Protokol Pindahan Berita Rangkaian

Protokol Pindahan Berita Rangkaian ("Network News Transfer Protocol-NNTP") adalah protokol aplikasi Internet yang digunakan bagi memindah rencana berita Usenet (netnews) antara pelayan berita dan bagi bacaan dan meletak rencana oleh applikasi pelanggan pengguna akhir. Brian Kantor dari Universiti California, San Diego dan Phil Lapsley dari Universiti California, Berkeley menulis RFC 977, spesifikasi bagi Protokol Pindahan Berita Rangkaian, pada March 1986. Penyumbang lain termasuk Stan Barber dari Koleh Perubatan Baylor dan Erik Fair dari Apple Computer.

Usenet pada asalnya direka berdasarkan rangkaian UUCP, dengan kebanyakan pemindahan rencana berlaku langsung with most article transfers taking place over direct hujung-ke-hujung sambungan telefon antara rakan berita, yang merupakan sistem perkongsian masa berkuasa. Pembaca dan yang pengirim log masuk komputer ini membaca rencana lansung dari cakara keras tempatan.

Ketika penyertaan rangkaian kawasan setempat dan Internet meningkat, ia menjadi perlu bagi membenarkan pelanggan Berita untuk dijalankan di komputer peribadi bersambung dengan rangkaian tempatan. Oleh kerana sistem fail tersebar belum ada secara meluas, protokol baru dibangunkan berdasarkan model pelayan-pelanggan. Ia menyerupai Protokol Pindahan Mel Mudah ("Simple Mail Transfer Protocol-SMTP"), tetapi dikhaskan bagi pertukaran rencana kumpulan berita.

Pembaca berita, juga dikenali sebagai pelanggan berita, merupakan perisian applikasi yang membaca rencana di Usenet, samaada secara langsung dari pelayan berita seperti cakera keras pelayan berita atau melalui NNTP.

Port TCP 119 yang terkenal dikhususkan bagi NNTP. Apabila pelanggan berhubung dengan pelayan berita dengan lapisan sekuriti pengangkutan ("Transport Layer Security-TLS"), port TCP 563 digunakan. Ini kadang kala digelar NNTPS.

Pada Oktober 2006, IETF membebaskan RFC 3977 yang mengemaskini protokol NNTP dan mengemaskan banyak tambahan yang dibuat dalam tempoh sejak RFC 977.

Protokol Pindahan Berita Rangkaian sunting

Semasa cubaan gagal bagi mengemas kini piwaian NNTP pada awal 1990-an, bentuk pengkhususan NNTP bertujuan khusus bagi kegunaan pelanggan, NNRP, dicadangkan. Protokol ini tidak pernah siap sepenuhnya atau dilaksanakan, tetapi nama kekal dalam perisian InterNetNews-INN nnrpd. Hasilnya, set kecil perintah NNTP piawaian berguna bagi pelanggan kadang kala masih dirujuk sebagai "NNRP".

Pautan luar sunting