Star Wars: Episode IV – A New Hope

Star Wars (Atau disebut Star Wars: Episode IV – A New Hope) ialah sebuah filem epik angkasa lepas Amerika 1977 yang ditulis dan diarahkan oleh George Lucas, diterbitkan oleh Lucasfilm dan diedarkan oleh 20th Century Fox. Ia dibintangi oleh Mark Hamill, Harrison Ford, Carrie Fisher, Peter Cushing, Alec Guinness, David Prowse, James Earl Jones, Anthony Daniels, Kenny Baker dan Peter Mayhew. Ia adalah filem pertama dalam siri filem Star Wars dan bab kronologi keempat "Skywalker Saga".

Star Wars
PengarahGeorge Lucas
PenulisGeorge Lucas
Dihasilkan olehGary Kurtz
Dibintangi
SinematografiGilbert Taylor
Disunting oleh
  • Paul Hirsch
  • Marcia Lucas
  • Richard Chew
Muzik olehJohn Williams
Syarikat
penerbitan
Diedarkan oleh20th Century Fox
Tarikh tayangan
  • 25 Mei 1977 (1977-05-25) (Amerika syarikat)
  • (malaysia) Mei 1978 (1978-05-(malaysia))
Masa tayangan
121 minit[1]
NegaraAmerika syarikat[2]
Bahasainggeris
Bajet$11 juta[3][4]
Pecah panggung$775.8 juta[3]

Lucas mempunyai idea untuk filem fiksyen sains dalam nadi Flash Gordon di sekitar masa dia menyiapkan filem pertamanya, yaitu THX 1138 (1971), dan mula bekerja pada rawatan selepas keluaran American Graffiti (1973). Star Wars berlaku "lama dahulu", dalam alam semesta fiksyen yang didiami oleh kedua-dua manusia dan pelbagai spesies makhluk asing; kebanyakan galaksi yang diketahui diperintah oleh Galactic Empire yang zalim, yang ditentang oleh Rebel Alliance, sekumpulan pejuang kebebasan. Naratif filem itu memfokuskan pada perjalanan wira Luke Skywalker (Hamill), setiap orang yang terperangkap dalam konflik galaksi antara Empayar dan Pemberontakan selepas memasuki memiliki dua droid, R2-D2 (Baker) dan C-3PO (Daniels), yang pertama daripadanya membawa skema senjata muktamad Empayar, Death star. Semasa cuba menghantar droid kepada Pemberontakan, Luke disertai oleh Jedi Master Obi-Wan Kenobi (Guinness), yang mengajarnya tentang kuasa metafizik yang dikenali sebagai "The Force", penyeludup sinis Han Solo (Ford), Wookiee temannya Chewbacca (Mayhew), dan ketua Pemberontakan Puteri Leia (Fisher). Sementara itu, pegawai Imperial Darth Vader (Prowse, disuarakan oleh Jones), seorang Sith Lord, dan Grand Moff Tarking (Cushing), komander Death Star, berusaha untuk mendapatkan skema yang dicuri dan mencari pangkalan rahsia Pemberontakan.

Selepas produksi yang bergelora, Star Wars telah dikeluarkan dalam bilangan pawagam yang terhad di Amerika Syarikat pada 25 Mei 1977, dan dengan cepat menjadi hit blockbuster, menyebabkan ia diperluaskan. kepada keluaran yang lebih luas. Filem ini mendapat pujian kritis, terutamanya kerana kesan visualnya yang terobosan. Ia memperoleh sejumlah $775 juta (lebih $550 juta semasa tayangan awalnya), mengatasi Jaws (1975) untuk menjadi pendapatan tertinggi filem pada masa itu sehingga keluaran E.T. the Extra-Terrestrial (1982). Apabila diselaraskan untuk inflasi, Star Wars ialah filem kedua kutipan tertinggi di Amerika Utara (di belakang Gone with the Wind) dan filem keempat dengan kutipan tertinggi di dunia. Ia menerima sepuluh pencalonan Oscar (termasuk Gambar Terbaik), memenangi tujuh pencalonan. Pada tahun 1989, ia menjadi salah satu daripada 25 filem pertama yang dipilih oleh Library of Congress AS untuk dipelihara dalam National Film Registry kerana "penting dari segi budaya, sejarah atau estetik".[5][6] Pada masa itu, ia adalah filem terbaharu dalam pendaftaran dan satu-satunya yang dipilih dari tahun 1970-an. Pada tahun 2004, lagu bunyinya telah ditambahkan ke AS Pendaftaran Rakaman Kebangsaan, dan turut disenaraikan oleh Institut Filem Amerika sebagai skor filem terbaik sepanjang zaman setahun kemudian. Hari ini, ia dianggap secara meluas oleh khalayak ramai dalam industri filem sebagai salah satu filem terbesar dan paling penting dalam sejarah pawagam.

