Sebuah siheyuan (Bahasa Cina: 四合院; pinyin: sìhéyuàn) adalah sejenis tempat kediaman bersejarah yang sering didapati sepanjang negara China, yang termasyhurnya adalah di Beijing. Namanya secara harfiah bermakna sebuah laman dikelilingi oleh empat bangunan. Sepanjang sejarah China, kandungan siheyuan adalah corak asas untuk tempat kediaman, istana, pekong, biara, keluarga, pejabat bisnes dan kerajaan. Pada zaman silam, siheyuan yang beruangan diduduki oleh sebuah keluarga, menandakan kekayaan. Kini, meskipun, kebanyakan siheyuan yang masih ada kekal digunakan sebagai kompleks rumah, ia kekurangan kemudahan moden.

Model sebuah Siheyuan

Sejarah sunting

 
Siheyuan

Pembinaan siheyuan yang lengkap melatar belakang seawal zaman Barat Zhou (1122 SM hingga ke 256 SM), mempamerkan seni bina China yang paling outstanding dan ciri fundamental. Mereka bermuncul di sepanjang China dan adalah templat untuk kebanyakan gaya seni bina China.

Penduduk cepat besar moden Beijing telah membuat perumahan salah satu masalah terbesar bandaraya itu. Siheyuan kini adalah biasanya digunakan sebagai kompleks kerumahan, menjadi tuan rumah pada beberapa keluarga, dengan laman dibangunkan untuk memberikan kelebihan ruangan kediaman. Keadaan kediaman di banyak siheyuan dianggap squalid, dengan sangat sedikit mempunyai tandas peribadi. Pada 1990an, sistem demolition pada bangunan bandar lama mengambil tempat di Beijing di bawah pembangunan cepat ekonomi. Siheyuan diruntuhkan untuk mengalamatkan masalah terlebih penduduk, dan telah digantikan dengan blok pangsapuri moden.

Menurut Majlis Pentadbiran Warisan Budaya Beijing, ada lebih daripada 3,000 laman “dikekal baik” yang tinggal di Beijing, dan lebih daripada 539 adalah dalam Kawasan Pengekalan Budaya dan Sejarah. Ada juga sekitar 7,000 to 9,000 laman tempat kediaman tinggal untuk jualan di Beijing, dan mereka pada umumnya diberikan harga 7,000 ke 10,000 yuan tiap meter persegi.[1] Siheyuan bersejarah yang dikekalkan termasuk Peringatan Lu Xun, Peringatan Guo Moruo, Peringatan Mao Dun, Peringatan Mei Lanfang, dan Peringatan Lao She.

Susun atur siheyuan Beijing sunting

 
Rumah berhadapan di Peringatan Mao Dun
 
Siheyuan milik yang kaya biasanya mencirikan suatu pintu masuk yang berhiasan
 
Peringatan Lao She
 
Pintu masuk hadapan besar Rumah Putera Chun

Empat bangunan siheyuan biasanya diposisikan axis sepanjang utara-selatan dan timur-barat. Bangunan yang berposisi ke utara dan menghadap selatan adalah dikirakan rumah utama (正房). Bangunan menyambungkan rumah utama dan menghadap timur dan barat digelar rumah tepi (厢房). Bangunan utara, timur dan barat disambung oleh tempat lalu yang berhiasan cantik (廊). Tempat lalu ini berkhidmat sebagai perlindungan dari cahaya matahari pada waktu hari dan memberikan suatu tempat sejuk untuk menikmati pemandangan laman pada waktu malam. Bangunan yang menghadap utara dikenali sebagai rumah bersebelahan (倒座房). Belakang bangunan utara, seringnya ada sebuah bangunan belakang berpisahan (后罩房), satu-satunya tempat di mana bangunan dua-tingkat dibenarkan untuk dibinakan untuk siheyuan tradisional.

Pintu masuknya, biasanya dicat vermilion dan mempunyai pengetuk pintu tembaga padanya, adalah biasanya di sudut tenggara. Biasanya, ada sebuah dinding skrin (Bahasa Cina: 影壁; pinyin: yǐng bì) dalam pintu masuk, untuk keperibadian; petua mengatakan bahawa ia juga melindung rumah dari mambang jahat. Sepasang singa batu sering diletakkan di luar pintu masuk. Kesemua bilik dikeliling laman mempunyai tingkap memandang laman dan tingkap kecil tinggi di dinding belakang memandang luar ke jalan. Sesetengah tidak mempunyai tingkap belakang. Sesetengah compound mempunyai dua atau lebih laman untuk memberikan tempat tinggal untuk para keluarga besaran; ini adalah tanda prosperity dan kekayaan pada zaman silam.

 
Pintu masuk Hutong

Tempat tinggal laman dibinakan menurut kosep tradisional lima elemen yang dipercayai mengandungi alam, dan lapan tatarajah divinasi. Pintu masuk dibinakan di sudut tenggara yang mempunyai sudut “angin” dan rumah utama dibinakan di sebelah utara yang dipercayai dimiliki "air" – suatu elemen untuk mencegahkan api.

