Sindrom Turner atau juga sebagai sindrom Ullrich-Turner malah sindrom Bonnevie-Ulrich-Turner, merangkumi beberapa keadaan khromosomal, dari mana monosomi X adalah paling biasa. Ia berlaku sekitar 1 dari setiap 2,500 kelahiran wanita.[1] Sesetengah sumber menyatakan bahawa 1 dari setiap 5,000[perlu rujukan]. Disebalik memiliki khromosom jantina XX normal bagi wanita, hanya satu X khromosom wujud dan berfungsi sepenuhnya; dalam kes lebih jarang dijumpai, X khromosom kedua turut hadir tetapi tidak normal, sementara yang lain dengan masalah ini mempunyai sesetengah sel dengan X kedua dan yang lain tanpanya. Karyotaip wanita normal dilabel 46,XX; individual dengan Sindrom Turner adalah 45,X0. Dalam Sindrom Turner, ciri-ciri seksual wanita hadir tetapi kurang berkembang. —== Simptom == Simptom biasa bagi SIndrom Turner termasuk:

  • Rendah
  • bengkak kaki dan tangan Lymphoedema
  • Dada bidang (shield chest) dan puting jarak jauh
  • Garis rambus rendah
  • Kedudukan telinga rendah
  • Mandul
  • Gonad ovari asas (struktur gonadal kurang berkembang)
  • Tidak datang haid Amenorrhea
  • Peningkatan berat badan, obesiti
  • Buah dada yang kurang berkembang
  • Buah pinggang bentuk ladam kuda
  • Kuku yang kecil
  • Ciri-ciri muka yang khusus (Characteristic )
  • Shield shaped thorax of heart
  • metacarpal IV pended (bagi tangan)
  • Leher bertaut (webbed neck)
  • aorta Coarctation
Turner Syndrome
Pengelasan dan sumber luaran
ICD-10Q96
ICD-9758.6
P. Data Penyakit13461
MedlinePlus000379
eMedicineped/2330
MeSHD014424
Wikipedia tidak memberikan nasihat perubatan Penafian perubatan

Simptom lain termasuk rahang bawah kecil (micrognathia), cubitus valgus (siku menonjol (turned-out)), kuku lembur melengkung ke atas, kedutan Simian dan kelopak mata jatuh (Ptosis). Yang kurang biasa adalah tahi lalat, kehilangan pendengaran, dan kepingan (narrow maxilla) menonjol. Sindrom Turner menonjolkan dirinya secara berlainan bagi setiap wanita yang mengalami sindrom ini, dan tidak dua individual berkongsi simptom yang sama.

Faktor risiko sunting

Faktor risiko bagi Sindrom Turner tidak diketahui dengan jelas. Nondisjunctions meningkat dengan usia ibu, seperti bagi sindrom Down, tetapi kesannya tidak jelas bagi sindrom Turner. Ia juga tidak diketahui samaada terdapat kehadiran kecenderungan genetik yang menyebabkan keadaan luar biasa ini, sungguhpun kebanyakan penyelidik dan doktor yang merawat wanita Turner bersetuju bahawa ini kurang kemungkinannya. Pada masa kini tidak terdapat punca yang diketahui bagi Sindrom Turner, sungguhpun terdapat beberapa theori berkaitan keadaan ini.

Kejadian sunting

Sekitar 98% bagi semua fetus dengan sindrom Turner gugur sendiri. Sindrom Turner menyumbang sekitar 10% dari keseluruhan jumlah keguguran sendiri di Amerika Syarikat. Kejadian di mana pengidap sindrom Turner dalam kelahiran hidup dipercayai sekitar 1 dalam 2,500.

Sejarah sunting

Sindrom ini dinamakan sempena pakar endokrinologis Henry Turner, pakar endokrinologis Oklahoma, yang menggambarkannya pada 1938.[2] Di Eropah, ia seringkali dikenali sebagai sindrom Ullrich-Turner malah sindrom Bonnevie-Ulrich-Turner bagi mengakui kes lebih awal yang turut digambarkan oleh doktor Eropah. Lapuran yang diterbitkan buat kali pertama mengenai wanita dengan 45,X karyotaip adalah pada 1959 oleh Dr. Charles Ford dan rakannya di Harwell, Oxfordshire dan Hospital Guy di London.[3] Ia dijumpai pada gadis 14-tahun dengan tanda-tanda sindrom Turner.

Diagnosis sunting

Sindrom Turner boleh didiagnosis melalui amniokentesis semasa kehamilan. Kadang-kala fetus dengan sindrom Turner dikenalpasti dengan jumpaan ultrasound tidak normal (contoh, kecacatan jantung, buah pinggang luar biasa, cystic hygroma, ascites). Sungguhpun risiko pengulangan tidak meningkat, penasihat genetik sering kali dicadangkan bagi keluarga yang pernah mengandung atau mempunyai anak dengan sindrom Turner.

Ujian darah, dikenali sebagai karyotaip, menganalisa komposisi khromosomal individual. Iai adalah ujian pilihan bagi mendiagnosis sindrom Turner.

