang-orang Rom purba dari "Tanah Tarikh".

Selain forum, banyak perkhidmatan lain yang didapati: Macellum (pasaran makanan yang besar), Pistrinum (kilang), Thermopolium (jenis bar yang berkhidmat minuman sejuk dan panas), dan cauponae (restoran kecil). Amfiteater dan dua teater telah ditemui, bersama-sama dengan Palaestra atau gimnasium. Sebuah hotel (1,000 meter persegi) didapati tidak jauh dari bandar; ia kini digelar "Grand Hotel Murecine". tenaga panas bumi dibekalkan pemanasan daerah disalurkan untuk mandi dan rumah-rumah. Sekurang-kurangnya satu bangunan, Lupanar, didedikasikan kepada pelacuran.

Pada tahun 2002, penemuan lain di muara Sungai Sarno berhampiran Sarno mendedahkan bahawa pelabuhan itu juga dihuni dan bahawa orang tinggal di palafittes (jangkungan-rumah), dalam satu sistem saluran yang mencadangkan persamaan ke Venice kepada sesetengah saintis.

62-79 M sunting

 
Forum utama di Pompeii
 
Potret Terentius Neo dengan isterinya ditemui pada dinding sebuah rumah Pompeii. (Potret Paquius Proculo)

Penduduk Pompeii telah lama berdepan dengan gempa kecil (sebenarnya, penulis Pliny the Younger menulis bahawa gegaran bumi "tidak terutamanya membimbangkan kerana mereka kerap di Campania"), tetapi pada 5 Februari 62,[11] gempa bumi yang hebat melakukan kerosakan besar sekitar teluk, dan terutamanya kepada Pompeii. Adalah dipercayai bahawa gempa bumi akan didaftarkan antara pukul 5 dan 6 pada skala Richter.[12]

Pada hari itu di Pompeii, terdapat untuk dua pengorbanan, kerana ia adalah ulang tahun Augustus dinamakan "Bapa Bangsa" dan juga hari raya untuk menghormati roh-roh penjaga bandar. Huru hara diikuti gempa bumi. Kebakaran, disebabkan oleh lampu minyak yang jatuh semasa gempa bumi itu, ditambah kepada panik. bandar-bandar yang berdekatan Herculaneum dan Nuceria turut terjejas.[12]

Kuil-kuil, rumah, jambatan, dan jalan-jalan telah dimusnahkan. Adalah dipercayai bahawa hampir semua bangunan di bandar Pompeii terjejas. Pada hari-hari selepas gempa bumi, anarki memerintah bandar, di mana kecurian dan kelaparan melanda terselamat. Dalam masa antara 62 dan letusan pada 79, beberapa pembinaan semula telah dilakukan, tetapi beberapa kerosakan yang masih belum dibaiki pada masa letusan itu. Walaupun ia tidak diketahui berapa banyak, sebilangan besar penduduk berpindah ke bandar-bandar lain di dalam Empayar Rom manakala yang lain kekal dan dibina semula.

Satu bidang yang penting semasa kebimbangan penyelidikan struktur yang sedang dipulihkan pada masa letusan (mungkin rosak semasa gempa bumi 62). Sebahagian daripada yang lebih tua, lukisan rosak boleh ditutupi dengan orang-orang yang lebih baru, dan instrumen moden yang digunakan untuk melihat kelibat lukisan dinding yang lama tersembunyi. Sebab kemungkinan mengapa struktur ini masih sedang dibaiki sekitar tujuh belas tahun selepas gempa bumi adalah kekerapan yang semakin meningkat gempa kecil yang membawa kepada letusan itu.

Letusan Vesuvius sunting

 
Forum dengan Vesuvius pada jarak dekat
 
Amfiteater Pompeii
 
Pompeii dan bandar-bandar lain yang terjejas oleh letusan Gunung Vesuvius. Awan hitam mewakili taburan umum abu dan membara. garis pantai moden ditunjukkan.

