Raksasa Loch Ness atau raksasa Tasik Ness (bahasa Gaelik Scotland: Uilebheist Loch Nis,[1] bahasa Inggeris: Loch Ness Monster) atau dijolok manja Nessie ialah makhluk mitos rakyat Scotland yang dikatakan mendiami Tasik Ness di Tanah Tinggi Scotland. Ia sering digambarkan sebagai besar, berleher panjang, dan dengan satu atau lebih bonggol yang menonjol dari air. Minat dan kepercayaan popular terhadap makhluk tersebut telah bervariasi sejak dibawa ke perhatian seluruh dunia pada tahun 1933. Bukti keberadaannya bersifat anekdot, dengan sejumlah foto dan pembacaan sonar yang dipertikaikan.

Raksasa Loch Ness
AKA: Nessie, Niseag
Sub KumpulanRaksasa tasik
NegaraScotland
KawasanLoch Ness, Tanah Tinggi Scotland

Komuniti saintifik menganggap raksasa Loch Ness sebagai fenomena tanpa asas biologi, menjelaskan penampakan sebagai penipuan, angan-angan, dan pengenalpastian objek biasa yang salah.[2] Pseudosains dan subkultur dari kriptozoologi telah memberi penekanan khusus pada makhluk itu.

Rekod paling awal yang menunjukkan adanya raksasa tasik tersebut adalah pada seawal tahun 565 Masihi.

Asal-usul sunting

Perbincangan moden pertama mengenai penampakan makhluk aneh di tasik ini mungkin terjadi pada tahun 1870-an, ketika D. Mackenzie mengaku telah melihat sesuatu yang "menggeliat dan memutar air". Walau bagaimanapun, akaun ini tidak diterbitkan sehingga tahun 1934.[3][4] Penyelidikan menunjukkan bahawa beberapa surat khabar menerbitkan barang mengenai makhluk di tasik itu sebelum tahun 1934.[5]

Artikel paling terkenal yang mula-mula menarik banyak perhatian tentang makhluk diterbitkan pada 2 Mei 1933 dalam Inverness Courier, mengenai "binatang" besar atau "ikan seperti ikan paus". Artikel oleh Alex Campbell, bailif air untuk Loch Ness dan wartawan sambilan,[6] membincangkan penampakan oleh Aldie Mackay terhadap makhluk yang sangat besar dengan badan ikan paus yang bergolek di dalam air di tasik semasa dia dan suaminya John memandu di A82 pada 15 April 1933. Perkataan "raksasa" dilaporkan digunakan untuk pertama kalinya dalam artikel Campbell, walaupun beberapa laporan menyatakan bahawa ia diciptakan oleh penyunting Evan Barron.[7][8][9]

Sejarah sunting

Saint Columba (565) sunting

Laporan terawal kewujudan raksasa di sekitar Loch Ness muncul di Life of St. Columba oleh Adomnán, ditulis pada abad keenam Masihi.[10] Menurut Adomnán, menulis kira-kira satu abad setelah peristiwa tersebut menjelaskan, sami Ireland Saint Columba tinggal di tanah Pict bersama rakannya ketika dia menemui penduduk tempatan mengebumikan seorang lelaki di Sungai Ness. Mereka menjelaskan bahawa lelaki itu berenang di sungai ketika dia diserang oleh "binatang air" yang menyerang dan menyeretnya ke bawah air. Mereka telah berusaha menyelamatkannya dengan bot tetapi dia terbunuh. Columba menghantar pengikutnya, Luigne moccu Min, untuk berenang di seberang sungai. Binatang itu menghampirinya, tetapi Columba membuat tanda salib dan berkata: "Jangan pergi lagi dekat. Jangan sentuh lelaki itu. Kembali sekaligus."[11] Makhluk itu berhenti seolah-olah telah "ditarik kembali dengan tali" dan melarikan diri, dan orang-orang Columba dan para Pict mengucapkan terima kasih atas apa yang mereka anggap sebagai keajaiban.[11]

