Sekolah Menengah Kebangsaan Jelapang Jaya

Sekolah Menengah Kebangsaan Jelapang Jaya atau nama ringkasnya SMK Jelapang Jaya, merupakan sebuah Sekolah menengah kebangsaan yang terletak di Jelapang.

Sekolah Menengah Kebangsaan Jelapang Jaya
Lokasi
Jelapang, 30020, Ipoh,, Perak Darul Ridzwan
 Malaysia
Maklumat
Jenis sekolahSekolah menengah kebangsaan, Sekolah kerajaan
MotoKualiti Teras Kecermelangan
Nombor sekolah6055282149
Kod sekolahAEA2056
PengetuaEn.Zabri Bin Mat Basir
GPK Pentadbiran dan AkademikPn.Tuan Rohaiza Binti Tuan Lah
Penolong Kanan Hal Ehwal MuridPn.Anita Binti Abdul Rahman
Penolong Kanan KokurikulumEn.Norzahrul Bin Zanadanan
Faks6055282148


Pada 2009, Sekolah Menengah Kebangsaan Jelapang Jaya memiliki 539 pelajar lelaki dan 470 pelajar perempuan, menjadikan jumlah keseluruhan murid seramai 1009 orang. Ia mempunyai seramai 75 orang guru.2009

Sekolah Menengah Kebangsaan Jelapang Jaya (SMKJJ) terletak Ipoh, negeri Perak.

Sejarah sunting

SMK Jelapang Jaya dibina bagi menampung keperluan para pelajar di kawasan persekitaran iaitu Kampung Sungai Tapah, Kampung Dato’ Ahmad Said Tambahan, Manjoi dan Jelapang. Sekolah ini mula dibina pada 18 Ogos 1998. Bangunan sekolah ini telah diserahkan kepada Kementerian Pendidikan pada bulan Mac 2001 dibawah penjagaan En. Lockman bin Makmun. Bangunan sekolah ini mengambil rekabentuk bangunan terkini yang memberi banyak kemudahan prasarana bagi pembangunan seseorang insan bagi menghadapi perkembangan dunia globalisasi.

Pada 16 Mei 2001, Puan Rahimah bt Mohd Sura, PJK telah dilantik sebagai Pengetua SMK Jelapang Jaya. Puan Rahimah berpengalaman sebagai seorang Guru Penolong Kanan HEM dan Penolong Kanan Pentadbiran selama 13 tahun di empat buah sekolah utama di bandaraya Ipoh iaitu, SMK Seri Intan, SMK Fair Park (1988-1991), SMK Raja Perempuan (1991-1993), SMK Seri Puteri (1993-1996) dan SMK St Michael (1996-2001).

Bermula Januari 2009, SMKJJ mengalami perubahan dari segi sesi persekolahan apabila SMKJJ memulakan persekolahan dua sesi, dengan Tingkatan Peralihan, Tingkatan 1 dan Tingkatan 2 ditempatkan pada sesi petang. Pantadbiran Sesi Petang diketuai oleh En Abdul Manaf b Asmuni.

Kemudahan asas sunting

Pada awal penubuhannnya sekolah ini mempunyai bilik darjah (18), bilik makmal (6), bilik Pendidikan seni (1), bilik kemahiran hidup (3), bilik B&K (1), bilik surau (1), bilik gerakan (1), bilik koperasi (1), gelanggang badminton (1), gelanggang sepak takraw (1), padang bola (1), gelanggang bola keranjang (1), pejabat pentadbiran (1), bilik muzik (1), bilik guru (1) dan kantin (1).

Kerja-kerja penaiktaraf kemudahan asas telah dijalan pada tahun 2005 apabila kantin sekolah diubahsuai dan diperbesarkan bagi menampung bilangan murid yang kian bertambah. Pada tahun 2005 juga makmal komputer D9 dinaiktaraf dengan memasang jubin bagi menambahkan kecerian dan suasana lebih kondusif.

Pada tahun 2006, sekolah bertambah ceria apabila bilik guru, pejabat dan makmal computer D8 turut dipasang jubin. Dewan terbuka juga mengalami perubahan dari segi fizikal dengan pemasangan jubin dan cat baru.

