Pondok telefon merah

Pondok telefon merah (bahasa Inggeris: red telephone box) ialah sebuah pondok telefon yang direka bentuk oleh Sir Giles Gilbert Scott. Pondok telefon merah merupakan pemandangan yang biasa di sepanjang jalan United Kingdom dan Malta. Walaupun kotak telefon merah ini kini semakin mengurang, namun kotak telefon merah ini masih dapat dikesan di banyak tempat. Cuaca Britain yang sering hujan memerlukan bentuk yang dapat melindungi penggunanya. Warna merah telah dipilih untuk memudahkan pengesanannya.

Dua kotak telefon merah di United Kingdom.

Sejarah reka bentuk sunting

Pondok telefon piawai pertama diperkenalkan oleh United Kingdom Pejabat Pos telah dihasilkan dengan konkrit pada 1920 dan direka sebagai K1 (Kiosk No.1). Reka bentuk ini tidak sama dengan kotak telefon merah yang biasa dilihat sekarang.

Kotak telefon merah adalah penyebab pesaingan pada 1924 untuk rekaan sebuah kiosk yang akan menjadi sesuai bagi London Metropolitan Boroughs yang telah mencegah keusahaan Pejabat Pos untuk mendirikan kiosk K1 di jalan mereka.

Royal Fine Art Commission memainkan peranan penting dalam pilihan piawai kiosk British. Oleh kerana ketidakgembiraan besar dengan reka bentuk GPO, Metropolitan Boroughs Joint Standing Committee mengaturkan suatu pesaingan untuk yang lebih bagus pada 1923, tetapi penilaiannya amat mengesalkan. The Birmingham Civic Society kemudian menghasilkan reka bentuknya sendiri - dalam konkrit reinforced - tetapi ia telah dilaporkan oleh Pengarah Telefon bahawa reka bentuk yang dihasilkan oleh Office of the Engineer-in-Chief lebih disukai; seperti yang dinyatakan dalam Architects’ Journal, 'tiada orang dengan segala ilmu reka bentuk dapat merasa apa-apa tetapi kemarahan dengan coraknya yang kelihatan meikmati fikiran rasmi.' The Birmingham Civic Society tidak menyerah diri dan, dengan tambahan tekanan dari Royal Institute of British Architects, Town Planning Institute dan Royal Academy, Postmaster General dipaksa untuk memikir sekali lagi; dan penilaiannya adalah bahawa RFAC mengaturkan pesaingan terhad.

Pengatur menjemput entries dari tiga arkitek terhormat dan, bersamaan dengan reka bentuk dari Pejabat Pos dan dari The Birmingham Civic Society, Fine Arts Commission menghakimi pesaingan itu dan memilih reka bentuk yang dikirimkan oleh Giles Gilbert Scott sebagai pemenang. Pejabat Pos memilih untuk membuatnya dalam cast iron (Scott telah bercadangkan mild steel) dan untuk mengecatnya merah (Scott telah mengcadangkan perak, dengan bahagian dalam "hijau-biru") dan, dengan tukaran kecil lain pada perincian, reka bentuk Scott telah dibawa ke dalam perkhidmatan sebagai Kiosk No.2 or K2.

Sejak 1926 K2 telah diaturkedudukan di dan sekitar London dan K1 terus didirikan di tempat lain.

K3 direkabentuk pada 1930, sekali lagi oleh Gilbert Scott adalah mirip dengan K2 tetapi telah dibinakan dari konkrit dan pertujuan untuk kegunaan seluruh negara. Lebih murah dari K2, ia masih lagi lebih mahal sedikit dari K1 dan ia masih manjadi pilihan untuk tempat-tempat gajian-kecil. Skema warna piawai untuk K1 dan K3 adalah krim, dengan bar berpasang kaca merah.

K4 (direkabentuk oleh Post Office Engineering Department pada 1927) menggabungkan sebuah kotak pos dan mesin untuk membeli setem pos di bahagian luar. Hanya 50 kiosk dengan reka bentuk ini telah dibinakan.

K5 adalah pembinaan papan lapis diperkenalkan pada 1934 dan direkabentuk untuk dikumpulkan dan dibukakan dan digunakan di pameran.

 
Sebuah pondol telefon di Bandaraya London.
 
Pondok K2 dan K6 berdiri bersebelahan di St John's Wood High Street (K6 di kiri)

K6 sunting

Pada 1935 K6 telah direkabentuk untuk mengingati hubilee perak Raja George V. K6 adalah pondok telefon merah yang pertama digunakan secara besar di luar London dan beribu bilangan lagi telah diaturkedudukan pada kelihatan setiap pekan dan bandar, menggantikan kebanykan pondok telefon yang muncul masa dan mendirikan beribu tempat baru. Ia akan menjadi ikon British, walaupun ia tidak secara universal disukai pada mulanya. Merah adalah sekarangya lebih disukai daripada apa-apa tetapi, dan Pejabat Pos terpaksa membenarkan kelabu yang kurang stringent dengan skema bar berglaze merah untuk kawasan kecantikan natural dan gaya seni bina. Secara ironi, sesetengah tempat ini yang telah mengekalkan kotak telefon mereka telah mengecatnya merah. K6 facts cont...

Crown sunting

Pada 1952 Ratu baru berkeputusan untuk berpisah dari amalan kegunaan 'Tudor Crown' yang semata-matanya berlambang sebagai lambang kerajaan baginda, dan sebagai ganti menggunakan gambaran mahkota sebenarnya yang biasanya digunakan untuk upacara kemah-kotaan British, St Edward's Crown. Lambang baru ini oleh itu bermula untuk bermuncul pada fascias pondok telefon K6. Di Scotland, Pejabat Pos memilih untuk menggunakan suatu gambaran sebenarnya Crown of Scotland, yang bersetujuan dengan amalan baru untuk bahagian-bahagian lain Kerajaan.