Orang-orang yang percaya pada raksasa itu merujuk ke kisah ini, yang terletak di Sungai Ness dan bukannya di loch itu sendiri, sebagai bukti keberadaan makhluk itu seawal abad keenam.[12] Orang-orang yang ragu mempersoalkan kebolehpercayaan naratif itu, dengan memperhatikan bahawa kisah binatang air sangat biasa dalam hagiografi abad pertengahan dan kisah Adomnán mungkin mengitar semula motif umum yang melekat pada mercu tanda tempatan.[13] Mengikut mereka, Kisah Adomnán mungkin tiada kaitan dengan legenda Raksasa Loch Ness moden dan dilampirkan kepadanya oleh orang-orang yang mempercayainya yang mana mereka berusaha untuk menyokong tuntutan mereka.[12] Ronald Binns berpendapat bahawa penampakan ini adalah yang paling serius dari pelbagai dugaan penampakan awal raksasa itu, tetapi semua penampakan lain yang dituntut sebelum tahun 1933 meragukan dan tidak membuktikan tradisi raksasa sebelum tarikh tersebut.[7] Christopher Cairney menggunakan analisis sejarah dan budaya khusus Adomnán untuk memisahkan kisah Adomnán mengenai St. Columba dari mitos moden Raksasa Loch Ness, tetapi menemui penggunaan cerita rakyat "binatang air" Celtic yang lebih awal dan penting secara budaya. Dengan berbuat demikian, dia juga memperlekehkan hubungan yang kuat antara kelpai atau kuda air dengan penciptaan moden Raksasa Loch Ness yang "ditokok-tambah media". Dia juga menyimpulkan bahawa kisah Saint Columba ini mungkin terpengaruh oleh mitos Ireland terdahulu mengenai Caoránach dan Oilliphéist.[14]

"Gambar pakar bedah" (1934) sunting

"Gambar pakar bedah" adalah gambar pertama yang dilaporkan untuk leher dan kepala makhluk tersebut.[15] Gambar ini kononnya diambil oleh Robert Kenneth Wilson, seorang pakar sakit puan dari London yang ia terbit di Daily Mail pada 21 April 1934. Penolakan Wilson namanya dikaitkan dengannya menyebabkan ia dikenali sebagai "gambar pakar bedah".[16] Menurut Wilson, dia melihat ke arah tasik ketika melihat raksasa itu, mengambil kameranya dan mengambil empat keping gambar. Hanya dua gambar terdedah yang jelas terlihat ciri-cirinya: gambar pertama dilaporkan menunjukkan kepala kecil dan belakang manakala yang kedua menunjukkan kepala yang serupa dalam posisi menyelam. Gambar yang pertama menjadi terkenal, manakala yang kedua tidak begitu mendapat perhatian kerana kekaburannya.

Rujukan sunting

  1. ^ Mac Farlane, Malcolm (1912). Am Faclair Beag. 43 Murray Place, Stirling: Eneas MacKay, Bookseller. Dicapai pada 17 Januari 2020.CS1 maint: location (link)
  2. ^ Carroll, Robert Todd (2011) [2003], The Skeptic's Dictionary: A Collection of Strange Beliefs, Amusing Deceptions, and Dangerous Delusions, John Wiley & Sons, Inc., m/s. 200–201, ISBN 978-0-471-27242-7
  3. ^ Searle, Maddy (3 Februari 2017). "Adrian Shine on making sense of the Loch Ness monster legend". The Scotsman. Dicapai pada 18 Januari 2020.
  4. ^ Bignell, Paul (14 April 2013). "Monster mania on Nessie's anniversary". The Independent. Dicapai pada 18 Januari 2020.
  5. ^ Gareth Williams (12 November 2015). A Monstrous Commotion: The Mysteries of Loch Ness. Orion Publishing Group. m/s. 105. ISBN 978-1-4091-5875-2.
  6. ^ The Sun 27 November 1975: I'm the man who first coined the word "monster" for the creature
  7. ^ a b R. Binns The Loch Ness Mystery Solved pp. 11–12
  8. ^ Inverness Courier 2 May 1933 "Loch Ness has for generations been credited with being the home of a fearsome-looking monster"
  9. ^ Campbell, Steuart (14 April 2013). "Say goodbye to Loch Ness mystery". The Scotsman (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 18 Januari 2020.
  10. ^ J. A Carruth Loch Ness and its Monster, (1950) Abbey Press, Fort Augustus, dipetik oleh Tim Dinsdale (1961) Loch Ness Monster pp. 33–35
  11. ^ a b Adomnán, p. 176 (II:27).
  12. ^ a b Adomnán p. 330.
  13. ^ R. Binns The Loch Ness Mystery Solved, pp. 52–57
  14. ^ Bro, Lisa; O'Leary-Davidson, Crystal; Gareis, Mary Ann (2018). Monsters of Film, Fiction and Fable, the Cultural Links Between the Human and Inhuman. Cambridge Scholars Publishing. m/s. 377–399. ISBN 9781527510890.
  15. ^ R. P. Mackal (1976) The Monsters of Loch Ness page 208
  16. ^ "The Loch Ness Monster and the Surgeon's Photo". Museumofhoaxes.com. Dicapai pada 28 Mei 2009.