Susun atur pada sebuah laman sederhana mewakili keakhlakan China dan etik Confucius. Di Beijing, empat bangunan dalam sebuah laman menerima berlainan jumlah cahaya matahari. Bangunan utama utara menerima yang terbanyaknya, oleh itu berkhidmat sebagai ruang tetamu dan bilik tidur pemilik atau ketua keluarga. Bangunan tepu timur dan barat menerima lebih kurang, dan berkhidmat sebagai bilik-bilik untuk kanak-kanak atau ahli-ahli keluarga yang kurang penting dalam keluarga. Bangunan selatan menerima cahaya matahari yang terkurang, dan biasanya digunakan sebagai sebuah bilik penerima dan tempat tinggal pembantu rumah, atau di mana keluarga akan berkumpul untuk rehat, makan atau belajar. Bangunan sebelah belakang adalah untuk anak perempuan yang belum berkahwin dan pembantu rumah wanita kerana perempuan belum berkahwin tidak dibenarkan terdedah ke awam, jadi mereka menduduki bangunan yang sangat terasing di siheyuan.

Suatu susunan Confucian yang lebih rinci dan stratified lanjutnya telah diikut di China silam. Rumah utama (正房) di utara diberikan pada ahli keluarga yang tertua pada keluarga, iaitu ketua keluarga, biasanya nenek datuk. Jika rumah utama (正房) mempunyai cukup bilik, sebuah bilik tengah akan berkhidmat sebagai sebuah keramat untuk sembahan nenek moyang. Apabila ketua rumah mempunyai gundik, isteri akan tinggal di bilik pada hujung timur pada rumah utama (正房), sementara para gundik akan tinggal di di sebelah barat rumah (厢房), sementara anak lelaki sulung dan isterinya akan tinggal di bahagian barat rumah (厢房), sementara anak lelaki yang lebih muda akan tinggal di bahagian timur rumah (厢房). Jika seorang cucu lelaki telah membesar, dia akan tinggal di rumah berhadapan (倒座房) di selatan. Anak perempuan yang belum berkahwin akan sentiasa tinggal di bahagian belakang bangunan (后罩房) di belakang rumah utama (正房).

Apabila suatu pengebumian dipegang di sebuah siheyuan, tempat casket akan terpulang pada kedudukan yang telah meninggal dunia, tetapi kesemua casket adalah oriented supaya ketua poin yang telah meninggal menghadap selatan sementara kakinya akan menghadap utara. Jika yang meninggal adalah ketua rumah atau isterinya, oleh itu casketnya akan berada pada barisan tengah di rumah utama (正房). Jika yang meninggal adalah gundik pada ketua rumah, casketnya akan berada kekal dalam rumah utama (正房), tetapi tidak boleh berada di tengah. Jika yang meninggal adalah seorang lelaki lebih muda, oleh itu casketnya akan diletak di barisan tengah laman. Jika yang meninggal adalah seorang perempuan yang lebih muda, oleh itu casketnya diletak di laman tetapi tidak boleh diletakkan pada barisan tengah.

 
Tempat kediaman Soong Ching-ling

Walaupun dari zaman silam, sebuah siheyuan adalah sebuah struktur kejuruteraan yang semata-matanya dapat diamalkan. Dinding-sinding barat laut biasanya lebih tinggi daripadas dinding yang lain untuk melindungi bangunan-bangunan di dalam dari angin kencang yang meniup sepanjang China utara pada musim sejuk. Eaves melengkup ke bawah, supaya air hujan akan mengalir sepanjang lengkup daripada jatuh terus. Rooftop diridge untuk memberikan perlindungan pada musim panas sedangkan mengekalkan kepanasan pada musim sejuk.

Sebuah siheyuan memberikan ruang, keselesaan, kesenyapan dan keperibadian. Dinding siheyuan memberikan pengawalan dan juga perlindungan terhadap debu dan ribut. Dengan tumbuhan, batu, dan bunga, lamannya juga mempunyai sebuah taman, dan bertindak seperti sebuah bilik terbuka. Verandah membahagikan laman ke beberapa ruangan besar dan kecil yang tidak berjauhan di antaranya. Ahli keluarga berbicara sesama sendiri di sini, menciptakan suatu atmosfera cordial.

Siheyuan di kawasan lain sunting

Di Gansu, Qinghai dan daerah barat timur laut lain, di mana ribut debu sangat kuat, dinding laman biasanya lebih tinggi. Bentuk-bentuk siheyuan juga diubahkan: di barat laut China, span utara-selatan siheyuan biasanya lebih panjang daripada span timur-barat, semantara di provinsi-provinsi lain seperti Sichuan, yang lawannya adalah benar. Di China selatan rumah dibina dengan beberapa tingkat. Di timur laut, tanah adalah sangat banyak tetapi cuacanya sejuk, jadi laman dibina lebih lebar dan besar untuk menambahkan pendedahan pada matahari, dan ada lebih kawasan terbuka di dalam dinding-dinding itu.

Lihat pula sunting

Nota sunting

Pautan luar sunting