Prince of Persia (Parsi: شاهپور ایران) adalah permainan video platfom, asalnya dibangunkan oleh Jordan Mechner pada 1989 untuk Apple II, yang telah meluas dilihat sebagai lompatan unggul hadapan dalam mutu animasi yang dilihat dalam permainan komputer. Mechner menggunakan proses dipanggil rotoskop, dimana dia mengkaji berjam-jam dari filem adik lelakinya David berlari dan melompat dalam pakaian putih, untuk memastikan semua gerakan kelihatan cukup baik. Juga yang luar biasa adalah cara kombat: protagonis dan musuh bertempur dengan pedang, bukan sesetengah sejenis senjata projektail, seperti kes dalam kebanyakan permainan video kotemporari.

Prince of Persia
Prince of Persia Mega-CD Cover
Prince of Persia Mega-CD Cover
PembangunBrøderbund, Red Orb, Ubisoft
PenerbitBrøderbund, Red Orb, Ubisoft
PerekaJordan Mechner
SiriPrince of Persia Sunting ini di Wikidata
PlatformMS-DOS, Apple II, Apple Macintosh, Amiga, Atari ST, Master System, Genesis, Mega-CD), Sega Game Gear, TurboGrafx CD, NES, SNES, GB/GBC, SAM Coupé, Sharp X68000, Amstrad CPC, Mobile phone, ZX Spectrum (lengkap tetapi bawaan tidak rasmi oleh Nicodim)
PelepasanAntara 1989 dan 2005 (lihat rencana)
GenrePlatfom
ModPemain seorang

Selepas keluaran asal pada Apple II, Prince of Persia telah dibawa kepada jarak platform meluas, termasuk Amiga, Apple Macintosh, DOS, NES, Game Boy, Game Gear, SNES, Sharp X68000, Atari ST, Sam Coupe, dan Sega Mega Drive/Sega Genesis. Permainan video ini telah dapat megejutkan dan memikat pemain meskipun pada pandangan pertama, berulangan. Ini telah dicapai dengan mentatahkan teka-teki dan perangkap berbahaya semua sepanjang haluan Prince yang perlu ambil untuk melengkapkan semua-permainan pakej ini dalam cairan, gerakan seakan-hidup.

Prince of Persia juga mempengaruhi yang teramat subur sub-genre, dimana meniru peringkat bukan-skolling bongkangan, animasi cairan, dan gaya kawalan diperintiskan oleh Prince.

Siri Prince of Persia sunting