Sebelum penukaran ini, Tudar Crown telah digunakan di semua bahagian United Kingdom, dan dalam Empayar British.

Untuk memuatkan dua Crown berlainan pada pondok telefon K6, bahagian fascia telah mulai sekarang dengan sebuah slot di mereka, dengan mana sebuah plat menanggung mahkota yang sewajar itu telah dimasukkan sebelum bahagian bumbung dimuatkan. (Penukaran ini berlaku pada 1955 dan adalah cara yang amat berguna untuk memeberi tarikh kotak K6 yang dikilangkan setelah itu.)

Pondok telefon dipasang di Kingston di Hull tidak dimuatkan dengan sebuah mahkota oleh kerana pondok-pondok itu dipasang oleh Perbadanan Hull, dan kemudian oleh Majlis Bandaraya Hull.

Modernisasi sunting

Pada 1959 arkitek Neville Conder telah dipilih untuk merekabentukkan sebuah kotak baru. Reka bentuk K7 menjadi tidak lebih daripada taraf protojenis. K8 telah diperkenalkan pada 1968 telah direka oleh Bruce Martin. Ia digunakan pada asasnya untuk tempat-tempat baru, menggantikan model lebih awal hanya bila mereka perlu ditempatkan lagi atau telah dicerobohkan yang sukar untuk diperbaikikan. K8 mengekalkan skema warna merah, tetapi ia warna merah yang lain. A slightly brighter 'Poppy Red' yang lebih cerah, ini berterusan menjadi warna piawai untuk semua pondok telefon.

Penswastaan sunting

 
Kotak telefon merah di kawasan luar bandar
 
Seni pahat "Out of Order" di Kingston pada Thames

Dengan penswastaan pewaris Post Office Telephone, British Telecom (BT), KX100, reka bentuk yang lebih utilitarian, bermula untuk menggantikan kebanyakan kotak yang ada. Sekitar 2000 kotak telah diberikan senarai kedudukan dan beberapa ribu yang lain telah ditingalkan pada jualan kecil kebanyakannya di tempat-tempat luar bandar tetapi berjuta-juta mengekalkan kotak-kotak K2 dan K6 telah dijual. Sestengah pondok telefon telah ditukarkan ke kegunaan sebagai kubikel mandi hujan di rumah swasta. Di Kingston upon Thames beberapa bilangan kotak K6 lama telah digunakan untuk membentuk suatu karya kesenian menyerupai sebarisan domino yang telah jatuh. KX100 PLUS, diperkenalkan pada 1996 mencirikan sebuah bumbung berkubah mengingatkan K2 dan K6 yang mirip rupa. Reka bentuk subsequent telah dipisahkan dengan penuh makna dari kotak telefon merah lama.

Telefon merah di tempat lain sunting

Banyak kotak telefon distinctive ini telah dipasangkan di kampus Norman, Oklahoma kampus Universiti Oklahoma, di mana mereka berterusan untuk mengkhidmatkan niat fungsi. Tempat lain di Amerika Syarikat, sedikit telah dipasang di pusat bandar Glenview, Illinois. Sebuah kotak telefon merah dapat dijumpa di Dataran Courthouse di Oxford, Mississippi [1] Ada juga sebuah kotak telefon merah di pusat pelajar Massachusetts Institute of Technology. Pada tamabahan, ada kotak telefon merah di luar bangunan bandar (dewan bandar/stesen polis/pejabat pos) di pekan gunung Rowe, Massachusetts, yang mana ia adalah pemasangan asli melatar kembali ke zaman apabila pekan Rowe pertama kali mendapat perkhidmatan telefon.

Kotak telefon merah juga dapat dijumpai di kawasan perkampungan Malta dan Gozo, menunjukkan bahawa pengaruh penjajahan masih ada. Sesetengah pondok telefon sednag digunakan sebagai kiosk internet.

Australia dan New Zealand setiapnya mempunyai reka bentuk kotak telefon merah mereka tersendiri, dan sesetengah contohannya telah dikekalkan di tempat sensitif atau bersejarah.

Pondok telefon di Norway juga dicat merah, dan dibinakan pada reka bentuk piawai oleh arkitek Georg Fredrik Fasting dari 1932.

Kingston pada Hull sunting

 
Kingston Communications K6 yang tidak bermahkota di Hull

Kingston upon Hull adalah satu-satunya daerah UK yang tidak di bawah monopoly Pejabat Pos, dengan telefon dibawah kawalan Perbadanan Hull (majlis bandaraya). Di Hull dan kawasan persekitaran ini bermakna kotak telefon dicat krim dan telah tinggalkan mahkota. Sistem telefon Hull adalah separuh-swasta, dan sekarang dijalankan oleh Kingston Communications (majlis bandaraya mengekalkan 51% saham syarikat).

Wilayah Tanggungan Crown sunting

Perkhidmatan telefon Wilayah Tanggungan Crown telah dipisahkan pada berlainan waktu dari GPO.

Guernsey sunting

Guernsey Telecom mengecat pondok telefonnya biru.

Jersey sunting

Jersey Telecom menggunakan pondok telefon buatan tempatan, dicat dengan krim dan kuning.

Isle of Man sunting

Manx Telecom mengecatkan pondok telefonnya merah.

Replika kotak telefon sunting

Replika ringan kiosk telefon dikilangkan sebagai sebagai flat-packs oleh penjual iklan dan dikapalkan di keliling dunia untuk pemasangan di tempat seperti bar, restoran dan pejabat.

Lihat pula sunting

Rujukan sunting

Pautan luar sunting