Seni mempertahankan diri dari Cina

Seni mempertahankan diri Cina, secara basahan digelar kung fu (Bahasa Cina: 功夫; pinyin: gōngfu), dan wusyu (Cina ringkas: 武术Cina tradisional: 武術pinyin: wǔshù), ialah sekumpulan gaya pertarungan yang telah dibangunkan selama beberapa abad di China. Gaya-gaya ini sering dikelaskan mengikut sifat yang dikongsinya, dikenalpasti sebagai "keluarga" (家, jiā), "taifah" (派, pài) atau "sekolah" (門, mén) seni mempertahankan diri. Contoh sifat-sifat tersebut termasuklah latihan fizikal melibatkan ajukan haiwan, atau kaedah latihan yang diilhamkan agama, legenda dan falsafah China. Gaya yang memfokus pada manipulasi qi dipanggil dalaman (内家拳, nèijiāquán), manakala yang menumpukan pembinaan otot dan kesihatan kardiovaskular dipanggil luaran (外家拳, wàijiāquán). Kaitan geografi, seperti utara (北拳, běiquán) dan selatan (南拳, nánquán), ialah satu lagi kaedah pengelasan popular.

Wushu
Cina Tradisional: 武術
Maksud harfiah: seni mempertahankan diri

Istilah sunting

Dalam bahasa Cina, kung fu (功夫, gōng bermakna "kerja" atau "pencapai" dan sama ada , "orang", atau fu, akhiran bermakna "kehebatan") boleh juga digunakan dalam konteks yang langsung tiada kaitan dengan seni bela diri, dan merujuk kepada suatu pencapaian atau kemahiran individu yang dicapai melalui usaha berpanjangan dan kerja keras.[1] Cuma pada akhir abad ke-20 istilah ini digunakan bagi merujuk khusus kepada seni mempertahankan diri oleh masyarakat Cina.[2][3] Wushu (武 "Wu" = tentera atau pertahan, 术 "Shu" = seni) pula merupakan suatu istilah lebih khusus bagi aktiviti seni mempertahankan diri am, namun hari ini lebih dikaitkan dengan sukan mempertahankan diri.

Gaya sunting

China memiliki sejarah tradisi lebih dua ribu tahun dan ratusan gaya seni bela diri.[4] Terdapat tema serupa dalam gaya-gaya ini, menimbulkan pengelasan mengikut sifat yang dikongsi bersama, sebagai "keluarga" (家, jiā), "taifah" (派, pài) atau "sekolah" (門, mén). Ada gaya yang memfokus pada menyadap qi, manakala yang lain menumpu pada pertandingan fizikal. Sumber ilham gaya-gaya ini juga berbagai-bagai.

Hung Ga sunting

Menurut legenda, Hung Ga dinamakan sempena Hung Hei-gun yang mempelajari seni bela diri daripada Jee Sin, seorang mahaguru Chan (Zen) di Tokong Shaolin selatan. Jee Sin (ak Gee Sum Sim See) juga merupakan pengajar kepada Choy Gau Lee, Mok Da Si, Lau Sam-Ngan and Li Yao San, yang bersama Hung Hei Gun menjadikan mereka pengasas kepada lima gaya seni bela diri Cina, iaitu: (Hung Ga, Choy Gar, Mok Gar, Li Gar dan Lau Gar). Wira rakyat China Wong Fei-hung ialah pakar gaya ini.[5]

Tokong Shaolin menjadi tempat perlindungan bagi para penentang pemerintahan Qing, tetapi lambat-lain dibinasakan oleh tentera Qing. Hung, seorang saudagar teh, akhirnya meninggalkan kampung halamannya di Fujian untuk membawa seninya ke Guangdong.

Disebabkan sejarah seni bela diri Cina disampaikan secara lisan dan jarang sekali bertulis, maka kebanyakan sejarah awal Hung Ga sukar dipastikan atau ditahkikkan oleh catatan bertulis.

Tai Chi Chuan sunting

 
Gaya Yang taijiquan diamalkan di Shanghai

Tai Chi Chuan merupakan rangkaian gerakan yang memutar dan merefleksikan hukum mikrokosmik. Tai-Chi mengungkap prinsip-prinsip kosmik (hukum alam) iaitu gerakan melingkar yang kemudian menjadi simbol Tai-Chi, kerana gerakan melingkar atau berputar adalah gerakan yang dinamik dan menghindari titik akhir (puncak), kerana puncak itu adalah titik akhir pertumbuhan sekaligus peringkat awal kemerosotan.

Pada saat ini, gaya Yang tampaknya yang paling popular di seluruh dunia. Pendiri gaya Yang Yang Lu-ch'an (1799-1872), yang belajar di bawah Chang-Hsing Ch'en dimulai pada 1820. Yang menjadi guru yang dikenal dengan gayanya sendiri, dan berikutnya gaya Tai Chi Chuan beliau dikenali sebagai gaya Yang. Lu-Ch'an yang dikenal dengan pesilat yang menonjol diundang dan disewa oleh keluarga Maharaja Cina untuk mengajarkan tai chi chuan kepada Batalion Istana Pengawal Elit Diraja, jawatan yang dipegangnya hingga kematiannya.[6]

Jeet Kune Do sunting

Jeet Kune Do ialah satu sistem dan falsafah seni bela diri baharu yang dimajukan oleh bintang seni bela diri Bruce Lee.[7] Konsep teras gaya ini berasal daripada seni selatan Wing Chun. Pengamalnya percaya konsep gerakan minimum dengan kesan maksimum dan kelajuan pantas.

Latihan sunting

Asas sunting

Seperti mana-mana seni bela diri, terdapat perkara asas (基本功) yang perlu bagi mempelajari mana-mana gaya seni mempertahankan diri China, seperti latihan fizikal.

Qigong sunting

Qigong adalah sejenis terapi senaman tradisional cina untuk tujuan peningkatan kesihatan dan kesejahteraan. Qigong kadang-kadang dieja sebagai "Chi Gong" atau "Chi Kung" yang kesemuanya bermaksud senaman pernafasan (Zhong, 1984). "Qi" bermaksud "pernafasan" dan "tenaga utama" (Tang, 1994). Pernafasan adalah aspek utama dalam pelaksanaan Qigong sebab mengikut kaum Cina, udara adalah pengangkutan utama tenaga hayat. Senaman Qigong ini adalah gabungan senaman (Mann, 1971), pernafasan, memberi ketenangan dan meditasi (tafakur).

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

  1. ^ Ralat petik: Tag <ref> tidak sah; teks bagi rujukan Jamieson tidak disediakan
  2. ^ Lorge, Peter (2011). Chinese Martial Arts From Antiquity to the Twenty-First Century. Cambridge: Cambridge University Press. m/s. 280. ISBN 978-0521878814.
  3. ^ Victor Mair, "Kung-fu (Gongfu) Tea", 20 Julai 2011
  4. ^ Yan, Xing (1995-06-01). Liu Yamin, Xing Yan (penyunting). Treasure of the Chinese Nation—The Best of Chinese Wushu Shaolin Kungfu (ed. China). China Books & Periodicals. ISBN 7-80024-196-3.
  5. ^ Wallace Smedley (2009). On Hung Gar: History and Practice. CreateSpace. m/s. 79. ISBN 978-1-4421-3747-9.
  6. ^ "Yang Family Tai Chi Chuan Association". Dicapai pada 24 Disember 2009.
  7. ^ Jeet Kune Do Diarkibkan 2013-08-11 di Wayback Machine The Official Bruce Lee site. 2010.