Sekolah Menengah Sains Sabah

Sekolah Berasrama Penuh di Tuaran, Sabah , Malaysia

Sekolah Menengah Sains Sabah (SMESH) merupakan sekolah perintis kepada penubuhan Sekolah Berasrama Penuh Malaysia di Sabah dan Sarawak. Terletak berhampiran dengan Kawasan Pekan Tuaran, sekolah ini asalnya dibina bagi menempatkan pelajar matrikulasi sains Universiti Kebangsaan Malaysia dan sebahagian bangunan sekolah ini diduduki oleh Sekolah Menengah Agama Kota Kinabalu (SMAKK). Sekolah Menengah Sains Sabah sebelum ini dikenali sebagai Sekolah Berasrama Penuh Sabah (SBPS) dan merupakan Sekolah Kluster Kecemerlangan Gred A yang dinilai oleh Kementerian Pelajaran Malaysia. SMESH kini menduduki kedudukan pertama sebagai sekolah terbaik di Sabah mendahului pesaing terdekatnya Sekolah Menengah Sains Lahad Datu berdasarkan keputusan SPM terkini. Awal Mei 2011, menyaksikan sekolah ini diumumkan sebagai Sekolah Berprestasi Tinggi (SBT) oleh Timbalan Perdana Menteri Malaysia merangkap Menteri Pelajaran Malaysia, Tan Sri Muhyiddin Yassin. Manfaat daripada status tersebut, pentadbir mempunyai kuasa autonomi yang meluas dari aspek kewangan, pentadbiran dan akademik. Manfaat meliputi penetapan tempoh minimum untuk subjek, memanjangkan jam sekolah dan membolehkan pelajar untuk menamatkan pengajian mereka setahun lebih awal. Sebuah geran ldisalurkan ke sekolah pada awal setiap tahun dan pentadbir mempunyai fleksibiliti penuh untuk menggunakan sepenuhnya tanpa campur tangan dari sistem sentralisasi pengadaan jabatan.

Sekolah Menengah Sains Sabah
Sekolah Menengah Sains Sabah
Lokasi
Kampus Lama IPG Kent, Jalan Bolong

Tuaran, Sabah, 89200

Malaysia
, Tuaran, Sabah
Malaysia
Maklumat
Jenis sekolahSekolah Berasrama Penuh, Sekolah Berprestasi Tinggi, Sekolah Kluster
MotoTeguh Setia Budi
Nombor sekolah6088246268
Kod sekolahXEA4039
PengetuaPuan Rokiah Binti Abdullah
GPK Pentadbiran dan AkademikPuan Normah Binti Ishak
Penolong Kanan Hal Ehwal MuridTuan Haji Khairul Anwar Bin Rahman
Penolong Kanan KokurikulumPuan Rosinah Binti Md Ali
Faks088-247540
Laman sesawang
Map


Pada tahun 2015, Kementerian Kerja Raya menyatakan kampus tetap SMESH di Kota Kinabalu tidak selamat.  Akibatnya, SMESH dipindahkan ke Tuaran. [2] [6]  Kampus lama Institut Pendidikan Perguruan Kent ditubuhkan sebagai kampus sementara SMESH pada akhir tahun 2015.

Pada bulan Mac 2018, Menteri Pendidikan Mahdzir Khalid mengumumkan bahawa RM 72 juta disediakan untuk membina semula kampus tetap di bawah Kerajaan Najib. [2]  Pembantu Menteri Jimmy Wong kemudian mendedahkan, pada bulan Julai 2018, bahawa kos sebenar membina semula kampus tetap adalah RM 74.2 juta dan bahawa projek itu masih di peringkat pra-pelaksanaan. [7]

Pada bulan Julai 2018, SMESH terpilih sebagai sekolah kedua di Malaysia dan yang pertama di Sabah tanpa tunai oleh MobilityOne. [8]

