Prayers for Bobby (dalam bahasa Melayu: Doa untuk Bobby) adalah sebuah 2009 filem televisyen yang diperdanakan di rangkaian Lifetime pada Januari 24, 2009. Ia berasaskan buku, Prayers for Bobby: A Mother's Coming to Terms with the Suicide of Her Gay Son, oleh Leroy F. Aarons, yang sendirinya berasaskan cerita benar hidup dan pusaka Bobby Griffith, seorang pemuda gay yang membunuh diri kerana homofobia ibunya dan masyarakatnya. Filem ini dibintangi Ryan Kelley sebagai Bobby Griffith dan Sigourney Weaver sebagai ibunya, Mary.

Prayers for Bobby

Filem ini dicalon untuk dua Primetime Emmy Awards (Outstanding Made for Television Movie; Outstanding Lead Actress in a Miniseries or a Movie - Sigourney Weaver). Dalam kategori yang sama, Sigourney Weaver juga dicalonkan untuk 2010 Golden Globe Award, dan juga 2010 Screen Actors Guild Award. Filem ini memenangi Anugerah GLAAD 2010, dan para pengeluar dicalon dengan Anugerah Producers Guild of America 2010. Filem ini memenangi Audience Favorite Award di Seattle Gay and Lesbian Film Festival.

Prayers for Bobby dikeluarkan oleh Once Upon A Times Films, Ltd bersama dengan Permut Presentations dan Sladek Taaffe Productions. Pengeluar Eksekutif adalah Daniel Sladek, Chris Taaffe, David Permut dan Stanley M. Brooks.[1]

Jalan cerita sunting

Mary Griffith (Sigourney Weaver) adalah seorang Kristian yang membesarkan anak-anaknya dengan ajaran konservatif Gereja Presbiterian. Meskipun, apabila anak lelakinya Bobby (Ryan Kelley) mengongsi rahsia dengan abangnya bahawa dia mungkin gay, hidup berubah untuk seluruh keluarga selepas Mary mempelajari rahsianya. Bapa dan adik-beradik Bobby secara perlahan menerima kehomoseksualannya, tetapi Mary mempercayai Tuhan dapat "merawat" Bobby. Mary menghantar Bobby ke seorang pakar psikiatri dan memujuk Bobby untuk lebih berupaya dalam amalan ibadahnya dan mencari aktiviti-aktiviti Gereja dengan harapan mengubahnya. Terdesak dengan keizinan ibunya, Bobby melakukan apa yang dikehendakinya, tetapi melaluinya sama sekali, penolakan kehomosekualan Gereja dan percubaan ibunya untuk menekan tingkah lacuna di khalayak orang ramai menyebabnya lebih menyepikan dirinya dan merasa murung.

Dilanda dengan rasa bersalah, Bobby pindah jauh dengan sepupunya, dengan harapan bahawa suatu hari nanti, ibunya akan menerima dia. Bobby pindah ke Oregon, membuang harapannya untuk mengalahkan kehomoseksualan. Di sana dia menemui teman lelakinya, David (Scott Bailey), di bar gay. Walau bagaimanapun, Mary menjadikan jelas bahawa dia masih tidak mahu anak lelakinya terus menjadi apa yang dia telah jadi (iaitu gay). Akhir sekali, perasaan tertekan berikutnya Bobby, dan kejijikan-diri semakin besar apabila dia menyalahkan dirinya kerana tidak menjadi anak lelaki yang "sempurna", dan suatu malam, dia melepaskan dirinya dari sebuah jambatan lebuh raya dan jatuh ke atas jalan yang didatangi oleh sebuah trak dengan lapan belas roda, membunuh dia dengan serta-merta. Keluarganya menerima berita yang dahsyat pada hari berikutnya, dan ia memusnahkan hati mereka.

Berhadapan dengan tragedi mereka, Mary mula mempersoalkan dirinya dan tafsiran Gereja pada Kitab Suci. Melalui perjalanan yang jauh dan beremosi, Mary perlahan-lahan mencapai komuniti gay dan mendapati sokongan yang tidak diduga daripada sumber yang sangat tidak mungkin. Mary berkenalan dengan reverend gay tempatan, yang meyakinkan Mary untuk menghadiri mesyuarat Ibu Bapa, Keluarga dan Kawan Lesbian dan Gay (PFLAG). Di sanalah Mary menyedari bahawa dia tahu Bobby berbeza dari penyuburan dan bahawa nilai sebenar Bobby berada dalam hatinya. 