Menjelang abad pertama Masihi, Pompeii adalah salah satu daripada beberapa bandar-bandar berhampiran kaki gunung berapi, Gunung Vesuvius. Kawasan ini mempunyai penduduk yang besar, yang telah berkembang makmur dari kesuburan pertanian terkenal di rantau ini. Ramai daripada masyarakat jiran Pompeii, kebanyakan Herculaneum terkenal, turut mengalami kerosakan atau kemusnahan semasa letusan 79. letusan itu berlaku pada 24 Ogos 79 M, hanya satu hari selepas Vulcanalia, perayaan dewa kebakaran Rom, termasuk dari gunung berapi.[13]

Satu kajian volkanologikal dan bio-antropologi pelbagai disiplin produk letusan dan mangsa, digabungkan dengan simulasi berangka dan eksperimen, menunjukkan bahawa di Vesuvius dan bandar di sekelilingnya menjadi haba adalah punca utama kematian orang, sebelum ini dipercayai telah mati oleh abu lemas. Hasil kajian itu, diterbitkan pada tahun 2010, menunjukkan bahawa pendedahan kepada sekurang-kurangnya 250 ° C (482 ° F) mendadak panas (dikenali sebagai aliran piroklastik) pada jarak 10 kilometer (6 batu) dari lubang itu mencukupi untuk menyebabkan segera kematian, walaupun orang telah ditempatkan dalam bangunan.[14]

Orang-orang dan bangunan Pompeii berlumuran sehingga dua belas lapisan tephra yang berbeza, dalam jumlah 25 meter dalam, yang menghujani selama kira-kira enam jam. Pliny the Younger menyediakan akaun tangan pertama daripada letusan Gunung Vesuvius dari kedudukannya merentasi Teluk Naples di Misenum, dalam versi 25 tahun beliau menulis selepas acara itu. Bapa saudaranya, Pliny the Elder, dengan siapa dia mempunyai hubungan yang rapat, meninggal dunia ketika cuba untuk menyelamatkan mangsa yang terperangkap. Sebagai Laksamana Armada, Pliny the Elder telah mengarahkan kapal-kapal Tentera Laut Imperial ditempatkan di Misenum untuk menyeberangi teluk untuk membantu percubaan pemindahan. Vulkanologi telah mengiktiraf kepentingan akaun Pliny the Younger letusan dengan memanggil peristiwa yang sama "Plinian".

Letusan itu telah didokumenkan oleh ahli sejarah kontemporari dan diterima secara umum sebagai telah bermula pada 24 Ogos 79, bergantung kepada satu versi teks surat Pliny. Walau bagaimanapun penggalian arkeologi Pompeii mencadangkan bahawa kota itu telah dikebumikan kira-kira tiga bulan kemudian.[15] Ini disokong oleh satu lagi versi surat itu, yang memberikan tarikh letusan sebagai 23 November.

Orang dikebumikan dalam abu nampaknya telah memakai pakaian yang lebih berat daripada pakaian musim panas cahaya biasa Ogos. Buah segar dan sayur-sayuran di kedai-kedai adalah tipikal Oktober - dan sebaliknya buah-buahan musim panas biasa Ogos sudah dijual di kering, atau bentuk dipelihara. Balang penapaian wain telah dimeterai, yang akan berlaku sekitar akhir Oktober. Syiling dijumpai di dalam dompet seorang wanita dikebumikan dalam abu termasuk satu dengan sebulat imperatorial kelima belas antara gelaran maharaja. Ini tidak boleh telah dicetak sebelum minggu kedua bulan September. Setakat ini tidak ada teori yang pasti mengapa perlu ada apa-apa percanggahan jelas.[16]

Penemuan semula sunting

 
Bermula pada tahun 1757, lapan jilid Le Antichita di Ercolano membawa pengetahuan Pompeii dan Herculaneum ke hadapan.
 
"Garden of the Fugitives". Acuan plaster mangsa yang berada di situ; banyak acuan berada di Muzium Arkeologi Naples.
 
Fresco dari bilik tidur Casa del Centenario
 
Roman fresco Villa dei Misteri

Selepas lapisan tebal abu meliputi dua bandar, mereka ditinggalkan dan akhirnya nama dan lokasi mereka telah dilupakan. Kali pertama mana-mana bahagian daripada mereka telah ditemui adalah pada 1599, apabila menggali saluran bawah tanah untuk mengalihkan sungai Sarno berlari ke dinding purba ditutup dengan lukisan dan tulisan. Arkitek Domenico Fontana telah dipanggil; dia menemui beberapa lukisan dinding, kemudian menutupi mereka lagi, dan apa-apa lagi datang penemuan tersebut. Satu tulisan dinding telah menyebut Pompeii decurio ("ahli majlis bandar Pompeii") tetapi ianya merujuk kepada bandar Rom lama dilupakan telah terlepas.

