Portal Filipina

Republik Filipina (bahasa Filipina: Republika ng Pilipinas), atau Filipina (bahasa Filipina: Pilipinas), juga dikenali sebagai "Mutiara Laut Orient", adalah sebuah negara yang terletak di Asia tenggara. Ia terletaknya 1,210 km (750 mi) dari tanah besar Asia dan terdiri dari 7,107 pulau yang membentuk Nusantara Filipina. Ia juga sebahagian dari Nusantara Melayu.

Nama negara ini asalnya dengan Ruy López de Villalobos menamakan pulau-pulau Samar dan Leyte, Las Islas Felipinas selepas Raja Philip II dari Sepanyol sewaktu ekspedisi gagalnya pada 1543. Nusantara ini dikenali bawah banyak nama-nama lain seperti Castille Baru (Nueva Castilla), Kepulauan Barat (Islas del Poniente), Manila, Kepulauan St. Lazarus (Islas de San Lázaro) dan lain-lain. Akhirnya, Filipinas tiba untuk merujukkan pada keseluruhan nusantara.

Rencana pilihan

An early flag of the Filipino revolutionaries

Sejarah Fillipina bermula dengan ketibaan manusia-manusai pertama di Filipina oleh jambatan tanah pada kurang-kurangnya 30,000 tahun lepas, sementara sejarah pertama rakaman Filipina diskripkan oleh orang Eropah bermula dengan ketibaan Ferdinand Magellan pada Pulau Homonhon. Penetapan di pulau Cebu telah didirikan dengan ekspidisi Miguel López de Legazpi pada 1565, dan kemudian selepas bermulanya era penjajahan Sepanyol yang berlanjutan selama lebih daripada tiga abad. The Philippine Revolution against Spain began in 1896, culminating two years later with a proclamation of independence and the establishment of the First Philippine Republic. However, the Treaty of Paris in 1898 at the end of the Spanish-American War transferred control of the Philippines to the United States. Full independence was only granted to the Philippines in July 1946. With a promising economy in the 1950s and 1960s second only to Japan, the Philippines in the late 1960s and early 1970s saw a rise of student activism and civil unrest against the corrupt dictatorship of President Ferdinand Marcos who declared martial law in 1972. The peaceful and bloodless 1986 EDSA Revolution brought about the ouster of Marcos and a return to democracy for the country. The period since then, however, has been marked by political instability and hampered economic productivity. (more...)

Gambar pilihan

Fail:Lapu-Lapu.JPG

Lapu-Lapu adalah Datu Mactan yang angkatan beliau mengalahkan penjelajah Portugis Ferdinand Magellan di Pertempuran Mactan pada April 27, 1521. Menurut Antonio Pigafetta, Magellan, yang berada dalam proses menjajah Cebu dan Visayas, menyerang Mactan atas perintah pemerintah tempatan lain dan sekutu. Orang-orang Magellan, berkurang bilangan, berundur apabila Magellan sendiri dialami luka yang teruk dan meninggal dunia.

Kredit gambar: User:Wng dan [User:SunKing|SunKing]].

Tahukah anda...

The U.P. Oblation.

Perkara yang anda boleh lakukan

Berita Filipina

Glorietta

Bio

Jose Rizal

José Protacio Mercado Rizal Alonso y Realonda, adalah seorang polymath, nationalis dan advokat yang terkenal the Filipina untuk pembeharuan di Filipina sewaktu zaman penjajahan Sepanyol dan akhirnya kemerdekaannya dari Sepanyol. Dia dianggap seorang wira kebangsaan dan ulang tahun kematian Rizal diperingati sebagai suatu cuti Filipina yang digelar Hari Rizal. Percubaan ketenteraan dan hukum mati 1896 Rizal membuatnya seorang pengorban Revolusi Filipina.

ProjekWiki

ProjekWiki LGU Filipina
Bincang dan aturkan bagaimana terbaiknya untuk menyampaikan pelbagai subbahagian politik dari Filipina atau Local Government Units (LGUs), namely, daerah-daerah, provinsi-provinsi, bandar-bandar dan kawasan perbandaran.
WikiProject Encantadia

Berdedikasi untuk memperbaikikan liputan ensiklopedia Encantadia dan Etheria Wikipedia.

Topik

History Prehistoric PhilippinesDatuCode of KalantiyawSulu SultanateMaguindanao SultanateSpanish colonial periodBattle of MactanManila GalleonSpanish East IndiesNew SpainPhilippine revolts against SpainPhilippine RevolutionPhilippine Declaration of IndependenceFirst republicPhilippine-American WarAmerican colonial periodTydings-McDuffie ActPhilippine CommonwealthWorld War IISecond republicBattle of BataanBattle of CorregidorBattle of Leyte GulfThird republicHukbalahapMartial law eraProclamation No. 1081New People's ArmyFirst Quarter StormFifth republic1986 EDSA Revolution2001 EDSA RevolutionEDSA III2006 state of emergency in the Philippines  
Geography BaysIslandsLakesMountainsPeninsulasRiversVolcanoes  
Government PresidentCongressSupreme CourtAdministrative divisionsRegionProvincesCitiesMuncipalitiesBarangaysForeign relationsPolitical partiesElections  
Economy CompaniesCentral BankPhilippine pesoStock Exchange
Demographics Filipino peopleEthnic groupsReligionLanguages
Culture ArtCinemaCuisineEducationFlagLiteratureMusicPublic holidaysSportBasketballMartial artsOlympics

Kategori

Wikipedia berkaitan-Filipina lain

Portal berkaitan

Wikimedia berkaitan

Wikibuku  Wikikamus  Wikiberita  Wikipetikan  Wikisumber  Wikiversity  Wikimedia Commons  Wikivoyage  Wikidata 
Buku Kamus Berita Petikan Teks Sumber pelajaran Imej dan media Panduan kembara Pangkalan data

Purge server cache