Senarai bendera China

rencana senarai Wikimedia

Berikut ialah senarai bendera China semasa dan bersejarah yang digunakan secara rasmi di:

Bendera kebangsaan sunting

Bendera Tempoh Kegunaan Keterangan
  1949– Bendera Republik Rakyat China Latar merah, dengan sebutir bintang kuning yang besar di kanton, dengan empat butir bintang yang lebih kecil di kanannya. Bendera ini berkibar di tanah besar China, Hong Kong, dan Makau.
  Tanah Besar: 1928–49
Taiwan:
1945–
Bendera Republik China Latar merah, dengan kanton biru yang mengandungi matahari putih bersinar 12. Bendera ini berkibar di Tanah Besar China hingga 1949, dan kini di Taiwan fan pulau-pulau lain dalam taklukan RC. Adakalanya bendera ini kelihatan di Tanah Besar atas kegunaan bersejarah dan tidak rasmi.

Kawasan Pentadbiran Khas Republik Rakyat China sunting

Bendera Tempoh Kegunaan Keterangan
  1997– Bendera Hong Kong Sekuntum bunga Bauhinia blakeana putih berkelopak lima pada latar merah
  1999– Bendera Makau Sekuntum bunga teratai di atas jambatan dan air putih, di bawah selengkok lima butir bintang emas pada latar hijau

Bendera kebangsaan bersejarah sunting

Flag Duration Kegunaan Description
  1862–90 Bendera Dinasti Qing Tiada tentuan piawai
  1890–1912 Bendera Dinasti Qing Menggantikan bendera segitiga
  1895 Bendera Republik Formosa
  1912–28 Bendera Republik China yang pertama, atau "Lima Bangsa Satu Kesatuan" Banyak digunakan di Shanghai dan rantau timur laut China hingga tahun 1928. Bendera ini dikibarkan di pantai timur oleh rakyat China walaupun sebelum penubuhan Repulik China, maka meraih penghormatan tertinggi ketika penubuhan RC. Jalur-jalur ini melambangkan lima kaum terbesar dalam sejarah China, menurut Dr. Sun Yat-sen: merah untuk kaum Cina Han, kuning untuk Manchu,iru untuk Mongol, putih untuk Hui dan Uyghur, dan hitam untuk orang Tibet.
 
 
1911–1928 Bendera pemberontakan Wuchang; bendera tentera Republik China Sepanduk pemberontakan Wuchang 10 Oktober 1911, kemudian dijadikan bendera tentera Republik China, ca. 1913–28.
 
 
1916 Bendera Empayar China yang diperintah oleh Yuan Shikai. Variasi-variasi in bagi bendera asal Republik China menekankan penaungan kaum Han ke atas etnik-etnik lain di China.
  Mainland: 1928–49 Bendera Republik China Tidak digunakan di tempat-tempat yang ditadbir oleh Republik Rakyat China kecuali tempat bersejarah. Kini dijadikan bendera kebangsaan Republik China.
  1931–34 Bendera republik Soviet Jiangxi Lambang tukul dan sabit beserta tulisan Cina bagi Komunis China (Zhonggong, 中共) yang dibaca dari kanan ke kiri.
  1931–34 Bendera ganti republik Soviet Jiangxi Kapak dan sabit hitam pada bintang putih, dengan latar merah. Jalur di kiri tertera "Republik Soviet China" yang dibaca dari atas ke bawah.

Rujukan sunting

Templat:Senarai bendera