Stacie Joy Orrico (lahir Mac 3, 1986) adalah calon-Grammy dan pemenang-Anugerah Dove penyanyi pop, penggubah lagu, dan aktres kadangkala.

Stacie Orrico
Latar belakang
Nama lahirStacie Joy Orrico
Berasal dariAmerika Syarikat Seattle, Washington, Amerika Syarikat
GenrePop, CCM, R&B
PekerjaanPenyanyi, Penggubah lagu, aktres
Tahun aktif1998–kini
Syarikat rakaman
ForeFront (1998–2007)
Virgin (2002–2007)
Laman sesawang
StacieOrrico.com

Biografi sunting

Kehidupan awal sunting

Stacie Orrico telah dilahirkan di Seattle, Washington kepada ibubapaItali-Amerika. Kedua-dua ibubapa, Dean dan Patti, telah ada keinginan untuk kembara dan ambil keluarga ini luar negara untuk misi kerja, mengembangkan langit mereka dan pandangan dunia. Disebabkan ini, keluarga ini terus gerak selalu. Kekerapan gerakan keluarga ini telah membawa mereka ke Ukraine, Hawaii, Denver, Colorado dan Franklin, Tennessee, dan berbalik semula ke Seattle, dimana mereka kini menetap. Orrico salah satu dari lima kanak-kanak:abang tua, Jesse, kakak tua, Rachel, dan kembar, Joshua dan Alicia.

Dari usia awal, Orrico telah dipengaruhi oleh pelbagai gaya muzikal. Membesar menyanyi hymn dengan keluarganya, baik juga menyertai dalam koir, memberi Stacie satu lebih sejarah klasikal. Bagaimanapun, citarasa peribadi Stacie termasuk Ella Fitzgerald, Whitney Houston, dan Lauryn Hill. Telah mempelajari piano pada usia awal, Stacie menulis lagu pertamanya pada usia 6 dipanggil "Always Answer."

Stacie kini tinggal di Washington dengan kakak Stacie Rachel. Mereka telah menikmati menghias tempat mereka dalam tema Maghribi dan India tetapi tetapkannya pelbagai sepaya Stacie boleh pamerkan barang menarik dari pengembaraan Stacie seluruh dunia. Peminat selalu membawa Stacie "barang pemanas rumah" untuk menolongnya merayakan milik rumah pertama Stacie.

Kerjaya muzik sunting

Kehidupan peribadi sunting

Filemografi sunting

Discografi sunting

Album dan perseorangan sunting

EP sunting

DVD sunting

Video muzik sunting

Anugerah sunting

Nota sunting

pautan luar sunting