Sejarah sunting

Sekolah Berasrama Penuh (SBP) adalah Sekolah Kluster Kecemerlangan elit model selepas Sekolah Berasrama Penuh Inggeris. Kemasukan untuk sekolah-sekolah ini tertakluk kepada pelajar dengan keputusan cemerlang (5A untuk UPSR dan PMR 7A untuk) serta aktif dalam kegiatan ko-kurikulum. Berkuatkuasa tahun 2007, kemasukan ke sekolah ini memerlukan semua calon pelajar memenuhi syarat dan lulus dengan cemerlang ujian bakat yang akan dilakukan oleh sekolah untuk menentukan objektif dan kecenderungan pelajar terhadap proses pengajaran dan pembelajaran di sekolah berasrama penuh yang sering dikaitkan dengan persekitaran yang sangat kompetitif. Pada 1 Januari 1984, SMESH mula beroperasi sepenuhnya dan menjadi sekolah pertama yang pernah dibina di Sabah dan Sarawak. Mr Radzwan Mohd Yusof adalah orang paling awal yang bertanggung jawab dengan pendaftaran pelajar dan pentadbiran. Kumpulan pertama pelajar dipilih sekitar Sabah dan berdaftar sebagai pelajar sains di Bilik Guru pada tarikh 26 Mei 1984. Sementara itu, pendaftaran pelajar matrikulasi Universiti Kebangsaan Malaysia bermula pada tahun 1986.

Tradisi dan Kebanggaan sunting

Seperti kebanyakan sekolah-sekolah asrama, sekolah ini terkenal kerana tradisi makan malam beradab. Pada akhir tahun, Malam Setia Budi (Promenade Night) merayakan semua pengawas, pustakawan dan pelajar atas sumbangan signifikan mereka ke Sekolah. Malam Setia Budi budaya popular sama seperti Prom Night yang diamalkan di kebanyakan Sekolah Berasrama Penuh Inggeris. Jumaat adalah hari yang ditujukan untuk pelajar lelaki memakai Baju Melayu tradisional bersama-sama dengan Samping khusus buatan tangan yang mencerminkan kebanggaan dan tradisi sekolah. Setiap tahun, Sekolah Berasrama Penuh di Malaysia berkumpul dalam satu acara besar-besaran dikenali sebagai Hari Kecemerlangan Sekolah Berasrama Penuh (HKSBP). SMESH tanpa kecuali menyertai tradisi tahunan tersebut. Selama acara seminggu itu berlangsung, Pasukan Debat Bahasa Malaysia dan Inggeris masing-masing akan bersaing untuk Piala Perdana Menteri sementara pertandingan bola keranjang juga diadakan secara serentak. Pada Malam Apresiasi, sejumlah sekolah cemerlang diraikan oleh Kementerian Pelajaran Malaysia. Acara ini dihadiri oleh sebahagian besar Alumni terkenal antaranya adalah tokoh korporat dari syarikat terkemuka di Malaysia, tokoh akademik dan ahli politik. SMESH juga memiliki nilai tradisi lama merit dan sistem kad hukuman untuk setiap rumah. Setiap pelajar menganggotai setiap rumah. Sistem rumah harus dibezakan dari rumah Sport tetapi mirip kepada rumah persaudaraan. Dahulu, ada lima rumah tetapi kemudian berkurang menjadi empat rumah dinamakan sempena negarawan Sabah terkemuka. Untuk melengkapi dengan kemahiran kepimpinan yang diperlukan, semua Ketua Rumah menghadiri Kursus Ketua Rumah Sekolah Berasrama Penuh (Kesuma).SMESH juga diiktiraf sebagai 10 sekolah terbaik dalam negara dalam peperiksaan SPM pada tahun 2013 apabila 85 orang pelajarnya mencapai keputusan gred A dalam semua mata pelajaran dengan Gred Purata Sekolah (GPS) 0.9650.

Alamat sunting

Sekolah Menengah Sains Sabah (SMESH)
Beg Berkunci 116,
88999, Kota Kinabalu
Sabah, Malaysia
Telefon = 6088-793806

Pautan luar sunting