RWBY (disebut sebagai "Ruby") adalah sebuah siri animasi web CGI Amerika bergaya anime ciptaan oleh Monty Oum untuk Rooster Teeth Productions.[1][2][3]. Rancangan ini berdasarkan dunia fiksyen Remnant, di mana golongan muda berlatih untuk menjadi pahlawan (dipanggil "Huntsmen" dan "Huntresses") demi melindungi dunia mereka daripada makhluk-makhluk Grimm. Nama RWBY berasal daripada nama pertama watak-watak utama: Ruby, Weiss, Blake, dan Yang, dan juga warna-warna tema mereka, Red (Merah), White (Putih), Black (Hitam), dan Yellow (Kuning). Selepas beberapa treler promosi ditayangkan, episod pertama RWBY ditayangkan pada 5 Julai 2013 di RTX 2013 dan dikeluarkan di laman Rooster Teeth pada 18 Julai 2013.[4][5][6]. Episod-episod seterusnya telah dikeluarkan kira-kira setiap minggu, mula-mula kepada pelanggan Rooster Teeth, kemudiannya di YouTube seminggu kemudian. Siri ini mula menular dan menjadi popular, and musim kedua, berjudul Volume 2, telah dikeluarkan pada Julai 2014.

RWBY
Logo rasmi RWBY menunjukkan empat watak utama.
GenreAksi, Pengembaraan, Fantasi sains, Drama komedi, Luar biasa
PenciptaMonty Oum
Ditulis olehMiles Luna
Kerry Shawcross
Monty Oum
PengarahMonty Oum
Kerry Shawcross
Pelakon suara
Lindsay Jones
Kara Eberle
Arryn Zech
Barbara Dunkelman
Miles Luna
Shannon McCormick
Kathleen Zuelch
Monty Oum (2013-2015)
Neath Oum
Samantha Ireland
Jen Brown
Pencerita suara latar
Jen Taylor
Lagu pembukaan"This Will Be the Day" (jilid 1)
"Time to Say Goodbye" (jilid 2)
"When It Falls" (jilid 3)
"Let's Just Live" (jilid 4)
"The Triumph" (jilid 5)
"Rising" (jilid 6)
"Trust Love" (jilid 7)
"For Every Life" (jilid 8)
PenggubahJeff Williams
Steve Goldshein
Alex Abraham
Bilangan musim8
Bilangan episod79 (Senarai episod)
Penerbitan
PenerbitMatt Hullum
Burnie Burns
Kathleen Zuelch
Syarikat penerbitan
Rooster Teeth Productions LLC.
Penyiaran
Siaran asal18 Julai 2013 (2013-07-18) – kini (kini)
Pautan luar
Laman sesawang
Tapak sesawang penerbitan Rooster Teeth Productions LLC.

Ketika penghasilan Volume 3, pada 1 Februari 2015, Oum meninggal dunia selepas jatuh koma disebabkan oleh tindak balas alahan ketika menjalani satu prosedur perubatan. Ini menyebabkan kelewatan dalam penghasilan Volume 3, dan juga menyebabkan perubahan menyeluruh dalam penghasilan rancangan dan jadual keluaran. Meskipun dengan kematian penciptanya, kakitangan yang masih ada mengesahkan niat mereka untuk meneruskan siri ini, dan Volume 3 dikeluarkan pada November 2015 seperti yang dijadualkan. Sementara itu, dua jilid pertama dikeluarkan untuk media peribadi dan disediakan untuk perkhidmatan penstriman seperti Netflix dan Crunchyroll; Crunchyroll juga menayangkan musim yang terkini serentak dengan keluaran asal dalam tayangan perdana mereka. Pada Oktober 2016, musim keempat telah dikeluarkan. Siri ini juga telah dialihbahasakan kepada bahasa Jepun dan disiarkan oleh Tokyo MX, dengan usahasama Warner Bros. Japan.

Rooster Teeth mengeluarkan satu permainan berjudul RWBY: Grimm Eclipse dan juga satu siri sampingan yang berjudul RWBY Chibi pada 2016. Volume 5 mula-mula ditayangkan pada 14 Oktober 2017, dan berkesudahan pada 20 Januari 2018. Paparan pendek Volume 5 yang berkisar tentang watak-watak Weiss Schnee, Blake Belladonna, dan Yang Xiao Long juga dikeluarkan, beserta musim kedua RWBY Chibi. Musim ketiga RWBY Chibi telah dikeluarkan secara berselang-seli sejak akhir jilid 5. Jilid keenam,Volume 6, mula-mula ditayangkan pada 27 Oktober 2018, dengan paparan pendek tentang watak Adam Taurus dimuatnaik ke laman sesawang Rooster Teeth dan YouTube sebelum tayangan perdana jilid tersebut.

