Senawang merupakan bandar satelit yang terletak di dalam Seremban, Negeri Sembilan. Di kawasan ini terletaknya Senawang Industrial Park.

Geografi sunting

Senawang terletak kira-kira 7 kilometer dari bandar Seremban. Ia terletak di kawasan yang tahap yang lebih tinggi rata daripada bandar-bandar lain di Seremban. Kawasan yang sesuai untuk industri,petempatan dan pengangkutan.

Demografi sunting

Bahasa Melayu yang juga merupakan sebagai bahasa kebangsaan adalah salah satu bahasa utama Senawang. Lain-lain bahasa utama yang dituturkan di bandar Mandarin, Kantonis dan Tamil. Bahasa Inggeris mempunyai kedudukan yang kukuh, terutamanya dalam perniagaan dan merupakan bahasa wajib diajar di sekolah-sekolah.

Ekonomi sunting

Runcit sunting

 
Pasaraya Besar Giant Senawang

Jumlah yang tinggi untuk penduduk di Senawang menarik pemaju untuk membina taman-taman komersial. Tempat yang paling ketara Senawang Taman Komersial dan pasar raya besar seperti Giant dan Carrefour yang kini menjadi tarikan utama di Senawang. Senawang Sentral yang strategik terletak di sebelah kawasan Tuanku Jaafar Perindustrian Ringan dan perkembangan ini adalah lanjutan semulajadi yang sedia ada matang cahaya pertumbuhan kawasan perindustrian Senawang. Ia terletak dengan pautan ke lebuh raya utama melalui memandu 1 km dari Senawang Interchange dan hanya beberapa minit dari Giant Hypermarket dan Senawang Commercial Park (terkenal sebagai Taipan daripada Senawang).

Pengangkutan sunting

Bas sunting

Dua syarikat bas kini perkhidmatan laluan dari Seremban.

  • State Coach dimonopoli perkhidmatan bas ulang-alik di Senawang.
  • Cityliner

Rel sunting

KTM Komuter mencadangkan untuk memperluaskan perkhidmatan komuter ke Senawang. [1] 8,5 km (5.3 batu) perkhidmatan komuter lanjutan dari Seremban ke Senawang dan Sungai Gadut, Negeri Sembilan. Pembinaan dijangka siap pada 2011. Ini akan menjadi sebahagian daripada barisan Seremban-Gemas. [1]

Syarikat India IRCON International Limited telah dianugerahkan projek untuk membina dan menaik taraf sepanjang 98km di antara Seremban dan Gemas. [2] Projek ini telah dibahagikan kepada dua fasa - Seremban-Sungai Gadut (11.3km) dan Sg Gadut-Gemas (86.8km). [2]

Komuter selatan terikat dan Perkhidmatan Kereta Api Elektrik (ETS) akan diperluaskan ke stesen Sg Gadut baru dekat sini pada 2010 Hari Krismas. Stesen Senawang baru ini juga akan dibuka pada hari yang sama. [2]

Pendidikan sunting

Bahasa Melayu menjadi bahasa pengantar bagi mata pelajaran yang paling mengikut subjek manakala Bahasa Inggeris merupakan mata pelajaran wajib dan digunakan sebagai bahasa pengantar bagi matematik dan sains semula jadi. Terdapat juga sekolah-sekolah yang menyediakan bahasa Mandarin dan Tamil sebagai bahasa pengantar bagi mata pelajaran tertentu.

Dalam Senawang sahaja, terdapat 5 sekolah rendah. Terdapat beberapa sekolah yang penting yang terletak di bandar yang telah wujud selama lebih satu dekad, seperti, SMK Senawang (1993), SK Senawang (1994), SMK Taman Seri Pagi (1998) dan SMK Seremban Jaya (2004) yang terletak di Seremban Jaya.

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

  1. ^ a b "Commuter service in Senawang". Keretapi Tanah Melayu Berhad. Dicapai pada 2008-02-14.
  2. ^ a b c "ETS to reach Sg Gadut by Christmas". Keretapi Tanah Melayu Berhad. Dicapai pada 2010-11-02.