Stesen keretapi Constitución

Stesen keretapi Constitución ("Estación Constitución" dalam Bahasa Sepanyol) adalah sebuah stesen kereta api penghabisan besar di Barrio Constitución di Buenos Aires tengah, Argentina. Nama rasmi penuh stesen adalah Estación Plaza Constitución (dalam Bahasa Melayu: Stesen Dataran Perlembagaan) mencerminkan fakta bahawa stesen ini terletak berhadapan dengan Dataran Perlembagaan, dua kilometer ke selatan dari mercu tanda Obelisco. Tingkat tanah stesen mempunyai empat belas landasan dan tingkat di bawahnya mempunyai dua landasan untuk metro.

Estación Plaza Constitución
Stesen Dataran Perlembagaan
Stesen kereta api Constitución
Lokasi11 General Hornos Avenue, Plaza Constitución, Constitución, Buenos Aires
Koordinat34°37′39″S 58°22′50″W / 34.62750°S 58.38056°W / -34.62750; -58.38056
LaluanUGOFE
Ferrobaires
Laluan Subte "C"
Trek16
Pembinaan
Jenis strukturSearas
Tingkat platform2
Sejarah
Dibuka1907
Lokasi
Map
Terminal terdahulunya, sekitar 1880.
Pemandangan dalam Estación Constitución.
Estación Constitución dan bas.

Sejarah sunting

Pada 7 Mac 1864, dalam suatu upacara dihadiri oleh presiden Bartolomé Mitre, pembinaan bermula di Mercado Constitución, di tapak teminus kini, apabila on the site of the present day terminus, as the British-owned syarikat keretapi Buenos Aires Great Southern milik British bermula membina laluan broad gaugenya 114 km asalkan sebuah stesen terminal kecil sejauh Chascomús. Bahagian pertama laluan ke Jeppener, Buenos Aires telah dibuka pada 14 Ogos 1865 dan sewaktu bulan yang sama sebuah stesen terminal kecil di Mercado Constitución telah dibuka ke orang ramai dan dinamakan semula Plaza Constitución. Kemudian tahun itu pada bulan Disember laluan ke Chascomús telah dibuka.

Di antara 1885 dan 1887 terminus Plaza Constitución telah dibina semula dan dibesarkan di antara 1906 dan 1907 kerja pembangunan lebih telah dijalankan dan pentas-pentas tambahan telah ditambah untuk menguruskan kenderaan subbandar yang bertambah. Pada 1912 akan ada lebih pentas ditambah.

Pada 19 September 1925 sebuah batu bersurat asas untuk terminus hari ini telah diletakkan oleh Putera Wales, kemudian Duke dari Windsor, sewaktu lawatan rasminya ke Argentina. Stesen terdahulunya telah kemudian dibina semula dengan empat belas pentas di atas, penghentian hidrolik moden dan sebuah dataran mempergunakan yang mana membentuk sebuah dewan utama besar, salah satu yang terbesar di dunia, bersama keseluruhan panjang tapak. Dari empat belas pentas, hanya dua atau tiga telah secara biasa digunakan unutk keretapi laluan utama, meninggalkan yang lain untuk khidmat subbandar. Di timur stesen utama sebuah bahagian barangan dan parcel besar dengan gudang, pejabat dan beberapa penepi telah dibina. Muka hadapan jalan stesen terdahulu telah dibiarkan oleh kerana had kewangan dikenakan pada tamat pembinaan semula.

Hari ini sunting

All southbound trains on the Roca line have their terminus at Constitución and the station is served by two railway companies:

  • UGOFE[1]: a company which provides commuter services to the nearby city of La Plata and to the surrounding suburbs of Buenos Aires.

Constitución is accessible by the C line of the city's subte metro and by numerous public bus services (including the colectivo 60 service), and by long-distance bus services.

The surrounding neighbourhood - part of Barrio Constitución - is characterized by low-rent residences for people from the provinces (or from neighboring Paraguay and Bolivia) who come to work in the city.

Rusuhan 16 Mei sunting

The station was the site of a riot on May 16, 2007, during the evening rush hour, which provoked debate and discussion in Argentina over railroad service and privatization. A crowded train broke down within walking distance of the station blocking the railway and the irate passengers from trains trapped at the station, after waiting for the train to be fixed and to move, walked to the platform, thus triggering the chaos. Around 25 people were injured, and a total of 16 were arrested and later released.[2]

Bibliografi sunting

  • H.R.Stones, British Railways in Argentina 1860-1948, P.E.Waters & Associates, Bromley, Kent, England, 1993.
  • D.S.Purdom, British Steam on the Pampas, Mechanical Engineering Publications Ltd, London, 1977.

Rujukan sunting

  1. ^ UGOFE S.A. (Spanish)
  2. ^ "Argentina's privatised railways". Diarkibkan daripada yang asal pada 2008-05-31. Dicapai pada 2010-02-12.

Pautan luar sunting

Templat:Buenos Aires Rail Terminals Templat:Buenos Aires landmarks Koordinat: 34°37′39″S 58°22′50″W / 34.62750°S 58.38056°W / -34.62750; -58.38056