Ringkasan sunting

Cerita ini berlaku di dunia Remnant, terdiri daripada empat kerajaan yang dibelenggu makhluk-makhluk jahat yang dikenali sebagai "Makhluk Grimm". Sebelum peristiwa yang berlaku di dalam siri utama, manusia berjuang demi kelangsungan hidup mereka menentang Grimm sebelum menemukan suatu kuasa elemen misteri dikenali sebagai Dust yang membolehkan mereka untuk membalas kembali serangan raksaksa-raksaksa tersebut. Pada zaman kini, Dust digunakan untuk menambah kepada kebolehan manusia, sambil Ozpin yang penuh misteri melatih sebahagian daripada mereka untuk bertarung menentang Grimm sebagai para Huntsmen atau Huntresses.[1] Ozpin juga merupakan seorang ketua sebuah kumpulan yang mengabdikan diri mereka demi menjaga segala rahsia besar Remnant dan Four Maidens (Empat Dayang), para wanita yang boleh menggunakan magik dan menjaga kempat-empat relik, daripada anasir-anasir jahat.

Siri ini bertumpu kepada empat orang gadis yang berdaftar di Akademi Beacon di kerajaan Vale; Ruby Rose, Weiss Schnee dari kerajaan Atlas yang mana keluarganya mengendalikan urusan berkaitan Dust, Blake Belladonna yang berbangsa Faunus (separuh manusia), dan Yang Xiao Long, kakak tiri Ruby. Bersama-sama, mereka membentuk pasukan RWBY ("ruby") dan dilatih untuk menjadi Huntresses bersama-sama dengan pasukan JNPR ("juniper"), CRDL ("cardinal"), dan CFVY ("coffee" [kopi]), yang kemudiannya disertai pasukan SSSN ("sun" [matahari]) dari Akademi Haven di Kerajaan Mistral, beserta pasukan-pasukan lain.

Pada ketika pembentukan pasukan RWBY, beberapa kecurian Dust berleluasa di Vale oleh ketua jenayah tempatan Roman Torchwick. Turut serta bersama ialah White Fang, sebuah pertubuhan pengganas terdiri daripada Faunus yang pernah disertai Blake. Kedua-dua Roman dan White Fang diupah oleh Cinder Fall sebagai sebahagian daripada satu usaha untuk memusnahkan Beacon. Rancangan tersebut berhasil ketika sambutan Pesta Vytal antara akademi, dengan Cinder memperolehi kuasa Dayang Luruh sementara membunuh Ozpin dan Pyrrha Nikos daripada pasukan JNPR sebelum ditumpaskan oleh Ruby. Setelah menyaksikan kehancuran akademi mereka, ahli-ahli pasukan RWBY berpecah membawa haluan masing-masing untuk menyelesaikan masalah peribadi mereka, sebelum akhirnya bersatu semula di Akademi Haven. Disertai oleh pakcik Ruby dan Yang, Qrow Branwen, ahli pasukan JNPR yang masih hidup, dan seorang budak lelaki bernama Oscar Pine yang menjadi wadah untuk pengetua mereka, pasukan RWBY mengetahui akan sifat Ozpin sebagai suatu roh yang hidup semula, konfliknya dengan ketua kepada Cinder yang kekal abadi, merangkap bekas kekasihnya, Salem. yang mengiinginkan keempat-empat relik itu sebagai sebahagian daripada rencana agungnya.