Prognosis sunting

Sementara kebanyakan jumpaan fizikal bagi sindrom Turner adalah tidak merbahaya, terdapat kemungkinan masalah perubatan besar dikaitkan dengan sindrom ini.

Kardiovaskular sunting

Price et al. (kajian 1986 membabitkan 156 pesakit wanita dengan Sindrom Turner) menunjukkan sejumlah besar kematian akibat sistem kitaran dari yang dijangkakan, separuh darinya disebabkan oleh sakit jantung kongenital. Apabila pesakit dengan sakit jantung kongenital disingkirkan dari kajian, kematian akibat kecacatan sistem kitaran tidak meningkat dengan jelas.

Kardiovaskular tidal sempurna merupakan kerisauan utama kerana ia merupakan punca utama kematian di kalangan orang dewasa dengan sindrom Turner. Ia merupakan bahagian penting dalam 3-ganda peningkatan dalam kematian keseluruhan dan mengurangkan jangka hayat (sehingga 13 tahun) dikaitkan dengan sindrom Turner.

Punca sunting

Menurut Sybert, 1998 data tidak mencukupi bagi membenarkan rumusan mengenai kaitan phenotaip-karyotaip berkenaan kardiovaskular tidak sempurna dalam sindrom Turner kerana jumlah individual yang dikaji dengan kumpulan karyotaip jarang adalah terlalu kecil. Kajian lain turut mencadangkan kehadiran mosaicisms terlindung yang tidak diagnosis bagi analisa karyotypik biasa bagi sesetengah pesakit dengan 45X karyotaip.

Hasilnya, kaitan antara ciri-ciri karyotaip dan phenotaip, termasuk kardiovaskular tidak sempurna, kekal dipersoalkan.

Pembentukan kardiovaskular tidak sempurna yang meluas sunting

masalah jantung kongenital sunting

Aortik kembang, koyak, dan pecah sunting

Rangka sunting

Buah pinggang sunting

Thyroid sunting

Sekitar satu pertiga dari keseluruhan wanita dengan sindrom Turner mempunyai kecacatan thyroid. Biasanya ia adalah hypothyroidism, khususnya thyroiditis Hashimoto. Jika dikesan, ia dapat mudah dirawat dengan menggunakan tambahan hormon thyroid.

Kencing manis sunting

Wanita dengan sindrom Turner mempunyai risiko serdahana peningkatan risiko mengalami kencing manis jenis 1 semasa kanak-kanak dan peningkatan meningkat bagi mengalami Diabetes mellitus jenis 2 menjelang usia dewasa. Risiko mengalami kencing manis jenis 2 boleh dikurangkan dengan banyaknya dengan mengurangkan berat atau mengekalkan berat badan normal.

kognitif sunting

Pembiakan sunting

Rawatan sunting

Sebagai keadaan khromosomal, sindrom Turner tidak boleh sembuh. Bagaimanapun, banyak boleh dilakukan bagi mengurangkan simptom. Sebagai contoh:[4]

  • Hormon pertumbuhan, sama ada bersendirian atau dengan dos rendah androgen, akan meningkat pertumbuhan dan kemungkinannya ketinggian dewasa akhir. Hormon pertumbuhan diluluskan oleh pentadbiran Makanan dan Dadah U.S. sebagai rawatan sindrom Turner dan merupakan sebahagian dari pelan insuran.[4][5] There is evidence that this is effective, even in toddlers.[6]
  • rawatan penggantian Estrogen telah digunakan semenjak keadaan ini digambarkan pada 1938 bagi menggalakkan perkembangan ciri-ciri seksual kedua. Estrogen juga penting bagi mengekalkan ketahanan tisu dan tulang yang baik.[4]
  • Teknologi pembiakan moden juga mampu membantu wanita dengan sindrom Turner untuk hamil sekiranya mereka inginkan. Sebagai contoh, telor penderma boleh digunakan bagi menghasilkan embrio, yang dikandung oleh wanita dengan sindrom Turner.[4] Bagaimanapun, dalam sesetengah negeri menderma telor adalah diharamkan.

Rujukan sunting

  1. ^ National Institutes of Health (2004). "Clinical Features of Turner syndrome". Dicapai pada 2006-07-17.
  2. ^ Turner HH. (1938). A syndrome of infantilism, congenital webbed neck, and cubitus valgus. Endocrinology. 23:566-574.
  3. ^ Ford CE, Jones KW, Polani PE, de Almeida JC, Briggs JH (1959). "A sex-chromosome anomaly in a case of gonadal dysgenesis (Turner's syndrome)". Lancet. 273 (7075): 711–3. PMID 13642858. Unknown parameter |month= ignored (bantuan)CS1 maint: multiple names: authors list (link)
  4. ^ a b c d Turner Syndrome Society of the United States. "FAQ 6. What can be done?". Diarkibkan daripada yang asal pada 2012-05-29. Dicapai pada 2007-05-11.
  5. ^ Long Term Safety of Recombinant Human Growth Hormone in Turner Syndrome. PMID 18000090
  6. ^ Growth hormone treatment of early growth failure in toddlers with Turner syndrome: a randomized, controlled, multi-center trial. PMID 17595258

Lihat juga sunting

Pautan luar sunting

Templat:Chromosomal abnormalities