Siklon Tracy ialah sebuah siklon tropika yang melanda dan memusnahkan bandar Darwin, Wilayah Utara di Wilayah Utara Australia. Tracy membadai bermula 24 hingga 25 Disember (Hari Krismas) 1974. Siklon ini merupakan siklon yang paling kompak yang dicatatkan di lembangan Australia, dengan angin kuasa ribut (gale-force winds) melewati hanya 48 km dari pusat; malah ribut ini merupakan sistem ribut paling kompak di dunia sehinggalah kemunculan Ribut Tropika Marco semasa musim hurikan tahun itu memecahkan rekod, dengan angin kuasa ribut elewati hanya 19 km dari pusat.[1][2] Selepas membentuk di Laut Arafura, ribut bergerak ke arah selatan dan menjejaskan bandar Darwin dengan angin Kategori 4 mengikut skala kekuatan siklon Australia, mahupun terdapat bukti yang menggambarkan bahawa ribut ini mencapai Kategori 3 mengikut Skala Hurikan apabila ia bertemu daratan.[3]

Siklon Tracy hampir bertemu daratan di Darwin. Garisan kuning menunjukkan sempadan darat-laut

Rujukan sunting

  1. ^ "FAQ : HURRICANES, TYPHOONS, AND TROPICAL CYCLONES". Atlantic Oceanographic and Meteorological Laboratory. National Oceanic and Atmospheric Administration. 29 May 2009. Dicapai pada 29 May 2009.
  2. ^ "Tropical Cyclone Structure". JetStream. National Oceanic and Atmospheric Administration. 19 October 2005. Dicapai pada 24 March 2006.
  3. ^ "International Best Track Archive for Climate Stewardship (HURDAT format)". http://www.ncdc.noaa.gov/oa/ibtracs/index.php. National Climatic Data Center. Dicapai pada 29 December 2008. External link in |work= (bantuan)

Jika anda melihat rencana yang menggunakan templat {{tunas}} ini, gantikanlah ia dengan templat tunas yang lebih spesifik.