Pelakon dan watak sunting

  • Ruby Rose (Lindsay Jones): seorang gadis yang berambut merah gelap yang merupakan pemimpin dari pasukan RWBY. Dia mampu mencapai kelajuan luar biasa dan menggunakan Crescent Rose, senjata mekanikal yang merupakan gabungan daripada sabit dan senapang penembak hendap. Dia merujuk secara tidak langsung kepada Little Red Riding Hood dan namanya merujuk kepada permata merah dengan nama yang sama.
  • Weiss Schnee (Kara Eberle): seorang gadis berambut putih yang membawa Myrtenaster, sebuah rapier dilengkapi dengan glif yang menyalurkan tenaga Dust. Dia menyerupai Snow White, yang dapat dilihat dalam namanya, diterjemahkan daripada bahasa Jerman yang bermaksud "salji putih".
  • Blake Belladonna (Arryn Zech): seorang gadis Faunus berambut hitam yang menggunakan Gambol Shroud, katana yang boleh dilipat dengan sarung diasah yang mempunyai pistol di hulu, yang juga disertakan dengan reben yang panjang yang Blake sering gunakan mengikut gaya kusarigama. Dia merupakan Faunus, satu spesies yang kelihatan manusia tetapi mempunyai sifat-sifat haiwan. Namanya, "Blake", adalah istilah Inggeris Lama untuk hitam, dan dia menarik pengaruh dari Belle daripada Beauty and the Beast.
  • Yang Xiao Long (Barbara Dunkelman): Seorang gadis berambut kuning dan kakak kepada Ruby. Dia menggunakan sarung tangan panjang bersenapang patah berkembar dipanggil Ember Celica. Dia diilhamkan oleh Goldilocks; dan namanya, Yang (阳), merupakan istilah Cina untuk "matahari" dan "cahaya".
  • Jaune Arc (Miles Luna): seorang pelajar berambut perang berambut dan pemimpin pasukan JNPR (disebut "Juniper") yang menggunakan pedang dan perisai bernama Crocea Mors, sebuah pusaka dahulunya milik moyangnya . Perisai boleh dilipat ke dalam sarung untuk pedangnya. Namanya berasal daripada Joan of Arc, dengan nama pertamanya, "Jaune", juga sebagai perkataan Perancis untuk warna kuning.
  • Nora Valkyrie (Samantha Ireland): Seorang pelajar berambut perang di Beacon yang membawa Magnhild, sebuah pelancar bom tangan yang boleh bertukar kepada tukul. Dia dan Ren adalah kawan-kawan lama. Nama terakhir, "Valkyrie", diilhamkan oleh pahlawan wanita yang terdapat dalam mitologi Norse.
  • Pyrrha Nikos (Jen Brown): seorang pelajar berambut merah di Akedemi Beacon. Dia menggunakan senapang/lembing/xiphos senjata gabungan dipanggil Milo dan perisai yang dipanggil Akoúo, dan mempunyai kuasa untuk memberi kesan kekutuban magnet sesuatu objek. Dia dinamakan selepas watak mitos Yunani, dan nama terakhir berasal daripada dewi Nike.
  • Lie Ren (Monty Oum/Neath Oum): seorang pelajar berambut hitam di Beacon yang menggunakan pistol mesin dwiguna dengan bilah dilampirkan dipanggil StormFlower. Dia dan Nora adalah kawan lama. Namanya dalam bahasa Cina (猎人) diterjemahkan kepada "pemburu."
  • Professor Ozpin (Shannon McCormick): guru besar Akademi Beacon. Namanya merujuk kepada watak tajuk daripada The Wonderful Wizard of Oz.
  • Glynda Goodwitch (Kathleen Zuelch): pemburu wanita dan guru di Akademi Beacon. Namanya berasal daripada watak Glinda the Good Witch dalam The Wonderful Wizard of Oz.

Episod sunting

Episod mempunyai jangka masa berbeza-beza. Terdapat enam belas episod dalam Jilid Satu, yang meliputi separuh pertama musim ini. Episod pertama, episod pertengahan jilid, dan kemuncak berada sekitar sebelas minit, dan episod lain sesingkat lima minit. Jilid Satu dilaksanakan pada November 2013, dan dijadualkan akan dikeluarkan pada DVD dan Blu-ray pada bulan yang sama.[1][7] Episod ditayangkan kepada awam setiap hari Khamis pada 7 petang Waktu Standard Pusat (UTC-6) di laman web Rooster Teeth dan dikeluarkan dua jam awal untuk penaja.[8] Mereka memuat naik ke YouTube seminggu kemudian. Crunchyroll mengumumkan pada 16 Ogos 2013, RWBY yang akan ditayangkan di laman video streaming.[9]