Meliputi Fontana ke atas lukisan telah melihat kedua-dua sebagai penapisan memandangkan kandungan seksual yang kerap seperti lukisan dan sebagai tindakan berfikiran luas pemeliharaan untuk datang kemudian, kerana dia akan tahu bahawa lukisan dari jenis yang hedonistik kemudian dijumpai di dalam beberapa vila Pompeian tidak dipertimbangkan dengan cara yang terbaik dalam suasana balas reformasi.[17]

Herculaneum telah benar-benar ditemui semula pada tahun 1738 oleh pekerja menggali untuk asas-asas mengenai istana Musim Panas untuk Raja Naples, Charles Bourbon. Pompeii telah dijumpai semula sebagai hasil daripada penggalian sengaja pada 1748 oleh jurutera tentera Sepanyol Rocque Joaquin de Alcubierre.[18] Bandar-bandar telah pun digali untuk mendedahkan banyak bangunan utuh dan lukisan dinding. Charles Bourbon mengambil faedah yang besar dalam penemuan walaupun selepas menjadi raja Sepanyol kerana paparan antik mengukuhkan kuasa politik dan budaya Naples.[19]

Karl Weber mengarahkan penggalian sebenar yang pertama;[20] dia diikuti pada 1764 oleh jurutera tentera Franscisco la Vega. Franscisco la Vega digantikan oleh adiknya, Pietro, dalam tahun 1804.[21] Semasa pendudukan Perancis Pietro bekerja dengan Christophe Saliceti.[22]

Giuseppe Fiorelli mengambil alih penggalian pada tahun 1863.[23] Semasa penggalian awal tapak, lompang sekali-sekala dalam lapisan abu telah ditemui yang mengandungi mayat. Ia adalah Fiorelli yang menyedari ini ruang yang telah ditinggalkan oleh badan-badan yang reput dan sebagainya mencipta teknik menyuntik plaster ke dalam mereka untuk mencipta bentuk-bentuk mangsa Vesuvius ini. Teknik ini masih digunakan hari ini, dengan resin yang jelas sekarang digunakan selain daripada plaster kerana ia lebih tahan lama, dan tidak memusnahkan tulang, membolehkan analisis lanjut.[24][25][26]

Penemuan seni erotik di Pompeii dan Herculaneum meninggalkan ahli arkeologi dengan dilema - antara adat istiadat seksualiti di Rom purba dan dalam Reformasi Eropah meletakkan pertembungan budaya. Bilangan badan-penemuan telah disembunyikan lagi. Dinding fresco yang menggambarkan Priapus, dewa purba seks dan kesuburan, dengan zakar beliau amat diperbesarkan, telah ditutup dengan plaster. Pembiakan yang lebih tua telah dikunci "daripada kemunafikan" dan dibuka hanya atas permintaan dan hanya ditemui semula pada tahun 1998 berikutan hujan.[27]

Sebilangan besar artifak dari bandar-bandar dikebumikan dipelihara di Muzium Arkeologi Nasional Naples. Pada tahun 1819, apabila Raja Francis melawat pameran Pompeii di sana bersama isteri dan anak perempuannya, dia begitu malu dengan karya seni erotik bahawa dia memutuskan untuk mempunyai ia dikunci dalam apa yang dikenali sebagai "kabinet rahsia" (gabinetto segreto), galeri dalam muzium hanya boleh diakses oleh "orang umur matang dan akhlak yang dihormati". Dibuka semula, ditutup, dibuka semula sekali lagi dan kemudian ditutup semula untuk hampir 100 tahun, "Muzium Rahsia" Naples adalah secara ringkas diakses lagi pada akhir tahun 1960-an (zaman revolusi seksual) dan akhirnya dibuka semula untuk tontonan pada tahun 2000. Bawah umur yang masih dibenarkan masuk hanya di hadapan penjaga atau dengan kebenaran bertulis.[28]

Pelancongan sunting

 
Jalan berturap. Pejalan kaki menggunakan blok di jalan raya untuk menyeberang jalan tanpa perlu melangkah ke jalan raya, yang dua kali ganda sebagai sistem pelupusan perparitan dan kumbahan Pompei. Ruang antara blok membiarkan kenderaan lalu di sepanjang jalan.
 
House of the Faun.

