Shit merupakan satu kata kesat dalam Bahasa Inggeris moden bermaksud najis atau tahi. Faeces telah menjadi kata nama yang boleh diterima, to defecate menjadi kata kerja yang boleh diterima, dan penggunaan perkataan shit tidak lagi sopan.

Etimologi sunting

Para cendekiawan menjejaki asal usul perkataan ini sampai kepada kata asal Bahasa Norse Lama (skīta), dan digunakan dalam beberapa bentuk oleh suku kaum Jermani yang belum tamadun semasa zaman Empayar Rom. Pada asalnya perkataan ini memasuki Bahasa Inggeris Lama sebagai scitte, dan selepas itu menjelma sebagai Bahasa Inggeris Pertengahan schītte. Perkataan ini boleh dijejaki sampai kepada Bahasa Proto-Jermanik *skit-, dan akhirnya kepada Bahasa Proto-Indo-Eropah *skheid-, ". Bahasa Yunani Kuno terdapat 'skor' (asal 'skat-' yang perkataan Bahasa Yunani moden 'skatá' datang). Perkataan 'skítur' (kata nama) dan 'skíta' (kata kerja), masih wujud dalam Bahasa Iceland kini, dan variasi 'skit' dalam bahasa-bahasa Scandinavia yang lain juga sering digunakan.

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

  • Douglas Harper Ingenious Trifling. Online Etymology Dictionary. retrieved October 24, 2006.

Pautan luar sunting

Templat:SevenDirtyWords


Jika anda melihat rencana yang menggunakan templat {{tunas}} ini, gantikanlah ia dengan templat tunas yang lebih spesifik.