Perkembangan sunting

RWBY pernah menjadi konsep lama daripada Oum selama bertahun-tahun sebelum ia mula dibangunkan. Menjelang akhir kerja-kerja pada musim ke-10 Rooster Teeth ini Red vs Blue, beliau membangunkan pendekatan pengekodan warna untuk nama-nama watak dan reka bentuk sebagai mata kail bagi siri ini. Semasa penghasilan pada Red vs Blue musim 10, Oum diminta siri pencipta Burnie Burns jika mereka boleh menghasilkan RWBY berikutan termeterainya musim itu. Burns, bimbang untuk jadual pengeluaran, memberitahu Oum "Jika anda selesai Musim 10, maka anda boleh melakukan apa sahaja yang anda mahu." Pengeluaran pada RWBY mula seperti yang sepatutnya, dengan treler pertama yang selesai dalam masa dua minggu dan ditayangkan selepas kredit musim kemuncak Red vs Blue pada 5 November 2012.

Oum mereka bentuk watak-watak dengan bantuan daripada artis Eileen "Einlee" Chang. Watak menggunakan reka bentuk yang diilhamkan oleh watak-watak kisah dongeng klasik, dan huruf pertama dalam nama-nama setiap satu daripada empat watak utama bergabung untuk membentuk tajuk rancangan tersebut.[10] Siri ini ditulis oleh Oum, bersama-sama dengan rakan-rakan pekerja Rooster Teeth, Miles Luna dan Kerry Shawcross.[11] Oum pada mulanya bimbang mengenai kisah tumpuan kepada watak-watak perempuan yang dibangunkan oleh krew terutamanya lelaki, tetapi kata mereka berjaya melakukannya dengan baik membangunkan watak-watak perempuan. Siri ini animasi oleh pasukan animasi dalaman Rooster Teeth menggunakan Perisian Poser Smith Micro.[12] Siri muzik terdiri oleh Jeff Williams, yang sebelum ini terdiri runut bunyi untuk Musim 8-10 dari Red vs Blue, dan menampilkan vokal oleh anak perempuan Williams, Casey Lee Williams.

Episod pertama ditayangkan pada 5 Julai 2013 pada panel di RTX 2013.[4][5] Ia ditayangkan dalam talian dua minggu kemudian pada 18 Julai 2013.

Promosi sunting

Satu siri empat treler promosi, satu untuk setiap watak utama, telah dikeluarkan dalam untuk tayangan perdana utama siri ini. Mereka terutamanya yang dihasilkan oleh Oum dan pembantu juruanimasi Shane Newville.[13] Setiap trailer bermula dengan membongkar salah satu daripada empat watak-watak utama dan kemudian menunjukkan urutan aksi terperinci.[11] Treler Red telah ditunjukkan selepas kredit untuk Red vs Blue kemuncak musim 10 pada bulan November 2012.[11][14] Ia diikuti dengan treler White pada bulan Februari 2013.[15] Treler Black diumumkan pada panel PAX East pada akhir bulan Mac dan adalah yang pertama untuk memasukkan dialog pelakon suara.[13] Berikutan tayangan perdana treler Black, Oum amat berdukacita bahawa kedua-dua treler pertama adalah lebih pendek dan mempunyai kurang pembangunan watak.[13] Trailer Kuning telah ditunjukkan di panel A-Kon Rooster Teeth pada 1 Jun 2013.[16] Muzik daripada treler yang dijual untuk muat turun digital di beberapa peruncit dalam talian.[17]

Runut bunyi sunting

Runut bunyi rasmi bagi RWBY: Jilid 1 telah dikeluarkan pada 12 November 2013. Ia termasuk semua lagu-lagu yang digunakan dalam treler, pembukaan untuk episod siri dan juga muzik skor untuk setiap episod. Lagu ini juga mengandungi keluaran lagu-lagu yang tidak pernah dikeluarkan seperti "I May Fall" dan "Wings".[18]

Runut bunyi RWBY Jilid 1
 
Runut bunyi oleh
Jeff Williams
Dilancarkan pada12 November 2013
TempatAmerika Syarikat  
GenreRunut bunyi
BahasaBahasa Inggeris  
SyarikatRooster Teeth Productions
PengedarCrunchyroll  
Kronologi Jeff Williams
Red vs. Blue: Runut bunyi Musim 10
(2012)
Runut bunyi RWBY Jilid 1
(2013)
sunting · sunting di Wikidata
 
