Sekolah Kebangsaan Kompleks Mengabang Telipot

Sekolah Kebangsaan Kompleks Mengabang Telipot merupakan sebuah Sekolah Kebangsaan yang terletak di Wakaf Tengah , Kuala Terengganu , Terengganu Darul Iman, Malaysia.

Sekolah Kebangsaan Kompleks Mengabang Telipot
Lokasi
Wakaf Tengah,, Kuala Terengganu,, Terengganu Darul Iman
 Malaysia
Maklumat
Jenis sekolahSekolah kebangsaan, Sekolah kerajaan
Nombor sekolah6096696466
Kod sekolahTBA3083[1]
Faks6096699116
Laman sesawang
Sila klik untuk gambar sekolah di Peta Google

Pada 2009, Sekolah Kebangsaan Kompleks Mengabang Telipot memiliki 309 pelajar lelaki dan 331 pelajar perempuan, menjadikan jumlah keseluruhan murid seramai 640 orang. Ia mempunyai seramai 44 orang guru.2009

Sejarah sunting

Sekolah Kebangsaan Kompleks Mengabang Telipot mula dibuka pada 1 Januari 1983. Pada awal penubuhannya, jumlah murid adalah seramai 205 orang hasil daripada pecahan murid SK. Mengabang Telipot. Tenaga pengajar yang berkhidmat pada masa itu ialah seramai 8 orang termasuk Guru Besar. Guru Besar yang pertama ialah YM Syed Ahmad Muhamad. Di awal penubuhannya, sekolah ini mempunyai satu bangunan yang memuatkan enam bilik darjah bagi setiap tahun dan satu bilik guru serta pejabat.

Lokasi sunting

Letaknya sekolah ini adalah dalam daerah Kuala Terengganu. Jaraknya dari bandar Kuala Terengganu adalah 21 km. Lokasinya yang strategik dalam lingkaran kawasan pendidikan iaitu Universiti Malaysia Terengganu, Universiti Sultan Zainal Abidin, Maktab Rendah Sains MARA Kuala Terengganu dan Institut Pendidikan Guru Kampus Dato' Razali Ismail.

Bilangan pelajar sunting

Sekolah dikategorikan sekolah gred A, luar bandar yang mempunyai pelajar 550 orang. Kebanyakan pelajar adalah anak-anak nelayan dan petani. Jumlah gurunya adalah 41 orang dimana bilangan guru lelaki adalah 10 orang dan guru perempuan adalah 31 orang.termasuk Guru Besar, Penolong Kanan 1, dan Penolong Kanan Ko-Kurikulum. Bil staf sokongan pula adalah 5 orang. Bagi mengelakkan kekeliruan dengan sekolah berhampiran, Sekolah Kompleks Mengabang Telipot lebih mudah dikenali dengan nama singkatan'SKOMT'!

Pentadbiran sunting

Sekolah tersebut di bawah pentadbiran Pegawai Pendidikan Daerah Kuala Terengganu dan Jabatan Pendidikan Terengganu. Kerjasama dengan PIBG amat baik. Sekolah ini 100 peratus bantuan kerajaan.

Infrastruktur sunting

Kemudahan sekolah agak sederhana. Sekolah ini dilengkapi dengan pusat sumber dan pondok-pondok rehat untuk mentelaah matapelajaran. Terdapat juga sebuah makmal Sains. Kantin sekolah bersih demi untuk menjaga kebersihan penghuni sekolah. Bagi aktiviti kokurikulum, sekolah tersebut mempunyai sebuah padang yang terbaik di daerah ini kerana mempunyai saluran paip bawah tanah. Padang ini pernah digunakan bagi pertandingan bolasepak MSSM peringkat Kebangsaan.Sekolah ini mempunyai 1 blok bangunan 4 tingkat dan 3 bangunan 2 tingkat. Terdapat juga sebuah bangunan makmal komputer 2 tingkat dan sebuah bangunan prasekolah.

Penekanan yang lebih diberikan adalah terhadap bidang akademik dan budaya sekolah. Budaya membaca digalakkan terhadap semua warga sekolah. Pelajar dikehendakki membawa sebuah buku walaupun di mana mereka berada. Mereka sentiasa digalakkan membaca. Projek-projek UPSR sentiasa diberi penekanan. Diantaranya ialah sistem mento-mentee, kelas tambahan, kemahiran belajar dan motivasi, latihan terancang di rumah . Mesyuarat panatia dijalankan 4 kali dalam setahun.

Hampir 75% guru-guru sekolah ini berkelulusan siswazah dan terdapat seorang yang berkelulusan sarjana. Guru Besar pula adalah berkelulusan gred DG44 (KUP)

Isu sosial kurang masalah. Masalah disiplin terkawal. Ini disebabkan kerjasama dengan PIBG amat baik.

Alumni sunting

Sekolah ini telah melahirkan ramai pelajar yang berjaya sehingga melangkah ke puncak menara gading sejak dahulu lagi.Terdapat dikalangan Alumni sekolah ini yang berjaya memegang jawatan penting di sektor kerajaan dan swasta di dalam dan luar Terengganu serta menceburi bidang akademik di IPTA di negara ini sebagai pensyarah di dalam pelbagai. Facebook: Sekolah Kebangsaan Kompleks (SKKMT)

Alamat sunting

Sekolah Kebangsaan Kompleks Mengabang Telipot
Wakaf Tengah , Kuala Terengganu , Terengganu Darul Iman, Malaysia
Telefon = 6096696466
Fax = 6096699116

Rujukan sunting

Pautan luar sunting