Protected Media Path

Protected Media Path adalah set teknologi membentukkan "Keadaan Dilindungi", yang pertamanya dimasukkan di sistem pengendalian Windows Vista, yang digunakan untuk melaksanakan pelindungan pengurusan hak digital (atau DRM) di atas kandungan. Subsetnya ialah Protected Video Path (PVP) dan Protected User Mode Audio (PUMA).

Gambaran keseluruhan sunting

Keadaan Dilindungi itu di mana kandungan DRM yang dimainkan mengandungi komponen media yang memainkan kandungan DRM, supaya applikasi sepatutnya lebih perlukan memberikan kawalan jauh sahaja daripada mengendalikan data kandungan tidak dilindungi. Keadaan Dilindungi juga memberikan penyokong diperlukan untuk perisian yang sudah teruji oleh Microsoft akan dimasukkan. Ia memberikan “dinding” terhadap salinan luar, di mana di sekeliling dinding, kandungan boleh diproseskan tanpa menjadikan kandungan didapati kepada persian yang tidak teruji.

Untuk mengelakkan pengguna dari menyalinkan kandungan DRM, Windows Vista memberikan keterasingan proses dan mengawal sentiasa apa perisian mod inti yang dipenuhi. Jika komponen tidak disahkan yang dikesankan, Vista sepatutnya lebih berhenti memainkan kandungan DRM daripada meletakkannya dalam risiko menyalinkan kandungan. Keadaan Dilindungi dilaksanakan dalam perisian secara lengkap, supaya serangan berasaskan perisian seperti menampalkan inti Windows yang wujud[1].

Sekatan-sekatan ini membimbangkan output berbeza dari komputer peribadi. Untuk kandungan DRM, output digital seperti Antara Muka Visual Digital (DVI) dan Antaramuka Multimedia Definisi Tinggi (HDMI) akan membolehkan High-bandwidth Digital Content Protection (HDCP), untuk menghalang sesuatu daripada merekodkan aliran digital. Sekatan ini sahaja mengenakan kepada kandungan disekat DRM, such seperti HD DVD atau Blu-ray yang dilindungi AACS, dan juga mengenakan di Windows XP menggunakan aplikasi main semula yang disokong[1] [2]. Kandungan pengguna tidak dilindungi tidak akan dikenakan dengan sekatan ini. Sesuatu jenis output seperti S/PDIF tidak mempunyai skim DRM sesuai yang ada, jadi ini perlukan untuk ditutup jika kandungan memerlukan.

Dalam Vista, kawalan output video PC yang dibekalkan oleh PVP-OPM, yang biasanya generasi baru kepada Certified Output Protection Protocol (COPP) diperkenalkan di Windows XP. Walaupun, PVP-OPM mengendalikan dengan komponen-komponen media Windows dalam Keadaan Dilindungi.

Kritikan sunting

Tambahan pula kepada kritikan biasa terhadap skim-skim Pengurusan Hak Digital, terdapat spekulasi yang mengatakan bahawa skim ini yang dimotivasikan oleh fakta ia mungkin menghalang penyokongan pemandu bebas/punca terbuka oleh pengeluar. Skim ini bergantung kepada dalaman kad grafik untuk menentukan bahawa perkakasan boleh dipercayai (dibenarkan untuk memainkan kandungan dilindungi salinan). Ini boleh disubversifkan jika penyerang tahu sesuatu butiran-butiran tentang pengendalian perkakasan, yang mungkin memperlihatkan oleh dokumentasi perkakasan atau pemandu bahan punca terbuka[2].

Microsoft yang seringnya dituduh menambahkan ciri Protected Media Path ke Vista untuk menghalang pengguna dari menyalinkan kandungan yang dimiliki secara sah dan kegunaan adil lain[3], dan ciri ini disebut sebagai contoh Microsoft berpegang teguh kepada Pengurusan Hak Digital. Ia yang bertengkar bahawa ciri ini mengenakan kepada sebahagian kecil daripada fail-fail media, dipanggil kandungan premium. Walau bagaimanapun, CD audio dan video DVD tidak dikelaskan sebagai kandungan premium, tetapi yang dijangkakan bahawa pada mada depan dekat semua fail-fail media komersial akan dikelaskan. Dari sekarang semua usaha dalam merekakan skim-skim DRM kompleks seperti Protected Media Path.

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

  1. ^ Ionescu, Alex. "Introducting D-Pin Purr v1.0 - 32bit Edition". Dicapai pada 2007-04-11.
  2. ^ Peter Gutmann (2006-12-26). "A Cost Analysis of Windows Vista Content Protection". Dicapai pada 2007-01-28.
  3. ^ Reisinger, Don (2007-09-26). "Why Microsoft must abandon Vista to save itself".[pautan mati kekal]

Pautan luar sunting