Lihat pendokumenan templat ini


Senarai main
No.TajukPenulisMasa
1."This Will Be the Day" (feat. Casey Lee Williams) Jeff Williams3:08
2."Red Like Roses (Red Trailer)" (feat. Casey Lee Williams) Jeff Williams3:12
3."Mirror Mirror (White Trailer)" (feat. Casey Lee Williams) Jeff Williams2:54
4."From Shadows (Black Trailer)" (feat. Casey Lee Williams) Jeff Williams4:48
5."I Burn (Yellow Trailer)" (feat. Casey Lee Williams) Jeff Williams5:30
6."Gold" (feat. Casey Lee Williams) Jeff Williams4:02
7."I Burn" (feat. Casey Lee Williams and Lamar Hall) Jeff Williams3:11
8."I May Fall" (feat. Casey Lee Williams and Lamar Hall) Jeff Williams4:03
9."Red Like Roses - Part II" (feat. Casey Lee Williams and Sandy Casey) Jeff Williams4:02
10."I Burn Remix" (feat. Casey Lee Williams) Jeff Williams3:07
11."From Shadows" (feat. Casey Lee Williams and Sandy Casey) Jeff Williams5:21
12."Wings" (feat. Casey Lee Williams) Jeff Williams5:11
13."EP 1 Score - Ruby Rose"Jeff Williams8:37
14."EP 2 Score - The Shining Beacon Pt 1"Jeff Williams3:31
15."EP 3 Score - The Shining Beacon Pt 2"Jeff Williams4:39
16."EP 4 Score - The First Step Pt 1"Jeff Williams2:59
17."EP 5 Score - The First Step Pt 2"Jeff Williams & Steve Goldshein2:36
18."EP 6 Score - The Emerald Forest Pt 1"Jeff Williams & Steve Goldshein4:24
19."EP 7 Score - The Emerald Forest Pt 2"Jeff Williams3:01
20."EP 8 Score - Players and Pieces"Jeff Williams & Alex Abraham7:25
21."EP 9 Score - The Badge and the Burden Pt 1"Jeff Williams & Alex Abraham3:02
22."EP 10 Score - The Badge and the Burden Pt 2"Jeff Williams & Alex Abraham2:36
23."EP 11 Score - Jaunedice Pt 1"Jeff Williams & Steve Goldshein1:26
24."EP 12 Score - Jaunedice Pt 2"Jeff Williams & Steve Goldshein6:05
25."EP 13 Score - Forever Fall Pt 1"Jeff Williams & Alex Abraham2:34
26."EP 14 Score - Forever Fall Pt 2"Jeff Williams & Steve Goldshein4:59
27."EP 15 Score - The Stray"Jeff Williams & Alex Abraham6:55
28."EP 16 Score - Black and White"Steve Goldshein, Alex Abraham & Jeff Williams11:07
Jumlah masa: 2:05:25


Sambutan sunting

Pengulas membincangkan treler promosi memuji gaya animasi rancangan dan juga runut bunyi. Treler menyebabkan jangkaan yang menarik minat untuk tayangan perdana siri ini.[11][13][15] Apabila episod pertama ditayangkan di RTX, ia adalah popular bersama hadirin sehingga bahawa duduk penuh di ketiga-tiga saringan. Amanda Rush, menulis untuk Crunchyroll, mencatatkan siri pengaruh anime dan Barat ini, dan memuji ia sebagai "ringan kepala, yang menarik, yang indah untuk melihat" berkata peminat anime akan menikmatinya.[1] The Austin Chronicle menerangkan tayangan perdana sebagai menjadikan Oum "bintang terkenal" daripada Rooster Teeth.[19] Siri ini telah dilaporkan menyumbang kepada peningkatan 9% totonan untuk saluran rasmi YouTube Rooster Teeth ini.[20] Richard Eisenbeis dari Kotaku memuji siri kerana penggunaan bijak daripada unsur-unsur dongeng, menyeronokkan dan dialog yang menarik, dan koreografi pertempuran, tetapi kritikal berkaitan dengan ciri pendek satu episod, yang menyatakan bahawa, "Kelemahan terbesar dalam melakukan-siri mikro ... ialah ada masa berharga sedikit untuk pencirian yang baik ". Beliau juga mengkritik isu-isu teknikal animasi, yang menyebut bahawa animasi adalah baik apabila penonton tidak dapat melihat kaki watak itu. Dia menghentikan dengan mengatakan bahawa "RWBY adalah langkah pertama yang baik ke dalam dunia kemungkinan."[21]

