Stesen keretapi Rantau Panjang


Stesen Keretapi Rantau Panjang adalah sebuah stesen kereta api milik Keretapi Tanah Melayu yang terletak berhampiran Jalan Besar dan dinamakan sempena bandar Rantau Panjang, Kelantan. Dibuka pada tahun 1921, ia terletak di laluan cabang Rantau Panjang, bercabang dari laluan utama Laluan Pantai Timur di Pasir Mas. Rantau Panjang adalah salah satu daripada dua lintasan sempadan kereta api di sempadan Thailand (yang kedua adalah stesen keretapi Padang Besar di Perlis), walaupun pada masa ini tidak ada kereta api merentas sempadan menyeberangi sempadan di Rantau Panjang. Pintu masuk Thailand ke jambatan rel Harmony kini ditutup oleh Tentera Diraja Thailand.

Rantau Panjang
LokasiRantau Panjang, Kelantan, Malaysia
Koordinat6°01′12″N 101°58′33″E / 6.02000°N 101.97583°E / 6.02000; 101.97583
Dimiliki oleh Keretapi Tanah Melayu
Platform1 platform tepi
Trek1
Pembinaan
Templat letak kenderaanPercuma
Lokasi
Map

Perkhidmatan sunting

Pada masa ini tiada perkhidmatan kereta api ke stesen. Sebelum ini, kereta api Keretapi Tanah Melayu dan Kereta Api Negara Thailand telah disampaikan. Kemudian, kereta rel diesel (DMUs) Thai telah mengambil keseluruhan jadual, yang telah menaikkan jumlah penumpang yang tidak dijangka, menyebabkan protes oleh pemandu kereta api menamatkan perkhidmatan DMU di Wakaf Bharu dan Tumpat. Protes tersebut membawa kepada pemberhentian perkhidmatan SRT menyeberangi sempadan dan stesen itu tidak digunakan.

Kereta api antara Malaysia dan Thailand merentasi sempadan di stesen keretapi Padang Besar di Perlis, di Laluan Pantai Barat rangkaian Malaysia.

Stesen sebelumnya Laluan Stesen berikutnya
Pasir Mas   Aliran Rantau Panjang   -