Sleeper Cell (minisiri TV)

Sleeper Cell adalah sebuah drama sejam di rangkaian Showtime yang bermula disiarkan di Disember 4, 2005. garis teg untuk musim pertama adalah "Friends. Neighbors. Husbands. Terrorists." dan garis teg untuk musim kedua adalah "Cities. Suburbs. Airports. Targets." Siri-siri ini telah dicalonkan untuk sebuah anugerah Emmy untuk Outstanding Miniseries. Episod lapan dalam musim kedua dari siri, berjudul Sleeper Cell: American Terror, diperdanakan pada Disember 10, 2006. Kedua-dua musim Sleeper Cell terdahulunya disiarkan dalam suatu fesyen yang tidak biasa, dengan memilemkan keseluruhan musim di hadapan masa dan kemudian menyiarkan episod pada malam-malam berturutan, seperti yang setiap musim baru jenama disiarkan untuk kali pertama ke atas setempoh kurang daripada dua minggu. Di Australia, kedua-dua musim terdahulunya disiarkan di saluran Showtime Australia pada 2006/2007. Tayangan ulangan pada 2008 telah menayangkan di saluran pameran (sebahagian dari kelompok Showtime Australia saluran).

Sleeper Cell
Skrin judul dari siri-siri kedua, Sleeper Cell: American Terror
FormatDrama
Dibintangi oleh
Michael Ealy
Oded Fehr
Henri Lubatti
Melissa Sagemiller
Negara asalAmerika Syarikat
Bilangan episod18 (Senarai episod)
Penerbitan
Tempoh siaran60 minit
Penyiaran
Saluran asalShowtime
Siaran asalDisember 4, 2005 – Disember 17, 2006
Pautan luar
Laman sesawang

Ada kini (pada Disember 2009) tiada rancangan tetap untuk suatu keterusan siri. Meskipun, Robert Greenblatt, Presiden Entertainment untuk Showtime, telah dilaporkan pada Julai 2007 tidak mempunyai secara awam menyebutkan kemungkinan menciptakan suatu pemasangan baru siri-siri setiap beberapa tahun sahaja, mirip dengan kestrukturan televisyen British Prime Suspect, dalam bahawa mungkin adalah suatu keseluruhan lakonan baru untuk musim baru. Dalam cara ini, siri-siri dapat menjadi suatu cara untuk memeriksa keadaan kini keganasan, dan evolusi waktu ke waktu.

Sebagai bahan tambahan pada musim pertama DVD mendedahkan, tayangan ini telah terdahulunya digelar The Cell.

Sinopsis sunting

Darwyn Al-Sayeed, seorang ejen pengintipan FBI Amerika yang berusia 30 tahun dan memeluk Islam sbagai agamanya, telah ditugas untuk menyeludup sleeper cell pengganas yang merancang suatu serangan di Los Angeles. Sel ini dijalan oleh seorang Islam pelampau bernama Faris al-Farik. Darwyn diselia oleh ketua ejen FBI Ray Fuller, juga memilih seorang kawan karib yang bimbang untuk keselamatan Darwyn.

Dalam musim kedua, Darwyn menyeludup suatu sel baru yang telah membentuk untuk membalas dendam kekalahan sel terdahulu. Apabila pemegang kedua, Patrice Serxner, dibunuh di Sudan, Darwyn harus cuba bekerja dengan seorang lagi pemegang, Special Agent Russell. Sementara, teman wanitanya Gayle telah drawn deeper into the intrigue when she's caught between Russell, Darwyn and a member of the cell.

Para pengarang sekali lagi memberikan suatu campuran bukan-stereotaip ahli-ahli sel, termasuk seorang wanita Eropah Islam, seorang lelaki Latino-Amerika dan, dalam suatu yang pertama untuk televisyen Amerika, seorang lelaki Islam gay.