Rujukan sunting

  1. ^ a b c d Rush, Amanda (2013-07-12). "FEATURE: Inside Rooster Teeth's "RWBY"". Crunchyroll. Dicapai pada 2013-07-18.
  2. ^ Silverman, Joshua (2103-07-18). "Review: RWBY Premiere Episode". Geek News Network. Diarkibkan daripada yang asal pada 2013-07-25. Dicapai pada 2013-07-19. Check date values in: |date= (bantuan)
  3. ^ Lazar, Shira (2013-08-07). "Roosterteeth Adds Anime RWBY To YouTube Slate (WATCH)". The Huffington Post. AOL. Dicapai pada 2013-08-12.
  4. ^ a b Shawcross, Kerry (23 January 2013). "RWBY RWBY RWBY". RTX. Diarkibkan daripada yang asal pada 2013-04-14. Dicapai pada 10 June 2013.
  5. ^ a b "RWBY". Rooster Teeth Productions. Diarkibkan daripada yang asal pada 2013-06-15. Dicapai pada 1 July 2013.
  6. ^ Lakich, Ryan (2 July 2013). "Geeks and gamers are ready to raid Rooster Teeth Expo 2013". CultureMap Austin. Dicapai pada 8 July 2013.
  7. ^ "RWBY Pre-Show Live Stream". YouTube. Rooster Teeth. 18 July 2013. Dicapai pada 8 September 2013.
  8. ^ "Rooster Teeth Podcast #227". YouTube. Rooster Teeth Productions. 15 July 2013. Dicapai pada 29 July 2013.
  9. ^ "Crunchyroll to Stream "RWBY"". Crunchyroll. 16 August 2013. Dicapai pada 16 August 2013.
  10. ^ Ralat petik: Tag <ref> tidak sah; teks bagi rujukan ConstantlyCalibrating tidak disediakan
  11. ^ a b c d Parbhu, Sanjay (4 June 2013). "Rooster Teeth Releases RWBY Yellow Trailer". Capsule Computers. Dicapai pada 9 June 2013.
  12. ^ "Smith Micro's Poser Software Empowers Rooster Teeth Productions' Upcoming "RWBY" Web Series". Yahoo Finance. Yahoo. 2013-07-03.
  13. ^ a b c d Neafsey, Paul (30 March 2013). "RWBY from Rooster Teeth: PAX East 2013". Front Towards Gamer. Dicapai pada 9 June 2013.
  14. ^ Yamada, Yuusuke (6 June 2013). "死ぬほどかっこいい謎のアニメーションプロジェクト『RWBY』シリーズ最終トレーラーが公開!". Kotaku. Diarkibkan daripada yang asal pada 2016-01-12. Dicapai pada 9 June 2013.
  15. ^ a b Gutelle, Sam (19 February 2013). "Rooster Teeth's Anime-Inspired 'RWBY' Is Colorful And Action-Packed". Tubefilter. Dicapai pada 9 June 2013.
  16. ^ "《RWBY》公開最新宣傳影片「Yellow」最終主要角色亮相". GNN. 2 June 2013. Dicapai pada 9 June 2013.
  17. ^ Green, Scott (2 June 2013). "VIDEO Preview for Rooster Teeth's Anime Style "RWBY" Hits Yellow". Crunchyroll. Dicapai pada 9 June 2013.
  18. ^ "RWBY Volume 1 Soundtrack in iTunes" (Digital music download). iTunes. Jeff Williams. 12. Dicapai pada 13 November 2013. Unknown parameter |month= ignored (bantuan); Check date values in: |date= dan |year= / |date= tidak padan (bantuan)
  19. ^ Solomon, Dan (2013-07-19). "The Full Monty". Austin Chronicle. Dicapai pada 2013-07-18.
  20. ^ Cohen, Joshua (16 August 2013). "Top 50 Most Viewed U.S. YouTube Channels • Week Of 8/16/13". Tubefilter. Dicapai pada 16 August 2013.
  21. ^ "The Beauty of RWBY's Fight Scenes Will Make Your Jaw Drop • Week of 11/22/13". 22 November 2013.

Pautan luar sunting

Templat:Rooster Teeth Productions