Mary menjadi pembela hak gay dan akhirnya memberikan ucapan dalam mesyuarat majlis bandar dengan sokongan "hari gay" tempatan. Dia menggesa orang ramai untuk berfikir sebelum mereka berkata, bersuara, atau menyokong homofobia kerana "seorang anak mendengar". Langkah tersebut ditolak, tetapi dia dan keluarganya mengembara ke San Francisco dengan ahli rakan-rakan PFLAG dan berjalan dalam perarakan kebanggaan gay, di mana dia melihat seorang lelaki muda seperti Bobby memerhatikan perbarisan. Dia berjalan ke atas dan memeluknya, akhirnya menerima kematian anaknya dan berjanji bekerja keras untuk hak gay dan lesbian.[2]

Lakonan sunting

Runut bunyi sunting

Adegan terakhir ciri-ciri filem Leona Lewis '"Here I Am". Di samping itu, artis lain yang diketengahkan, "I Need You to Listen," diatur oleh Marty Haugen dan "Bullseye," oleh Megan McCormick. Penggunaan muzik dalam treler pada asalnya terdiri Steve Jablonsky bertajuk "My Name is Lincoln" di mana pada asalnya lagu dari The Island  

Penerimaan sunting

Prayers for Bobby menerima jumlah 3.8 juta penonton semasa perdana Lifetime pada Januari filem 24, 2009, dengan jumlah 2.3 juta penonton kemudiannya pada 25 Januari, 2009 airdate. Di samping itu, dalam talian, perdana Prayers for Bobby meningkat trafik web mylifetime.com sebanyak 169 peratus dalam paparan halaman berbanding tempoh masa yang sama seminggu sebelum.[3]

Pada 7 Disember, 2010, "Prayers for Bobby dikeluarkan pada DVD di Amazon.com.

Pengiktirafan sunting

Sigourney Weaver menerima Anugerah Life Trevor dari Projek Trevor untuk penyertaan dalam filem itu. Charles Robbins, pengarah eksekutif dan ketua pegawai eksekutif Projek Trevor, berkata dalam satu kenyataan, "Sigourney Weaver dan Lifetime memberikan inspirasi kepada anak-anak muda dan keluarga yang akan melihat filem-filem seperti Prayers for Bobby dan memahami kepentingan meraikan kepelbagaian dan hidup."[4]

Prayers for Bobby telah dicalonkan untuk dua Emmy Awards untuk 61 waktu penting Emmy Awards: * Outstanding Dibuat untuk televisyen Movie - calon-calon Pengeluar Eksekutif Stanley M. Brooks, Daniel Sladek, David PERMUT dan Chris Taaffe. Pengeluar Damian Ganczewski * Pelakon Utama Cemerlang dalam Miniseries atau Movie (Sigourney Weaver).

Pada Disember 15, 2009, Weaver telah dicalonkan oleh Hollywood Foreign Press Association untuk anugerah Golden Globe satu untuk Persembahan Terbaik oleh Pelakon Wanita dalam satu siri mini atau Motion Picture Made untuk televisyen untuk wataknya dalam "Prayers for Bobby". Dalam kategori yang sama, Weaver juga dicalonkan 2010 Anugerah Screen Actors Guild. 

Pada tahun 2010, "Prayers for Bobby memenangi Anugerah GLAAD Media untuk "Outstanding Movie TV atau Mini-Series" semasa 21 GLAAD Anugerah Media.[5]

Pengeluar eksekutif filem Daniel Sladek, Chris Taaffe, David Permut, dan Stanley M. Brooks telah dicalonkan untuk Guild 2010 Pengeluar Anugerah Amerika. Filem ini memenangi Anugerah Penonton Favorite di Seattle Gay dan Lesbian Festival Filem. 

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

  1. ^ Littleton, Cynthia (18 May 2008). "Weaver answers 'Prayers': Actress to star in Lifetime movie". Variety. Dicapai pada 2009-05-14.
  2. ^ "Prayers For Bobby". MyLifetime.com. Diarkibkan daripada yang asal pada 2008-12-31. Dicapai pada 2009-01-10.
  3. ^ Gorman, Bill (26 January 2009). "Sigourney Weaver Starrer Prayers for Bobby Draws 3.8 Million Viewers". TV By The Numbers. Diarkibkan daripada yang asal pada 2009-07-08. Dicapai pada 2009-05-14.
  4. ^ "Sigourney Weaver and the Trevor Project to be Honored by the Trevor Project". PRNewswire. 19 November 2008. Diarkibkan daripada yang asal pada 2009-07-09. Dicapai pada 2009-01-10.
  5. ^ "21st Annual GLAAD Media Awards - English Language Nominees". Gay & Lesbian Alliance Against Defamation. 2010. Dicapai pada February 21, 2010.

Pautan luar sunting

Templat:Russell Mulcahy