Filem ini telah diterbitkan semula beberapa kali dengan sokongan Lucas—paling ketara dengan "Edisi Khas" teater ulang tahun ke-20nya—menggabungkan banyak perubahan termasuk Imej janaan komputer kesan, dialog diubah, tangkapan diedit semula, runut bunyi campuran Dibuat semula dan adegan tambahan. Filem ini menjadi fenomena budaya pop dan melancarkan industri produk ikatan, termasuk novel, Komik, Permainan video, Taman hiburan dan barang dagangan termasuk mainan, permainan , pakaian dan banyak lagi karya terpisah lainya, termasuk dua filem antologi dan pelbagai siri televisyen. The Empire Strikes Back (1980) dan Return of the Jedi (1983) mengikuti Star Wars, melengkapkan original ' trilogi 'Star Wars'. Prekuel dan trilogi sekuel yang melengkapkan "Skywalker saga" telah dikeluarkan sejak itu.

Ringkasan sunting

Galaksi telah berlakunya perang saudara. Penyiasat puak pemberontak telah mencuri pelan Death Star, sebuah stesen ketenteraan yang mempunyai kemampuan untuk memusnahkan sebuah planet. Pemimpin puak pemberontak, Putera Leia mempunyai pelan tersebut, tetapi pesawatnya telah diserang oleh angkatan Empayar yang dipimpin oleh Darth Vader. Sebelum ditangkap, Leia menyembunyikan pelan tersebut dalam sistem memori sebuah droid yang bernama R2-D2. Seterusnya, R2 mendarat di sebuah planet gurun yang bernama Tatooine bersama dengan sebuah droid protokol, C3-PO.

Selepas itu, kedua-kedua droid tersebut ditangkap oleh peniaga-peniaga Jawa. Mereka lalu menjual droid itu kepada beberapa orang petani iaitu Owen Lars, Beru Lars dan anak saudara mereka Luke Skywalker. Semasa Luke sedang membersihkan badan R2, dia kebetulan menyiarkan sebahagian daripada mesej hologram yang dirakam oleh Leia, yang di mana dia sedang meminta bantuan daripada seorang yang bernama Obi-Wan Kenobi. Luke menyangka maknanya Ben Kenobi, seorang pendeta tua. Berita ini juga diberitahu kepada bapa dan ibu saudaranya. Pada waktu malam, R2 tiba-tiba menghilangkan diri.

Pada keesokan hari, Luke pergi mencari R2, manakala droid itu sedang mencari Obi-Wan Kenobi. Selepas menemui R2, Luke telah diserang oleh beberapa orang Sandpeople. Tidak lama kemudian, Sandpeople itu telah melarikan diri setelah ternampak Ben Kenobi yang mendedahkan diri sebagai Obi-Wan Kenobi. Ben menceritakan hari-harinya selaku Kesateria Jedi, pendamai yang mempunyai kuasa sakti yang diturunkan daripada sejenis kuasa yang diberi namanya “Force”. Sebalik daripada kata-kata bapa saudaranya, Luke juga mengetahui bapanya telah dibunuh oleh salah seorang perantis Ben yang bernama Vader. Kesateria Jedi juga nyaris-nyaris pupus disebabkan oleh Empayar Galaktik, Ben menunjukkan senjata bapanya kepada Luke, iaitu “lightsaber”, senjata yang digunakan oleh Kesateria Jedi.

Ben mampu menyiarkan kesuluruhan rakaman hologram itu. Mereka mengetahui bahawa Leia meminta Ben untuk membawakan pelan Death Star ke Alderaan, planet kediamannya dan memberikannya kepada bapanya untuk dianalisa. Ben mengajak Luke untuk menemaninya ke Alderaan dan mempelajari cara penggunaan Force. Luke menyangkal, sehingganya bapa dan ibu saudaranya telah dibunuh oleh Stormtrooper Empayar yang sedang mencari R2 dan 3PO. Luke, Ben dan kedua-dua droid tersebut bertolak ke Mos Eisley untuk mencari seorang juruterbang untuk pergi ke Alderaan. Ben dan Luke berjumpa dengan seorang penyeludup yang bernama Han Solo dan Chewbacca, iaitu ketua kelasi Han. Ben mengupah mereka untuk membawa mereka ke Alderaan dengan menaiki pesawat Han, Millennium Falcon.

