Puteri Akishino (dalam bahasa Jepun: 秋篠宮紀子親王妃, Akishino-no-miya Kiko-shinnōhi), lahir sebagai Kawashima Kiko (川島紀子), 11 September 1966, merupakan isteri kepada Putera Akishino, anak lelaki kedua daripada Maharaja Akihito dan Maharani Michiko, dan anggota Keluarga diraja Jepun melalui perkahwinan. Adik perempuannya merupakan profesor universiti, dia merupakan rakyat biasa yang kedua berkahwin dengan keluarga diraja; sama seperti ibu mertuanya, Maharani Michiko, yang menjadi orang pertama pada 1959.

Kehidupan peribadi sunting

Kawashima Kiko dilahirkan di Shizuoka Prefecture, Jepun pada 11 September 1966. Dia tiada adik perempuan dan mempunyai abangnya iaitu Kawashima Tatsuhiko, professor di dalam bidang ekonomi di Universiti Gakushuin, dan isterinya, Kazuko. She spent her preschool days in the United States when her father taught at the University of Pennsylvania and attended junior high school in Vienna, Austria, when her father taught there. The future princess became fluent in English and German. She received her undergraduate degree from the Department of Psychology in the Faculty of Letters of Gakushuin University in 1989. She subsequently began graduate study in psychology at Gakushuin and completed the first part of the doctorate in 1995.

Perkahwinan sunting

Pertunangan dan perkahwinan Putera Akishino kepada Kawashima Kiko merupakan duluan dalam pelbagai cara penglihatan. Pertama, pada masa itu, lelaki berkenaan masih merupakan seorang pelajar lepasan ijazah di Gakushin dan berkahwin sebelum abangnya yang pertama, Putera DiRaja Naruhito. Kedua, puteri ini merupakan wanita pertama berlatarbelakangkan kelas menengah yang berkahwin ke dalam keluarga diraja. Walaupun Maharani Michiko telah menjadi orang awam sebelum ini juga, dia berasal daripada suatu keluarga yang kaya; bapanya merupakan presiden suatu syarikat pemprosesan gandum. Ketiga, pertunangan dan perkahwinan mereka dilaporkan sebagai perjodohan. Puteri Kiko menyambung pengajian lepasan ijazahnya dalam bidang psikologi antara tugas rasminya dan menerima MA dalam Psikologi pada tahun 1995. Dia dikenali untuk kebolehannya memahami dan menghormati mereka yang pekak dan merupakan seorang pakar dalam terjemahan bahasa tangan.

Anak-anak sunting

Sejak 1997, Putera dan Puteri Akishino dan anaknya mempunyai residen utama mempertahankan ladang Akasaka di Motoakasaka, Minato dalam kawasan Tokyo. Pasangan ini mempunyai dua puteri dan seorang putera yang belum diberi nama lagi.

Kelahiran anak perempuan sunting

Kelahiran anak lelaki sunting

Pada 6 September 2006, Puteri Akishino melahirkan seorang bayi lelaki melalui pembedahan Caesaerean [1], [2]. Walaupun, belum diberi nama (dia akan diberi nama pada istiadat di hari ketujuh selepas dilahirkan), bayi ini merupakan bayi lelaki pertama yang lahir selepas keluarga diraja tidak mempunyai bayi lelaki untuk dijadikan pewaris takhta selama empat dekad. Keadaan belum menjadi tenang sama ada bertukar undang-undang akan berubah membenarkan Puteri Aiko sebelum menjadi maharani. Jika keadaan tidak berubah maka anak lelaki Puteri Akishino bakal menjadi maharaja Jepun.

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

  1. ^ http://news.bbc.co.uk/2/hi/asia-pacific/5316266.stm
  2. ^ "salinan arkib". Diarkibkan daripada yang asal pada 2007-05-13. Dicapai pada 2006-09-06.

Pautan luar sunting