Lakonan sunting

Musim 1 sunting

Pelakon Watak
Michael Ealy Darwyn al-Sayeed (Juga digelar: Darwyn al-Hakim)
Oded Fehr Faris "Farik" al-Farik / Saad bin Safwan
Henri Lubatti Ilija Korjenić
Alex Nesic Christian Aumont
Blake Shields Thomas "Tommy" Allen Emerson
Melissa Sagemiller Gayle Bishop

Berulangan sunting

Musim 2 sunting

Pelakon Watak
Michael Ealy Darwyn al-Sayeed (Alias: Darwyn al-Hakim)
Oded Fehr Faris "Farik" al-Farik
Henri Lubatti Ilija Korjenić
Omid Abtahi Salim
Kevin Alejandro Benito 'Benny' Velasquez
Thekla Reuten Mina
Melissa Sagemiller Gayle Bishop

Berulangan sunting

Pekerja filem sunting

Pengarang sunting

Pengarah sunting

Jabatan Bunyi sunting

Episod sunting

Siaran 2009 sunting

The 101 Network DIRECTV dan DIRECTV on DEMAND akan menyiarkan minisiri bermula Jan. 28, 2009. [1]

Pembebasan DVD sunting

Rantau 1 sunting

Nama DVD Tarikh Bebas Ep # Maklumat Tambahan
Sleeper Cell Mac 14, 2006 10 Keseluruhan musim pertama Sleeper Cell telah dibebaskan sebagai suatu tiga cakera set kotak DVD skrin luas Rantau 1 di A.S. pada Mac 14, 2006. Ia telah diedarkan oleh Showtime Entertainment. Tamabahan pada kesemua episod yang telah disiarkan, ia termasuk beberapa tembahan DVD seperti ulasan episod oleh pengeluar Ethan Reiff dan Cyrus Voris, futej belakang babak dan ciri-ciri buatan dan juga babak dialih dengan ulasan pilihan.
Sleeper Cell: American Terror - The Complete Second Season Mac 20, 2007 8 Keseluruhan musim kedua Sleeper Cell: American Terror telah dibebaskan sebagai suatu set kotak DVD tiga cakera Rantau 1 di A.S. pada Mac 20, 2007. Kotak untuk DVD secara silap menyenaraikan lakonan Musim 1 di belakang.

Rantau 2 sunting

Nama DVD Tarikh Pembebasan Ep # Maklumat Tambahan
Sleeper Cell September 18, 2006 10 Keseluruhan musim pertama Sleeper Cell telah dibebaskan sebagai suatu digipak DVD Region 2 widescreen empat cakera di Eropah pada September 18, 2006. Ia diedarkan oleh Tla Releasing. Tambahan pada semua episod yang telah disiarkan, ia termasuk tambahan DVD sama seperti pembebasan Rantau 1, seperti ulasan episod oleh pengeluar Ethan Reiff dan Cyrus Voris, futej belakang babak dan buatan ciri-ciri dan juga babak dipotong dengan ulasan pilihan.

Rantau 4 sunting

DVD Name Release Date Ep # Maklumat tambahan
Sleeper Cell Ogos 17, 2006 10 Keseluruhan musim pertama Sleeper Cell telah dibebaskan sebagai suatu was set kotak DVD skrin luas empat cakera Rantau 4 DVD di Australia pada Ogos 17, 2006. Ia telah diedarkan oleh Road Show Video. Tambahan pada semua episod yang telah disiarkan, ia termasuk tambahan DVD seperti ulasan episod oleh pengeluar eksekutif Ethan Reiff dan Cyrus Voris, futej belakang babak dan buatan ciri-ciri dan juga babak dipotong dengan ulasan pilihan. Tambahan pada bahan bonus termasuk dalam pembebasan Rantau 1, set DVD mencirikan wawancara audio dengan ahli lakonan dan pekerja filem.[1]

Rujukan sunting

  1. ^ "Sleeper Cell (Region 4)". Sanity.com.au. Dicapai pada 2006-12-11.

Pautan luar sunting