PORTAL FIZIK

Portal Fizik

Fizik (Jawi:فيزيق) (daripada bahasa Yunani, φυσικός (physikos), "semulajadi", and φύσις (physis), "Nature") adalah merupakan sains alam semula jadi. Subjek ini berkait rapat dengan unsur-unsur asas alam semesta, daya yang bertindak ke atas satu sama lain, menghasilkan kesan keatas jirim. Ahli fizik mempelajari fenomena-fenomena fizikal yang terdiri daripada: daripada kajian sub-atom zarah dan kesannya keatas jirim, kajian alam semesta secara keseluruhan (astronomi), dan kajian berkenaan (teknologi nuklear).

Di mana mula

Artikel Pilihan

Edward Teller, in 1958
Edward Teller, in 1958

Edward Teller adalah merupakan ahli nuklear fizik Amerika berkelahiran Hungarian, berketurunan Yahudi. Beliau dikenali sebagai "bapa bom hidrogen". Teller merupakan penghijrah ke Amerika Syarikat semasa tahun 1930-an, dan telah menjadi ahli awal kepada Projek Manhattan untuk membangunkan bom atom yang pertama. (lagi...)

Gambar Pilihan

Bunga daisy. Bunga ini di bawah aras air, yang mana telah naik secara perlahan dan lembut. Oleh sebab itu permukaan ketegangan air menghalang air daripada masuk ke dalam bunga.
Bunga daisy. Bunga ini di bawah aras air, yang mana telah naik secara perlahan dan lembut. Oleh sebab itu permukaan ketegangan air menghalang air daripada masuk ke dalam bunga.

Ketegangan permukaan di sekeliling bunga daisi. Permukaan ketegangan air menghalang air daripada masuk ke dalam bunga.

Kredit foto : William M. Connolley.

Tahukah Anda?

Wikibooks

Wikibooks logo
Wikibooks logo

Buku-buku ini mungkin di dalam beberapa peringkat dalam penghasilan. Sila lihat Science dan Mathematics rak-rak buku.

wikibooks fizik yang lain-lain boleh didapati di Wikibooks

Berita Fizik

Perkara Anda boleh buat

  • Mengemaskini laman-laman berkaitan fizik
  • Mengemaskini maklumat pada Tahukah Anda?, dan hari Ulangtahun
  • mengemaskinikan Artikel terkini dan Gambar terkini
  • Mengemaskini Berita Fizik
  • menawarkan pertolongan kepada Wikiprojects Fizik dan Wikibooks

Wikiprojek

Help by joining WikiProject Physics. The central place for discussing physics-related issues on Wikipedia is the Project's talk page.

Check out other science-oriented WikiProjects: WikiProject Science, WikiProject Particles, WikiProject Fluid dynamics, WikiProject Elements

Kategori

Fizik Teori

Fizik Eksperimen

Subportal