Pompeii telah menjadi sebuah destinasi pelancongan yang popular selama lebih 250 tahun;[29] ia adalah pada Grand Tour. Menjelang 2008, ia telah menarik hampir 2.6 juta pelawat setiap tahun, menjadikannya salah satu tempat pelancongan yang paling popular di Itali.[30] Ia adalah sebahagian daripada Taman Negara Vesuvius yang lebih besar dan telah diisytiharkan sebagai Tapak Warisan Dunia oleh UNESCO pada tahun 1997. Untuk masalah pertempuran yang berkaitan dengan pelancongan, badan pentadbir bagi Pompeii, Soprintendenza Arkeologi di Pompei telah mula mengeluarkan tiket baru yang membolehkan pelancong untuk juga lawatan bandar-bandar seperti Herculaneum dan Stabiae serta Villa Poppaea, untuk menggalakkan pengunjung untuk melihat tapak-tapak dan mengurangkan tekanan ke atas Pompeii.

Pompeii juga merupakan penggerak di sebalik ekonomi bandar berhampiran Pompei. Ramai penduduk yang bekerja dalam perniagaan pelancongan dan hospitaliti, berkhidmat sebagai teksi atau bas, pelayan atau pengusaha hotel. Runtuhan boleh dicapai dengan mudah dengan berjalan kaki dari perhentian kereta api Circumvesuviana yang dipanggil Pompei Scavi, secara langsung di kawasan bersejarah. Terdapat juga tempat letak kereta yang berdekatan.

Penggalian di tapak yang secara amnya tidak lagi kerana penangguhan yang dikenakan oleh penguasa tapak, Profesor Pietro Giovanni Guzzo. Selain itu, tapak ini biasanya kurang mudah untuk pelancong, dengan kurang daripada satu pertiga daripada semua bangunan terbuka pada 1960-an yang sedia untuk tatapan umum hari ini. Walau bagaimanapun, bahagian bandar purba dibuka kepada orang ramai adalah luas, dan pelancong boleh menghabiskan beberapa hari meneroka keseluruhan tapak.

Dalam budaya masyhur sunting

Pompeii adalah penetapan untuk siri televisyen komedi British Up Pompeii! Dan filem siri. Pompeii juga dipaparkan dalam episod kedua musim keempat siri drama BBC Doctor Who, yang dinamakan Kebakaran Pompeii,[31] yang memaparkan Caecilius sebagai watak.

Pada tahun 1971, band rock Pink Floyd merakamkan filem konsert Pink Floyd: Live at Pompeii, mempersembahkan enam lagu dalam amfiteater Rom purba di bandar. Penonton hanya terdiri daripada krew produksi filem itu dan beberapa kanak-kanak tempatan.

Pompeii adalah sebuah lagu oleh band British Bastille, yang dikeluarkan 24 Feb 2013. Lirik merujuk kepada bandar dan letusan Gunung Vesuvius.

Pompeii adalah sebuah filem bencana sejarah Jerman-Kanada 2014 yang dihasilkan dan diarahkan oleh Paul W. S. Anderson.[32]

Pemuliharaan sunting

 
Pagar di dalam kuil Venus menghalang vandalisme tapak, dan juga kecurian..

Objek tertimbus di bawah Pompeii telah dipelihara selama hampir dua ribu tahun. Kekurangan udara dan kelembapan membiarkan objek kekal bawah tanah dengan sedikit kemerosotan. Setelah digali, tapak ini menyediakan pelbagai bahan sumber dan bukti untuk analisis, memberi detail ke dalam kehidupan penduduk Pompeii. Walau bagaimanapun, apabila terdedah, Pompeii telah tertakluk kepada kedua-dua kuasa semula jadi dan buatan manusia, yang telah cepat meningkat kemerosotan.

Luluhawa, hakisan, pendedahan cahaya, kerosakan air, kaedah miskin penggalian dan pembinaan semula, tumbuhan dan haiwan baru, pelancongan, vandalisme dan kecurian semuanya merosakkan tapak dalam beberapa cara. Dua pertiga daripada bandar telah digali, tetapi sisa-sisa bandar raya ini semakin teruk.[33]

Kebimbangan untuk pemuliharaan mempunyai ahli arkeologi terus bermasalah. Kota purba telah dimasukkan ke dalam 1996 World Monuments Watch oleh Tabung Monumen Dunia, dan sekali lagi pada tahun 1998 dan pada tahun 2000. Pada tahun 1996 organisasi mendakwa bahawa Pompeii "sangat-sangat memerlukan pembaikan" dan menggesa penggubalan pelan umum pemulihan dan tafsiran.[34] Organisasi ini disokong pemuliharaan di Pompeii dengan pembiayaan daripada American Express dan Yayasan Samuel H. Kress.[35]

