Saman

dokumen undang-undang yang dikeluarkan oleh mahkamah atau badan pentadbiran sesebuah kerajaan/pemerintah untuk meminta seseorang untuk menghadiri prosiding

Di sisi undang-undang, suatu saman (juga dikenali di England dan Wales sebagai suatu borang tuntutan, New South Wales sebagai Notis Kehadiran Mahkamah/Court Attendance Notice (CAN)) adalah suatu dokumen yang dikeluarkan oleh satu mahkamah (satu saman kehakiman) atau oleh sebuah agensi pentadbiran kerajaan (satu saman pentadbiran) untuk pelbagai tujuan.

Saman kehakiman sunting

Satu saman kehakiman dialamatkan kepada seorang defenden di dalam satu prosiding undang-undang. Lazimnya, samain-saman ini akan mengumumkan kepada siapa yang ditujukan bahawa satu the summons will announce to the person to whom it is directed that a legal prosiding undang-undang telah bermula ke atas orang itu, dan kes ini sudah dimulakan di dalam mahkamah di mana ia dikeluarkan. Di dalam beberapa bidang kuasa ia mungkin didrafkan di dalam jargon undang-undang yang padat, manakala beberapa negeri A.S. melahirkan pendapat bahawa saman tersebut perlu didrafkan di dalam Bahasa Inggeris mudah dan mereka mesti memulakan dengan frasa ini: "Notis! Anda telah disaman."

Petikan sunting

Suatu petikan, tiket saman atau notis untuk muncul adalah sejenis saman yang disediakan dan diletakkan pada adegan kejadian oleh seorang pegawai penguatkuasa undang-undang, memaksa kemunculan seorang defendan di hadapan seorang majistret dalam masa satu tempoh masa tertentu untuk menjawab satu certain period of time to answer for a minor perlanggaran trafik kecil atau kesalahan kecil atau ringkasan kesalahan yang lain. Kegagalan untuk muncul di dalam tempoh masa yang ditetapkan adalah satu jenayah kegagalan muncul yang berlainan.

Saman sivil sunting

Satu saman sivil adalag paling banyak disusuli dengan satu aduan. Bergantung kepada jenis saman, terdapat satu pilihan untuk menyokong saman anda supaya anda boleh mengenalpasti entiti mana yang anda cuba untuk berkhidmat. Di dalam sistem mahkamah A.S. di California, bagi kes-kes yang tiada had di dalam mahkamah atasan, satu saman akan mempunyai 1-4 pilihan untuk disokong. 1 sebagai seorang individu. 2. adalah seorang yang disaman di bawah nama rekaan (spesifikkan):. 3.bagi pihak (biasanya bagi sebuah syarikat). 4. bagi oleh penghantaran peribadi pada (tarikh):

Saman pentadbiran sunting

Suatu contoh bagi saman-saman pentadbiran boleh dijumpai di dalam undang-undang percukaian Amerika Syarikat. Kod Hasil Dalam Negeri memberi kuasa kepada Hasil Dlaam Negeri (IRS) A.S. untuk mengeluarkan satu saman kepada seorang pembayar cukai- atau sesiapa sahaja yang mempunyaibuku-buku akaun—untuk muncul di hadapan Setiausaha Perbendaharaan atau delegasinya (aumumnya, ini bermakna pekerja IRS yang mengeluarkan saman) pada masa dan tepat yang dinamakan di dalam saman itu.[1] Orang yang disaman mungkin diminta untuk menghasilkan buku-buku, kertas-kertas, rekod-rekod atau data yang lain, dan untuk memberikan testimoninya di hadapan pekerja IRS.[2]


Notakaki sunting

  1. ^ The summons is generally executed on IRS Form 2039, Summons.
  2. ^ Templat:Uscsub.

Lihat juga sunting

Pautan luar sunting

  Takrifan kamus saman di Wikikamus

  • Chisholm, Hugh, penyunting (1911). "Summons" . Encyclopædia Britannica (dalam bahasa Inggeris) (ed. ke-11). Cambridge University Press.