Pelajar sunting

Pada 1 Jun 2001, semua pelajar yang telah ditukarkan ke sekolah ini dari SMK Dato’ Ahmad Said, Ipoh terdiri daripada pelajar tingkatan 1, 2 dan 4 telah melapor diri. Sekolah ini mula beroperasi pada 6 Jun 2001 dengan bilangan pelajar seramai 550 orang, 28 orang guru terlatih dan 10 orang kakitangan sokongan. Pada tahun 2002, sekolah ini menerima pelajar tingkatan peralihan hingga tingkatan lima dengan bilangan pelajar seramai 1100 orang dengan jumlah 25 buah kelas. Sekolah masih merupakan sekolah satu sesi walaupun bilangan pelajarnya bertambah. Pada Jun 2002, seramai 280 pelajar tingkatan 1,2 dan 4 dipindahkan ke SMK Jati, Taman Jati, Ipoh yang baru dibuka.

Pada tahun 2003, detik permulaan peningkatan taraf sekolah ini dengan terbentuknya kelas tingkatan 6 aliran kemanusiaan kemanusiaan dengan pelajar berjumlah 150 orang. Sebagai detik permulaan, pelajar peringkat PMR telah menunjukkan prestasi cemerlang setaraf dengan sekolah-sekolah elit di Perak. Ini dapat dilihat dengan pencapaian pelajar tahun 2003 dalam PMR, seramai 4 orang mendapat 8A dan seorang mendapat 8A1 dalam SPM.

Pada tahun 2006, bilangan pelajar telah meningkat menjadi 917 orang, dan seramai 184 orang pelajar akan menduduki PMR, 118 orang SPM dan 61 orang STPM. Seramai 18 orang pelajar STPM 2005 berjaya melanjutkan pelajaran ke IPTA.

Mata pelajaran sunting

Selain mata pelajaran teras, seklolah turut menawarkan beberapa pelajaran elektif diperingkat SPM dan STPM. Bagi pelajar SPM, antara pelajaran yang ditawarkan ialah Fizik, Kimia, Biologi, Matematik Tambahan, Teknologi Maklumat, Teknologi Kejuruteraan, Pendidikan Seni Visual, Muzik dan Ekonomi Asas. Manakala peringkat STPM pula, pelajar boleh memilih sama ada mahu mengambil subjek Pengajian Perniagaan, Ekonomi dan Geografi.

Mata pelajaran Teknologi Maklumat juga diperkenalkan pada tahun 2003 bagi pelajar SPM. SMKJJ mempunyai kemudahan makmal komputer yang lengkap dan terkini dengan 20 buah komputer di makmal D9 dan 20 lagi di makmal D8. Keadaan ini membolehkan semua pelajar SMKJJ mengikuti kelas komputer selaras dengan hasrat melahirkan pelajar yang bermaklumat dan berpengetahuan.

Inovasi sunting

Sebagai Pengetua yang berinovasi Puan Rahimah telah memperkenalkan sistem bilik resos yang telah bermula pada tahun 2002 dan dipraktik sepenuhnya pada 2003. Ia merupakan system ala IPT yang mampu mengurangkan masalah lebihan pelajar dan dapat diteruskan menjadi sekolah satu sesi. Terdapat 42 bilik resos berasaskan mata pelajaran di 4 blok bangunan dan setiap bilik resos dipertanggungjawabkan kepada seorang guru. Dalam sistem ini, pelajar akan bergerak mengikut jadual yg ditetapkan tetapi masih ditugaskan manjadi AJK Keceriaan bagi bilik-bilik tertentu. Sistem ini telah menggalakkan pelajar belajar dengan penuh minat kerana tidak perlu duduk dalam satu bilik yang sama sepanjang hari, dan boleh melakukan pergerakan kaki sebagai salah satu daripada senaman ringan.

Dalam bulan April 2003, sekolah ini telah melancarkan pemakaian seragam unit beruniform pada setiap hari Rabu. Pada hari yang sama juga Bahasa Inggeris menjadi bahasa utama dalam sebarang komunikasi oleh seluruh warga sekolah.

