Ribut Washi (2011)

Ribut Tropika Washi adalah siklon tropika yang menyebabkan bencana besar di Filipina . Washi bermaksud 'kertas' dalam bahasa Jepun , mendarat di pulau Mindanao pada 16 Disember 2011. Kemudisan Washi melemahkan sedikit dan kembali kencang di Laut Sulu pada 17 Disember 2011 dan membuat pendaratan lagi di pulau Palawan pada hari berikutnya.

Ribut Tropika Washi (Sendong)
Ribut tropika (skala JMA)
Ribut tropika (SSHWS)
Ribut Tropika Washi di laut Sulu pada Disember 17
Terbentuk13 Disember 2011
Reda19 Disember 2011
Angin terkuat10 minit berterusan: 75 km/j (45 bpj)
1 minit berterusan: 100 km/j (65 bpj)
Tekanan terendah996 hPa (mbar); 29.41 inHg
Kematian662 disahkan mati, 82 hilang
Kawasan terjejasMicronesia, Palau, Filipina
Sebahagian daripada 2011 Pacific typhoon season

Di Filipina, Washi telah menyebabkan sekurang-kurangnya 662 kematian, dan 82 orang secara rasmi disenaraikan sebagai hilang .

Sejarah Meteorologikal sunting

Pada 12 December 2011, Pusat Amaran Taufan Bersama melaporkan bahawa angin tropika telah terbentuk kira-kira 945 km (585 batu) ke tenggara Guam. Pada hari itu, JTWC melaporkan tentang kemurungan tropika. Sepanjang tempoh 24 jam akan datang, kemurungan terus sengit sebelum JTWC melaporkan pada 14 Disember, bahawa kemurungan telah menjadi ribut tropika.

Kesan sunting

Impak kepada negara dan wilayah
Negara Kecelakaan Kerosakan (USD)
Kematian Kecederaan Hilang
Filipina 662 1582 82 tidak diketahui
Jumlah 662 1582 82 tidak diketahui

Di kepulauan Mindanao, kawasan yang jarang mengalami siklon tropika, pada 16 Disember 2011, ribut tropika Washi membawa 10 jam hujan lebat yang menyebabkan banjir kilat. Sesetengah kawasan menerima lebih daripada 200 mm hujan. Sungai-sungai telah melimpah ke tebing sungai. Beribu-ribu penduduk bersedia untuk ribut, ramai yang berada di rumah ketika ribut melanda. Dalam tempoh semalaman, beratus-ratus orang terbunuh akibat air banjir dan tanah runtuh ,memusnahkan rumah di sepanjang sisi-sisi gunung. Di sesetengah kawasan, air meningkat sebanyak 3.3 m dalam tempoh kurang daripada satu jam . Penduduk terpaksa berlindung di atas bumbung rumah di tengah-tengah kelajuan angin 90 km / h .Datuk Bandar Iligan menganggap banjir kali ini paling buruk dalam sejarah bandar ini. Walaupun belum disahkan pagi 17 Disember, seluruh kampung dilaporkan dihanyutkan oleh banjir.

Agensi bencana alam membawa plastik mayat , makanan ,air dan ubat-ubatan ker pusat pemindahan yangt sesak di selatan Filipina.Pegawai memerintahkan supaya menggali kubur untuk mencegah penyakit berjangkit selepas beratus-ratus yang mati akibat banjir kilat.Seramai 684 meninggal dunia .Taufan Washi membawa air dan lumpur melalui kampung-kampung tepi sungai dan menyapu rumah ke laut .

Palang Merah Kebangsaan Filipina menganggarkan 652 terbunuh dan lebih 800 hilang. Pada 2009, seramai 464 orang terbunuh apabila ribut tropika membawa hujan lebat di pulau utama Luzon. Ketua agensi bencana kebangsaan, Benito Ramos menyatakan mereka mengebumikan kira-kira 80 mayat di tanah perkuburan awam .Di Cagayan de Oro di pantai utara Mindanao, pegawai-pegawai memindahkan beratus-ratus mayat yang tidak dituntut ke tapak pelupusan sanitari untuk dikebumikan setelah penduduk mengadu bau mayat.

Vicente Emano selaku Datuk Bandar Cagayan de Oro menyatakan bahawa pegawai undang-undang mengenal pasti mayat melalui ujian cap jari dan DNA.Presiden Filipina Benigno Aquino melawat kedua-dua bandar raya. Jabatan Kesihatan telah menghantar 600 beg mayat dan ubat-ubatan. Pemberontak dari Parti Komunis Filipina (CPP) berjuang menentang kerajaan selama 40 tahun, mengisytiharkan gencatan senjata selama enam hari Krismas. Kerajaan minggu juga mengumumkan gencatan senjata selama 19 hari.

Kerajaan berkata hampir 143,000 orang terjejas oleh banjir kilat dan tanah runtuh, di mana 45.000 orang tinggal di pusat pemindahan. Yang lain tinggal bersama saudara-mara. Enam helikopter dan dua bot dozen telah dihantar untuk mencari mangsa-mangsa dan mangsa lemas. Semua rumah-rumah di sepanjang tebing sungai telah musnah sama sekali. Beberapa mayat ditemui di pantai pulau Camiguin , 77 km dari Cagayan de Oro.

Penyelamat mengeluarkan 13 mayat dari sebuah rumah dua tingkat konkrit di Iligan. Rumah itu diratakan oleh balak besar yang jatuh dan hanyut dari gunung-gunung. Jabatan Pertanian menganggarkan kira-kira 8,1 juta peso ($ 184,000) makanan beras dan tanaman jagung telah hilang. Pulau Mindanao, selatan di Filipina, ialah sebuah kawasan yang kaya dengan mineral .[1]

Rujukan sunting

  1. ^ "Philippines digs graves after typhoon kills hundreds". Diarkibkan daripada yang asal pada 2011-12-19. Dicapai pada 2011-12-19.