Hari ini, pembiayaan kebanyakannya diarahkan ke dalam pemuliharaan tapak ini; Walau bagaimanapun, disebabkan oleh hamparan Pompeii dan skala masalah, ini adalah tidak mencukupi dalam menghentikan pereputan perlahan bahan-bahan. Dianggarkan AS $ 335 juta diperlukan untuk semua kerja yang perlu di Pompeii. Satu kajian baru-baru ini telah mencadangkan satu strategi yang baik untuk tafsiran dan persembahan tapak ini sebagai kaedah yang kos efektif untuk meningkatkan pemuliharaan dan pemeliharaan dalam jangka masa pendek.[36]

Jun 2013 UNESCO menyatakan: Jika pemulihan dan pemeliharaan "gagal untuk menyampaikan kemajuan besar dalam dua tahun akan datang," Pompeii boleh diletakkan dalam Senarai Warisan Dunia dalam Bahaya.[37]

Rumah kepada keruntuhan Gladiator sunting

Schola Armatorum berusia 2000 tahun (House of the Gladiators) runtuh pada 6 November 2010. Struktur ini tidak terbuka kepada pengunjung, tetapi di luar boleh dilihat kepada pelancong. Tidak ada penentuan segera tentang apa yang menyebabkan bangunan runtuh, walaupun laporan mencadangkan penyusupan air berikutan hujan lebat mungkin telah bertanggungjawab. Terdapat kontroversi sengit selepas kejatuhan, dengan tuduhan kecuaian.[38][39]