Setelah tiba di lokasi Alderaan, mereka menemukan planet Alderaan sudah dimusnahkan oleh Death Star atas perintah Komander Empayar, Grand Moff Tarkin sebagai pertunjukan kuasa. Pesawat mereka juga telah disentak oleh Death Star melalui tractor beam ke hangar stesen tersebut. Ben telah mematikan sistem tractor beam, manakala Luke telah menemui Leia dengan bantuan Han dan Chewbacca. Seterusnya, mereka pulang ke pesawat mereka semasa Ben sedang bertempur dengan Darth Vader. Ben memangsakan diri demi keselamatan mereka. Mereka bertiga melarikan diri dari Death Star tidak lama lagi, tetapi Empayar mampu menjejaki mereka.

Mereka semua pulang ke pangkalan puak pemberontak yang berkedudukan di Yavin Iv. Setelah pelan itu dianalisa, puak pemberontak mengenal pasti saluran pemanas yang tersambung dengan reaktor utama stesen itu yang boleh menyebabkan kemusnahan Death Star melalui tindakbalas berantai. Luke bergabung skuadron serangan puak pemberontak, manakala Han bersedia untuk kembali selepas mengambil ganjarannya, walau bagaimanapun Luke memintanya membantu puak penentang. Dalam pertempuran berikutnya, puak pemberontak mengalami kegalalan yang besar, banyak juruterbang telah terkorban, meninggalkan Luke sebagai salah seorang juruterbang yang terselamat. Vader memimpin sebuah skuadron jet pejuang TIE, bersedia untuk menyerang pesawat Luke. Dalam saat ini, Han kembali dan menembak jet pejuang empayar tersebut, menyebabkan pesawat Vader berpusing-pusing. Dibantu oleh bimbingan jiwa Obi-Wan, Luke dapat memusnahkan Death Star sebelum Empayar dapat menyerang pangkalan puak pemberontak. Mereka semua kembali ke pangkalan puak pemberontak, Han dan Luke menerima pingat daripada Leia atas keperwiraan mereka.

Nota sunting

  1. ^ "Star Wars". British Board of Film Classification. Diarkibkan daripada yang asal pada January 27, 2016. Dicapai pada May 25, 2013.
  2. ^ "Star Wars (1977)". Diarkibkan daripada yang asal pada July 9, 2017.
  3. ^ a b Ralat petik: Tag <ref> tidak sah; teks bagi rujukan BOM tidak disediakan
  4. ^ Cyriaque Lamar (January 13, 2012). "Behold, the 1977 budget breakdown for Star Wars". io9. Diarkibkan daripada yang asal pada March 6, 2016. Dicapai pada March 3, 2016.
  5. ^ -story.html "HIBURAN: Pendaftaran Filem Memilih 25 Filem Pertama" Check |url= value (bantuan). Los Angeles Times. 19 September 1989. Dicapai pada 22 April 2020. Unknown parameter |lokasi= ignored (bantuan); |archive-url= is malformed: path (bantuan)
  6. ^ Ralat petik: Tag <ref> tidak sah; teks bagi rujukan NFR-Titles tidak disediakan

Rujukan sunting

  • Rinzler, J. W. (2007) The Making of Star Wars. New York: Ballantine Books. ISBN 978-0-345-49476-4
  • Pollock, Dale (1999) Skywalking: The Life and Films of George Lucas, Da Capo Press. ISBN 0-306-80904-4

Bacaan lanjut sunting

  • Bailey, T.J. (2005) Devising a Dream: A Book of Star Wars Facts and Production Timeline, Wasteland Press. ISBN 1-933265-55-8
  • Blackman, W. Haden (2004) The New Essential Guide to Weapons and Technology, Revised Edition (Star Wars), Del Rey. ISBN 0-345-44903-7
  • Bouzereau, Laurent (1997) Star Wars: The Annotated Screenplays, Del Rey. ISBN 0-345-40981-7
  • Sansweet, Stephen (1992) Star Wars - From Concept to Screen to Collectible, Chronicle Books. ISBN 0-8118-0101-2

Pautan luar sunting

Anugerah dan pencapaian
Didahului oleh
Logan's Run
Saturn Award for Best Science Fiction Film
1977
Diikuti oleh:
Superman