Rawatan air menjelaskan proses yang digunakan untuk membuat air lebih diterima untuk kegunaan akhir yang diinginkan. Ini termasuklah kegunaan sebagai air minuman, proses industri, perubatan dan banyak kegunaan lain. Tujuan semua proses rawatan air ialah untuk mengalihkan pencemaran yang ada pada air, atau menurunkan kepekatan sebarang pencemaran supaya air menjadi sesuai untuk kegunaan akhir yang diingini. Satu contoh kegunaan ialah mengembalikan air yang telah digunakan ke alam sekitar tanpa menyebabkan kesan ekologi yang buruk dan membahayakan kesihatan.

Sebuah kilang rawatan kumbahan di utara Portugal.

Pemperosesan air untuk tujuan minuman melibatkan rawatan seperti permisahan pepejal menggunakan kaedah fizikal seperti enapan dan penapisan, kimia seperti penyahjangkitan dan penggumpalan.

Proses biologi juga digunakan dalam rawatan air buangan dan proses ini dapat termasuk, contohnya, lagun berudara, enap cemar diaktifkan atau turas pasir perlahan.

Pembersihan air selamat untuk diminum sunting

Pembersihan air adalah pengalihan pencemaran dari air yang tidak dirawat untuk menghasil air sesuai diminum yang cukup suci untuk kegunaan bertujuan, umumnya kegunaan manusia. Bahan-bahan yang dialih sewaktu proses rawatan air sesuai diminum' termasuk pepejal ditangguh, bakteria, algae, virus, fungi, mineral seperti besi, mangan dan sulfur, dan pencemaran kimia buatan manusia termasuk baja.

Ia adalah penting untuk mengambil ukuran untuk membuatkan air yang ada dari kualiti yang diingini di hujung pengguna. Itu membawa pada perlindungan air dirawat sewaktu conveyance dan pengedaran selepas rawatan. Ia adalah amalan umum untuk mendapat barang penyahjangkit baki dalam air dirawat supaya dapat membunuh mana-mana pencemar bakteria selepas rawatan air.

Garis panduan Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) adalah biasanya digunapakai di seluruh dunia untuk keperluan kualiti air minuman. Tambahan pula dari garis panduan WHO, setiap negara atau wilayah atau badan bekalan air dapat mempunyai garis panduan mereka sendiri supaya pengguna dapat dibekalkan air minuman yang selamat.

Proses untuk air minuman sunting

 
Tangki pengudaraan kosong untuk proses pemendakan besi
 
Tangki dengan penapis pasir untuk mengalih besi dipemendakan (tidak berjalan pada waktu itu)

Penggabuhan proses berikut digunakan untuk rawatan air minuman perbandaran sedunia:

  • Pra-keklorinan - untuk kawalan algae dan menangkap mana-mana pertumbuhan biologi
  • Pengudaraan - bersama dengan pra-keklorinan untuk pemindahan besi dan mangan dilarutkan
  • Penggumpalan - untuk flocculation
  • Bantuan alat penggumpal juga digelarkan polyelektrolit -untuk memperbaikikan penggumpalan dan untuk pembentukan floc yang lebih tebal
  • Pemendapan - untuk pengasingan pepejal, iaitu, pemindahan pepejal terlarut terperangkap dalam floc
  • Penapisan - untuk pemindahan yang dibawa atas floc
  • Penyahjangkitan - untuk membunuh bakteria

Tiada jawapan unik (pemilihan proses) untuk mana-mana jenis air. Juga, ia sukar untuk mempiawaikan jawapan dalam bentuk proses untuk air dari sumber-sumber lain. Kajian kerawatanan untuk setiap sumber air dalam musim berlainan perlu dijalankan bertiba di proses-proses yang sesuai.

Teknologi-teknologi yang di atas dibangun bagus dan reka bentuk diadakan yang digunakan oleh banyak kebergunaan air (awam atau swasta). Tambahan pula pada jawapan diumumkan, sebilangan syarikat swasta memberikan jawapan dengan mematenkan teknologi-teknologi mereka.

Rawatan kumbahan sunting

Rawatan kumbahan adalah proses yang memindahkan kebanyakan pencemaran dari air buangan atau kumbahan dan menghasilkan suatu anak sungai cecair sesuai untuk pembuangan ke alam semulajadi dan sebuah selut. Untuk berkesan, kumbahan harus dikirimkan ke sebuah kilang rawatan oleh paip dan infrastruktur sesuai dan proses sendirinya seharusnya ditakluk pada regulasi dan kawalan. Sesetengah air bahan buang memerlukan kaedah rawatan berlainan dan beristimewa. Pada peringkat yang tersederhana, rawatan kumbahan dan kebanyakan air bahan buang dijalankan melalui pemisahan oleh pepejal dari cecair, biasanya oleh pemberesan. Dengan secara progresif menukar bahan melarut ke dalam pepejal, biasanya suatu flok biologi yang kemudian diselesaikan, suatu arus anak sungai tambahan penyucian dihasilkan.

Dalam negara membangun sunting

Pada 2006, penyakit diangkut melalui jalan air diangarkan untuk meyebabkan 1.8 juta kematian tiap tahun. Kematian ini dapat dianggap berpunca daripada sistem sanitasi dan ia adalah jelas bahawa kumbahan (atau pilihan lain sebagai rawatan air bahan buang skala kecil) sesuai perlu dipasang.[1]

Pilihan teknologi sesuai dalam rawatan air termasuk reka bentuk skala masyarakat dan point-of-use (POU) skala rumah tangga.[2] Unit rawatan air lebihan ketenteraan seperti ERDLator masih dilihat dalam negara-negara membangun. Gaya ketenteraan baru Reverse Osmosis Water Purification Units (ROWPU) adalah kilang rawatan air bekal sendiri mudah alih menjadi lebih tersedia ada untuk kegunaan awam. [3]

Supaya untuk mengurangkan penyakit diangkut melalui jalan air mempunyai kesan jangka panjang, aturcara rawatan air dilaksanakan oleh kumpulan kajian dan pembangunan di negara-negara membangun harus menjadi penerusan oleh para penghuninya sendiri. Ini dapat memastikan kecekapan sebarang aturcara selepas keberangkatan pasukan penyelidikan oleh kerana pemantauan adalah sukar disebabkan terpencilnya banyak lokasi.

Para petani yang bekerja di Tanah Tinggi Cameron telah mengamalkan penggunaan baja kimia dan racun serangga sehingga menjejaskan kualiti air minuman di Sungai Terla. Hotel dan rumah kongsi para pekerja tidak mempunyai sistem perparitan yang sempurna sehingga menyebabkan najis manusia tidak dapat dirawat dengan betul. Kes ini juga telah didedahkan kepada wartawan dan dipertontonkan di televisyen. Selepas itu, barulah Majlis Daerah Cameron Highlands mengambil peranan dengan turut sama mengambil tindakan bagi memperbetulkan keadaan.

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

  1. ^ "Safe Water System", US Centers for Disease Control and Prevention Fact Sheet, June 2006.
  2. ^ "Household Water Treatment Guide" Diarkibkan 2008-09-20 di Wayback Machine, Centre for Affordable Water and Sanitation Technology, March 2008.
  3. ^ Lindsten, Don C. - 1984. "Technology transfer: Water purification, U.S. Army to the civilian community." The Journal of Technology Transfer, Vol. 9, No. 1 (September 1984), pp. 57-59

Rencana sunting

Pautan luar sunting

Photo essay of water treatment system - by photographer Marc Steinmetz