Punjab (disebut /ˈpʌndʒɑːb/ ( dengar) atau /ˈpʌndʒæb/; Punjabi: ਪੰਜਾਬ, پنجاب, Urdu: پنجاب‎, Hindi: पंजाब), juga dieja Panjab (Parsi: پنجاب, panj-āb, "lima air"),[1] ialah satu rantau geografi terletak di kiri kanan sempadan antara Pakistan dan India yang termasuk wilayah Punjab di Pakistan dan negeri Punjab, Haryana, Himachal Pradesh, Chandigarh dan Delhi di India.[2] Nama rantau ini datangnya daripada bahasa Parsi dan menandakan "(Tanah) Lima Air" merujuk kepada sungai-sungai berikut: Jhelum, Chenab, Ravi, Sutlej dan Beas.[3] Semuanya merupakan cawang Sungai Indus, di mana Jhelum merupakan yang terbesar. Punjab memiliki sejarah panjang dan warisan budaya kaya. Orang rantau Punjab dipanggil Punjabi dan bahsa mereka dipanggil Punjabi. Agama utama rantau Punjab adalah Islam, Sikhisme dan Hinduisme.

Rantau Punjab
Wilayah Punjab (India British), 1909
Dialek Punjabi

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

  1. ^ Pritam Singh (2008). Federalism, Nationalism and Development: India and the Punjab Economy. London; New York: Routledge. m/s. 3. ISBN 0415456665.
  2. ^ Pritam Singh dan Shinder S. Thandi, penyunting (1996). Globalisation and the region: explorations in Punjabi identity. Coventry Association for Punjab Studies, Coventry University. m/s. 361.
  3. ^ Encyclopaedia Britannica, Ed. ke-9, jil. 20, Punjab, m/s. 107

Pautan luar sunting