Pada tahun 2005, SMKJJ telah menjadi sekolah angkat bagi Jabatan Perhutanan Negeri Perak. Dengan itu, pasukan Renjer Hutan telah ditubuhkan dibawah pimpinan En Zuhair dan menghasilkan Laman Herba.

Tahun 2006 merupakan tahun gemilang SMKJJ kerana mendapat pelbagai anugerah, antaranya mendapat taraf “Sekolah Lima Bintang”, “Koperasi Lima Bintang”, “Perpustakaan Empat Bintang” dan “Sekolah Penggiat Seni Negeri Perak”. Di samping itu, selaras dengan perkembangan ICT, SMKJJ juga mempunyai laman webnya sendiri yang boleh diakses menerusi www.smkjj.com. Sekolah juga mempunyai rangkaian internet jalur lebar yang laju dengan capaian tanpa wayar yang boleh dilayari percuma oleh warga sekolah.

Selain itu, SMKJJ juga telah menjalankan beberapa inovasi sebagai platform bagi mempertingkatkan mutu P&P. Antaranya ialah ”Sekolah Budaya”, ”Sekolah Tanpa Rotan”, ”Sekolah Tanpa Loceng”, ”Sekolah Ala IPTA” dan kini sedang berusaha mencapai taraf ISO dan juga Sekolah Bestari.

Falsafah, misi dan visi sunting

Falsafah

SMK Jelapang Jaya, Ipoh berusaha berterusan untuk memberikan setiap murid di sekolah ini peluang mendapatkan pendidikan yang berkualiti serta memberikan kemahiran terkini dalam perkembangan teknologi maklumat komunikasi. Dengan wujudnya tanggungjawab bersama antara guru-guru, murid-murid, ibu bapa dan komuniti sekolah ini komited mewujudkan suasana pempelajaran yang kondusif dalam mencapai kecekapan dalam kemahiran asas seperti kemahiran penyelesaian masalah, bekerja dalam satu pasukan, imej diri yang positif, menjadi warganegara yang berguna, memahami tanggungjawab sosial, mempunyai pandangan hidup yang global dan mempunyai motivasi yang tinggi terhadap pembelajaran sepanjang hayat dan dapat menyumbang kepada kesejahteraan keluarga dan kemakmuran negara

Visi

Melahirkan warga negara yang beriman, inovatif dan menyumbang kepada keharmonian dan kemakmuran negara.

Misi
  1. Melahirkan modal insan yang berilmu, berdaya saing dan mempunyai jati diri.
  2. Memastikan penyertaan yang menyeluruh serta meningkatkan pencapaian dalam kokurikulum.
  3. Melahirkan insan yang beriman, berakhlak mulia, mempunyai semangat perpaduan dengan menjadikan nilai-nilai murni dan ketaqwaan kepada Tuhan sebagai asas kecemerlangan diri.
  4. Mewujudkan suasana pengajaran dan pembelajaran yang kondusif dan mendidik pelajar dalam persekitaran yang penuh kasih sayang.
  5. Memantapkan perkongsian pintar antara sekolah dengan masyarakat dan agensi luar.

Jawatankuasa pentadbiran sunting

  • Pengetua: En Zabri Bin Mat Basir
  • PK Pentadbiran: Pn Tuan Rohaiza Binti Tuan Lah
  • PK HEM: Pn Anita Binti abdul Rahman
  • PK Kokurikulum: En Norzahrul Bin Zanadanan
  • PK Petang: Pn Nor Anita Binti Mohd Nayan
  • PK PPKI: Pn Nor Azean Bt Razab
  • Ketua Bidang Bahasa: Pn Che Lian Binti Md Zain
  • Ketua Bidang Kemanusiaan: Pn Wan Ariza Binti Wan Mahmud
  • Ketua Bidang Sains Matematik: Pn Norzita Binti Ismail
  • Ketua Bidang Vo-Tech: En Kusaini Bin Zulkafli

Alamat sunting

Sekolah Menengah Kebangsaan Jelapang Jaya
Jelapang, 30020, Ipoh, Perak Darul Ridzuan
AEA 2056
Tel: 05-5282149
Faks: 05-5282148
Web: www.smkjj.com

Pautan luar sunting