Solah Syahadah

(Dilencongkan dari Salah Shehadeh)

Solah Mustafa Muhammad Syahadah (Arab: صلاح مصطفى محمد شحادة, 24 Februari 1953 – 22 Julai 2002) adalah seorang pemimpin Briged Izzuddin Al-Qassam, sayap ketenteraan Hamas sehingga pembunuhannya oleh pihak Israel.[1] Beliau menjadi salah seorang pemimpin berpengaruh Hamas selepas kematian Yahya Ayash pada 1996.

Solah Syahadah
صلاح شحادة
Pemimpin Briged Izzuddin Al-Qassam
Didahului olehYahya Ayash
Digantikan olehAhmad al-Jaabari
Butiran peribadi
LahirSolah Mustafa Muhammad Syahadah
صلاح الدين مصطفى على شحادة

(1953-02-24)24 Februari 1953
Beit Hanoun, Genting Gaza
Meninggal dunia22 Julai 2002(2002-07-22) (umur 49)
Bandar Gaza, Genting Gaza
KerakyatanPalestin
Parti politikHamas
Pekerjaanahli politik, pemimpin ketenteraan

Kelahiran dan didikan sunting

Dia dilahirkan di kem pelarian Al-Shati pada 24 Februari 1952, dan dia adalah adik bongsu daripada enam perempuan. Keluarganya melarikan diri ke Semenanjung Gaza dari bandar Jaffa selepas ia diduduki oleh kumpulan Zionis pada tahun 1948, di mana mereka tinggal di kem al-Shati untuk pelarian Palestin. Dia berkahwin pada 1976 dan merupakan bapa kepada enam anak perempuan, yang terakhir dilahirkan semasa dalam tahanan.

Pendidikan sunting

Pada tahun 1958, Solah memasuki sekolah rendah UNRWA pada usia lima tahun.Beliau belajar di Beit Hanoun dalam peringkat persediaan.Beliau memperoleh sijil sekolah tinggi dengan cemerlang di sekolah menengah Palestin dan Jaffa di Bandar Gaza. Keadaan kewangannya tidak membenarkannya melancong ke luar negara untuk menamatkan pengajian pascasiswazah, dan dia diterima untuk belajar perubatan dan kejuruteraan di universiti di Turki dan Rusia.

Beliau menyertai Institut Perkhidmatan Sosial Tinggi di Iskandariah, dan pada tahun ketiga komitmennya terhadap Islam mula menunjukkan watak yang lebih jelas. Beliau memegang ijazah Sarjana Muda dalam Kerja Sosial dari Mesir.

Beliau memperoleh tali pinggang coklat dalam gusti Jepun semasa belajar di Iskandariah, dan berlatih angkat berat dalam tempoh pra-universiti.

Kerja sunting

Beliau bekerja sebagai penyelidik sosial di bandar Al-Arish di padang pasir Sinai, dan kemudiannya dilantik sebagai pemeriksa hal ehwal sosial di Al-Arish.

Selepas Mesir mendapatkan semula kota Arish daripada Zionis pada tahun 1979, Solah berpindah untuk tinggal di Beit Hanoun dan menerima jawatan pemeriksa hal ehwal sosial bagi Semenanjung Gaza .

Pada awal tahun 1982 beliau meletakkan jawatan dalam hal ehwal sosial dan berpindah bekerja di Jabatan Hal Ehwal Pelajar di Universiti Islam di Kota Gaza.

Penangkapan sunting

Pihak berkuasa pendudukan menangkapnya pada tahun 1984 kerana dia melakukan aktiviti bermusuhan dengan pihak berkuasa pendudukan yang dipanggil "Jawatankuasa Tentera Ikhwan." Pasukan pendudukan merampas berpuluh-puluh senjata, tetapi dia tidak mengaku apa-apa, dan Zionis tidak dapat membuktikan sebarang tuduhan terhadap Mereka mengeluarkan dakwaan terhadapnya mengikut undang-undang darurat 1949. Maka dia menghabiskan dua tahun di penjara.

Selepas dibebaskan dari penjara pada tahun 1986, beliau memegang jawatan sebagai Pengarah Hal Ehwal Pelajar di Universiti Islam sehingga pihak berkuasa pendudukan memutuskan untuk menutup universiti dalam usaha untuk menghentikan pemberontakan Palestin yang tercetus pada tahun 1987. Bagaimanapun, Solah Syehadeh terus bekerja. di universiti sehingga dia ditangkap pada Ogos 1988.

Dia ditahan dalam kurungan bersendirian dan disoal siasat sejak awal penahanannya sehingga Mei 1989, selepas penyiasat perisikan Zionis gagal mengeluarkan sebarang maklumat daripadanya, jadi mereka memutuskan untuk menamatkan siasatan dengannya. Namun, dia dikembalikan selepas tempoh yang singkat ke sel soal siasat selepas kempen besar-besaran penangkapan dalam barisan Gerakan Penentangan Islam. "Hamas" berlaku pada Mei 1989 selepas serangan tembakan besar-besaran di kem Jabalia terhadap tentera pendudukan yang dilakukan oleh "Mujahidin Palestin." pusingan penyiasatan diteruskan sehingga November 1989, enam bulan kemudian, dan syeikh itu dihalang daripada menerima kunjungan keluarga.

Dia dibebaskan dari penjara Israel pada 14 Mei 2000 selepas 12 tahun dipenjarakan

Ia telah diklasifikasikan oleh perkhidmatan keselamatan dan perisikan Israel dan Tentera Israel sebagai Most Wanted No. 1 dari 2001 hingga 2002.

Kesyahidan sunting

Sebuah pesawat F-16 mengebom kawasan kejiranannya, memusnahkan rumahnya dan rumah jirannya

Sebuah pesawat F-16 mengebom kawasan kejiranannya, memusnahkan rumahnya dan rumah jirannya

Pada 23 Julai 2002, Solah Syahadah, Ketua Komander Briged Izzuddin Al-Qassam, sayap tentera Hamas, telah syahid dalam pengeboman udara dengan menjatuhkan bom satu tan yang dijatuhkan oleh F-16 pesawat di atas bangunan di kawasan kejiranan yang sesak di Bandar Gaza. Akibatnya, 18 rakyat Palestin, termasuk lapan kanak-kanak, terbunuh.

Dia mengarahkan pembunuhan Sharon dan Jeneral Dan Halutz, komander Tentera Udara Israel, pada Julai 2002, walaupun dia yakin bahawa isterinya berada di sisinya, yang membawa kepada pembunuhannya juga, bersama-sama dengan ramai jiran dan orang awam yang lalu- oleh.

Rujukan sunting