Lihat juga sunting

Dokumentari sunting

Rujukan sunting

  1. ^ "Dossier Musei 2008" (PDF). Touring Club Italiano. Diarkibkan daripada yang asal (PDF) pada March 18, 2009. Dicapai pada September 30, 2012.
  2. ^ Kraus 1975, halaman[halaman diperlukan]
  3. ^ Wilson, Andrew (2011). "City Sizes and Urbanization in the Roman Empire". Dalam Bowman, Alan; Wilson, Andrew (penyunting). Settlement, Urbanization, and Population. Oxford Studies on the Roman Economy. 2. Oxford, England: Oxford University Press. m/s. 171–172. ISBN 978-0-19-960235-3.
  4. ^ Senatore, Stanley & Pescatore 2004, halaman[halaman diperlukan]
  5. ^ POMPEII (AND ROME) WATER SUPPLY SYSTEMS, REPORT OF FIELD OBSERVATIONS, Report of Field Investigations – Pompeii, Italy (and Rome), Wright Paleohydrological Institute, Inc. Page 26 June 2011, http://wrightpaleo.com/wordpress/wp-content/uploads/2011/11/Pompeii-June.pdf
  6. ^ De Carolis & Patricelli 2003, halaman 83
  7. ^ Clarke 2006, halaman 262–264
  8. ^ Berinato, Scott (May 18, 2007). "Crowd Control in Ancient Pompeii". CSO. Dicapai pada September 30, 2012. Italic or bold markup not allowed in: |publisher= (bantuan)
  9. ^ Meyer, edited by Wilhelmina Feemster Jashemski, Frederick G. (2002). The natural history of Pompeii (ed. 1. publ.). New York: Cambridge University Press. m/s. 65. ISBN 978-0521800549.CS1 maint: extra text: authors list (link)
  10. ^ a b c Bernick, Christie. "Agriculture in Pompeii". Wall Paintings of the Pompeii Forum. Dicapai pada 3 August 2014.
  11. ^ "Patterns of Reconstruction at Pompeii". University of Virginia. Dicapai pada September 30, 2012.
  12. ^ a b "Visiting Pompeii". Current Archaeology. m/s. 3. Diarkibkan daripada yang asal pada June 16, 2008. Dicapai pada September 30, 2012.
  13. ^ "The Destruction of Pompeii, AD 79". EyeWitness to History. 1999. Dicapai pada September 30, 2012.
  14. ^ Mastrolorenzo et al. 2010, halaman e11127
  15. ^ Gabi Laske. "The A.D. 79 Eruption at Mt. Vesuvius". Lecture notes for UCSD-ERTH15: "Natural Disasters". Diarkibkan daripada yang asal pada 2008-12-29. Dicapai pada 2008-07-28.
  16. ^ Ralat petik: Tag <ref> tidak sah; teks bagi rujukan Stefani 2006 10–14 tidak disediakan
  17. ^ Ozgenel 2008, halaman 13
  18. ^ Ozgenel, Lalo, A Tale of Two Cities: In Search of Ancient Pompeii and Herculaneum, METU JFA 2008/1 (25:1), p1-25
  19. ^ Ozgenel 2008, halaman 19
  20. ^ Parslow 1995, halaman[halaman diperlukan]
  21. ^ Pagano 1997, halaman[halaman diperlukan]
  22. ^ POMPEIA d'Ernest Breton (3eme éd. 1870) "Introduction – La résurrection de la ville" in French
  23. ^ Nappo, Salvatore Ciro (February 17, 2011). "Pompeii: Its Discovery and Preservation". BBC. Dicapai pada March 2, 2013. Giuseppe Fiorelli directed the Pompeii excavation from 1863 to 1875
  24. ^ "Orto dei Fuggiaschi". Marketplace.it. Diarkibkan daripada yang asal pada 2010-06-11. Dicapai pada 2010-02-01.
  25. ^ "Orto dei Fuggiaschi (2)". Marketplace.it. Diarkibkan daripada yang asal pada 2010-06-11. Dicapai pada 2010-02-01.
  26. ^ "Orto dei Fuggiaschi (3)". Marketplace.it. Diarkibkan daripada yang asal pada 2010-06-10. Dicapai pada 2010-02-01.
  27. ^ As reported by the Evangelist pressedienst press agency in March, 1998.
  28. ^ Karl Schefold (2003), Die Dichtung als Führerin zur Klassischen Kunst. Erinnerungen eines Archäologen (Lebenserinnerungen Band 58), edd. M. Rohde-Liegle et al., Hamburg. p. 134 ISBN 3-8300-1017-6.
  29. ^ Rowland 2014.
  30. ^ Nadeau, Barbie Selling Pompeii, Newsweek, April 14, 2008
  31. ^ "Doctor Who – News – Rome Sweet Rome". BBC. Dicapai pada 2010-10-16.
  32. ^ Sandy Schaefer (September 18, 2012). "Paul W.S. Anderson To Helm 'Pompeii'". Dicapai pada 2014-02-27.
  33. ^ "Ashes to ashes: the latter-day ruin of Pompeii". Prospectmagazine.co.uk. 2010-04-29. Dicapai pada 2010-10-16.
  34. ^ "World Monuments Fund, ''List of 100 Most Endangered Sites – 1996,'' New York, NY: 1996, p. 31" (PDF). Dicapai pada 2012-07-07.
  35. ^ "World Monuments Fund – Ancient Pompeii". Wmf.org. 2010-12-13. Dicapai pada 2012-07-07.
  36. ^ Wallace, Alia (2012). "Presenting Pompeii: Steps towards Reconciling Conservation and Tourism at an Ancient Site". Papers from the Institute of Archaeology. Ubiquity Press. 22: 115–136. doi:10.5334/pia.406.
  37. ^ Hammer, Joshua. "The Fall and Rise and Fall of Pompeii". Dicapai pada 2015-07-01.
  38. ^ "Pompeii collapse prompts charges of official neglect".
  39. ^ "Pompeii Gladiator Training Centre Collapses".
  40. ^ "In the Shadow of Vesuvius". National Geographic. Dicapai pada August 1, 2014.
  41. ^ "Ancient Mysteries: Season 3, Episode 22". A&E. February 2, 1996. Dicapai pada February 17, 2016.
  42. ^ Shelley Hales; Joanna Paul (2011). Pompeii in the Public Imagination from Its Rediscovery to Today. Oxford University Press. m/s. 367. doi:10.1093/acprof:osobl/9780199569366.001.0001. ISBN 9780199569366. The recent UK Channel 5 programme, transmitted live from Herculaneum on 29 June 2006...
  43. ^ "Shows". Five.
  44. ^ "Pompeii: The Mystery of the People Frozen in Time". BBC. Dicapai pada April 6, 2013.
  45. ^ The Riddle of Pompeii. 23 May 2014 – melalui YouTube.

Bacaan lanjut sunting

Pautan luar sunting