RMS Olympic (1911) sunting

Kapal RMS Olympic ialah kapal penumpang yang pertama daripada tiga kapal Olympic-Class Ocean Liner iaitu RMS Titanic dan HMHS Britannic untuk syarikat White Star Line. Pada April 1908, semasa menyiapkan reka bentuk yang bercita-cita tinggi, Sukan Olimpik telah diadakan di London, England dan ini telah memberi dorongan semula jadi untuk pemilihan nama bagi kapal baru. Syarikat White Star Line ingin menamakan kesemua kapalnya berakhir dengan huruf 'ic'. Tidak seperti adik-beradik Olympic-Class, Olympic telah lama berkhimat dengan berjayanya pada tahun 1911-1935 dan termasuk perkhimatan sebagai kapal menghantar tentera semasa perang dunia 1. Kapal Olympic juga mendapat gelaran 'Old Reliable' dan merupakan kapal penumpang yang terbesar di dunia pada tahun 1911-1913 terganggu apabila kapal RMS Titanic yang hanya besar sedikit daripadanya.


 
Olympic semasa percubaan
Sejarah
Nama: RMS Olympic
Pemilik: White Star Line
Pendaftaran pelabuhan:   Liverpool, United Kingdom
Laluan: Southampton ke New York
Pembina: Harland and Wolff, Belfast
Nombor limbungan: 400
Dibaringkan: 16 Disember 1908
Dilancarkan: 20 Oktober 1910
Pelayaran sulung: 14 Jun 1911
Dalam perkhidmatan: 1911
Ditarik keluar dari perkhidmatan: 1935
Pengenalan:
  • Nombor Rasmi 131346
  • Code Letters HSRP
  • Radio callsign "MKC"
Takdir: Ditamatkan perkhidmatan pada 1935 selepas berkhimat selama 24 tahun dan dilupuskan di Jarrow, England, dan badan kapal di Inverkeithing, Scotland.
Ciri-ciri umum
Kelas dan jenis: Kelas Olympic kapal penumpang
Berat (tan): 45,324 (46,358 selepas 1913, meningkat ke 46,439 selepas 1920)
Sesaran: 52,067 tan
Panjang: 882 ka 7 in (269.0 m)
Lunas: 92 ka 6 in (28.2 m)
Draught: 34 ka 7 in (10.5 m)
Dek: 9
Installed power: 24 dua berakhir (enam relau) dan 5 penghujung tunggal (tiga relau) dandang Scotch. Dua-empat silinder enjin salingan pengembangan setiap menghasilkan 15,000 kuasa kuda untuk kedua-dua sayap kipas sangkut pada 75 pusingan per minit. Satu turbin tekanan rendah menghasilkan 16.000 h. 59.000 kuasa kuda yang dihasilkan pada pusingan maksimum.
Jana kuasa:

2x Tiga bilah kipas gangsa

1x Empat bilah kipas tengah gangsa.
Halaju:
  • 21 knot (39 km/j; 24 mph)
  • 23 knot (43 km/j; 26 mph) (maximum)
Kapasiti: 2,435 penumpang
Krew: 900+

Sejarah sunting

J. Bruce Ismay, pengerusi White Star Line, dan William Pirrie, pengerusi limbungan Harland dan Wolff, bertujuan kapal-kapal kelas Olympic melepasi kapal terbesar saingan Cunard, Lusitania dan Mauretania, dari segi saiz dan kemewahan. Pembinaan Olympic bermula tiga bulan sebelum pembinaan Titanic untuk mengurangkan tekanan ke atas syarikat pembuat kapal tersebut. Beberapa tahun akan lulus sebelum Gigantic (dinamakan semula Britannic selepas tenggelam Titanic) telah dibina dengan pengubahsuaian selepas-Titanic


 
Pelancaran RMS Olympic.

Untuk menampung pembinaan kelas, Harland dan Wolff menaik taraf aset mereka di Belfast, perubahan yang paling dramatik adalah penggabungan tiga slipways ke dua yang lebih besar. Lunas Olympic telah dibentangkan pada Disember 1908 dan dia telah dilancarkan pada 20 Oktober tahun 1910. Untuk pelancaran itu, badan kapal itu dicat dengan warna kelabu terang untuk tujuan fotografi (amalan biasa hari untuk kapal yang pertama dalam kelas baru, kerana ia membuat garis kapal yang lebih jelas dalam gambar hitam putih). Badan kapal itu telah dicat semula selepas pelancaran itu.

Pelayaran sulung dimulakan pada 14 Jun tahun 1911. Pereka Thomas Andrews hadir bagi laluan ke New York dan pulangan, bersama-sama dengan beberapa jurutera, sebagai sebahagian daripada Harland dan "Kumpulan Jaminan" Wolff mengesan bidang yang perlu diperbaiki. Olimpik mempunyai yang lebih bersih, lihat sleeker daripada kapal-kapal lain hari: bukannya memasang dengan bolong udara luaran yang sangat besar, Harland dan Wolff menggunakan bolong udara yang lebih kecil dengan kipas elektrik, dengan corong "dummy" keempat yang digunakan untuk pengudaraan tambahan. Untuk sistem Janakuasa, Harland dan Wolff menggunakan gabungan enjin salingan dengan turbin pusat tekanan rendah, berbanding turbin stim yang digunakan pada syarikat Cunard iaitu Lusitania dan Mauretania. White Star Line mendakwa enjin Olympic-class dipasang untuk menjadi lebih menjimatkan daripada enjin pengembangan atau turbin sahaja. Olimpik menggunakan 650 tan arang batu setiap 24 jam dengan kelajuan purata sebanyak 21.7 knot pada pelayaran sulungnya, berbanding dengan 1000 tan arang batu setiap 24 jam untuk kedua-dua kapal iaitu Lusitania dan Mauretania.

Perlangaran Dengan HMS Hawke sunting

Kejadian yang tidak diingini berlaku kepada Olympic pada 20 September tahun 1911, apabila dia berlanggar dengan sebuah kapal perang British, HMS Hawke off Isle of Wight. Walaupun kejadian itu mengakibatkan banjir dua petak dan aci kipas berpintal, RMS Olimpik mampu untuk kembali ke Southampton di bawah kuasa sendiri.

Dalam siasatan berikutnya, Tentera Laut Diraja menyalahkan Olympic bagi kejadian itu, mendakwa bahawa anjakan besar menjana sedutan yang menarik Hawke ke sisinya.Pada perintah semasa kejadian ini adalah Kapten Edward Smith, yang terkorban semasa kapal RMS Titanic karam pada 14 April 1912. Satu ahli krew, Violet Jessop, terselamat bukan sahaja perlanggaran dengan Hawke tetapi juga berkaitan dengan RMS Titanic dan tenggelam 1916 daripada HMHS Britannic, kapal ketiga Olympic.