Sekolah Menengah Agama Ad-Diniah Al-Islamiah

  • Sekolah Menengah Agama Ad-Diniah Al-Islamiah
    Lokasi
     Malaysia Kampung Lalang,Padang Rengas, 33700, Kuala Kangsar,, Perak Darul Ridzwan
    Malaysia
    Maklumat
    Jenis sekolahSekolah menengah agama, Sekolah kerajaan
    MotoBERILMU BERAMAL BERTAQWA
    Nombor sekolah6057585042
    Kod sekolahAFT4001
    Pengerusi PIBGEN. ZURAIMI
    PengetuaTUAN DR. HJ. JURIJ BIN HJ. JALALUDIN PPT, AMP
    GPK Pentadbiran dan AkademikHJH. WAHIDA NOOR BT ARSHAD
    Penolong Kanan Hal Ehwal MuridHJ. MOHAMMAD ASRI BIN HAMID (MEMANGKU)
    Penolong Kanan KokurikulumHJ. MOHAMMAD ASRI BIN HAMID
    Faks6057585042


Sekolah Menengah Agama Ad-Diniah Al-Islamiah atau nama ringkasnya SMA Ad-Diniah Al-Islamiah, merupakan sebuah Sekolah menengah agama yang terletak di Kampung Lalang,Padang Rengas.

Pada 2009, Sekolah Menengah Agama Ad-Diniah Al-Islamiah memiliki 0 pelajar lelaki dan 224 pelajar perempuan, menjadikan jumlah keseluruhan murid seramai 224 orang. Ia mempunyai seramai 22 orang guru.2009

Sejarah sunting

Pada awal penubuhan sekolah ini dikenali sebagai AL-Madrasah Al-Islamiah yang dibangunkan pada tahun 1925 oleh Syeikh Junid Tola.Pada awal penubuhannya,madrasah ini telah dibuka khusus untuk kaum wanita yang dikenali nama Madrash Diniah Islamiyyah Putri,Kampung Lalang,Padang Rengas,Perak.

Penubuhan madrasah ini adalah sebagai pusat perkembangan ilmu pengetahuan agama Islam dan akademik yang bertaqwa dan berilmu.Madarasah ini semakin berkembang dan sebuah baru telah didirikan pada tahun 1972 yang telah dirasmikan oleh Dato' Haji Muhammad Bin Nasir JMN.JP.Timbalan Menteri Di Jabatan Perdana Menteri Malaysia pada ketika itu.

Pada tahun 1997,madrasah ini dikenali sebagai Sekolah Menegah Agama Ad-Diniah Al-Islamiah yang juga merupakan salah sebuah sekolah agama rakyat pada ketika itu.Sekolah ini terus dibangunkan dan telah diserap menjadi Sekolah Agama Bantuan Kerajaan (SABK) secara rasminya pada Januari 2006.Pada tahun 2007,bangunan 2 tingkat telah mula didirikan yang telah dijadikan sebagai bangunan kelas untuk para pelajar,sehingga kin i sekolah SMA Ad-Diniah Al-Islamiah menempatkan lebih kurang 230 orang pelajar yang terdiri daripada pelajar perempuan kesemuanya.Matlamat sekolah ialah mengharapkan agar sentiasa dapat mengekalkan kecemerlangan Akademik dan juga Azhariah disamping membentuk peribadi dan sahsiah murid yang mulia.

Pencapaian sunting

1. PROGRAM TAHFIZ ANJURAN SMA AD-DINIAH AL-ISLAMIAH&DINIYYAH PUTERI,PADANG PANJANG,SUMATRA BARAT,INDONESIA DENGAN KERJASAMA BADAB KEBAJIKAN GURU ANAK PADANG RENGAS (BKGAPR).

2. INOVASI SIGAI-SATU INOVASI DALAM PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN LINUS (NUMERASI) DAN PEMULIHAN KHAS.

-Sijil&Penganugerahan :GOLD PRIZE INTERNATIONAL ENGINEERING INVENTION&INNOVATION EXHIBITION (i-ENVEX) and MALAYSIAN INTERNATIONAL YOUNG INVENTORS OLYMPIAD (MIYIO) 2012 di UNIVERSITI MALAYSIA PERLIS (UniMAP)&MALAYSIAN INVENTION AND DESIGN.

:

Alamat sunting

Sekolah Menengah Agama Ad-Diniah Al-Islamiah
Kampung Lalang,Padang Rengas
33700, Kuala Kangsar
Negeri Perak, Malaysia
Telefon = 6057585042
Fax = 6057585042

Pautan luar sunting