Salam Cinta merupakan sebuah filem drama romantik keagamaan Malaysia 2012 yang ditayangkan pada 6 September 2012 di Malaysia diarahkan oleh Azhari Zain. Dibintangi Kamal Adli dan Diana Amir sebagai watak utama.

Salam Cinta
PengarahAzhari Zain
Dibintangi
Syarikat
penerbitan
Tarikh tayangan
  • 6 September 2012 (2012-09-06) (Malaysia)
NegaraMalaysia
BahasaMelayu
Pecah panggungRM 0.26 juta

Sinopsis sunting

Salam Cinta mengisahkan Amirul, seorang pelakon yang menerima tawaran sebagai watak lelaki Islam. Dia ke sebuah kampung untuk melihat sendiri kehidupan seorang Imam agar dapat menjiwai watak lakonannya.

Di kampung itu, dia bertemu Laila dan mula mencintai wanita itu. Dia yang pada mulanya seorang kaki perempuan akhirnya berubah demi mendapatkan cinta Laila.

Salam Cinta berkisar sikap seorang wanita muslimah yang berhijab, menyempurnakan rukun Islam dan baru saja tamat pengajian di universiti Islam akan sempurna daripada segala sisinya, apatah lagi sebagai insan biasa sudah pasti banyak kekurangannya. Siapa kata wanita berhijab semuanya sempurna?

Pada mulanya wanita cantik itu lokek senyuman dengan orang lain, walaupun sangat manis dan beradab ketika bersama dengan keluarga dan orang yang dekat dengannya. Namun, di sisi lain dia langsung tidak memberikan seulas senyuman kepada orang lain terutama jejaka yang tiba-tiba datang di kampungnya untuk belajar agama kerana tuntutan kerjanya sebagai seorang pelakon.

Pelakon sunting

Lihat juga sunting

Pautan luar sunting