Stesen tiub Charing Cross

Stesen tiub Charing Cross ialah sebuah stesen London Underground di Charing Cross di City of Westminster dengan tempat masuknya terletak di Dataran Trafalgar dan Strand. Stesen ini dilayani oleh laluan Northern dan Bakerloo dan menyediakan pertukaran dengan rangkaian National Rail di stesen Charing Cross. Di Laluan Northern ia terletak di antara stesen Embankment dan Leicester Square di cabang Charing Cross, dan di Laluan Bakerloo antara stesen Embankment dan Piccadilly Circus. Ia terletak dalam Travelcard Zone 1.

Charing Cross
LokasiCharing Cross
Pihak berkuasa
tempatan
Westminster
Diurus olehLondon Underground
Bil. platform4
Kemasukan dan keluar tahunan London Underground
200518.797 juta
200722.297 juta[1]
200823.39 juta[1]
Maklumat lain
Portal Pengangkutan London

Stesen ini terdahulunya juga dilayani oleh Laluan Jubilee di antara 1979 dan 1999; dan bertindak sebagai perhentian penghabisan selatan laluan sewaktu tempoh tersebut.

Untuk sebahagian besar sejarah London Underground, nama Charing Cross tidak dikaitkan dengan stesen ini tetapi dengan stesen yang kini bergelar Embankment. Lihat di bawah untuk sejarah kompleks penamaannya.

Sejarah sunting

Bahagian laluan Northern dan laluan Bakerloo pada stesen terdahulunya dibuka sebagai dua stesen terasing dan digabungkan apabila pentas Laluan Jubilee defunct sekarang dibuka. Stesen-stesen unsur juga berada di bawah suatu perubahan nama dalam sejarah mereka.

Bahagian pertama kompleks, pentas laluan Bakerloo, telah dibuka sebagai Dataran Trafalgar oleh Laluan keretapi Baker Street & Waterloo (BS&WR) pada 10 Mac 1906.

Pentas laluan Northern telah dibukakan Charing Cross oleh Charing Cross, Euston & Hampstead Railway (CCE&HR, kini cabang Charing Cross pada Laluan Northern) pada 22 Jun 1907. Pada pembukaan stesen ini adalah terminus selatan CCE&HR yang berjalan ke dua termini utara di stesen tiub Golders Green dan Highgate (kini Archway).

Walaupun kedua-dua laluan dimiliki dan dioperasi oleh Underground Electric Railways Company (UERL), tiada suatu hubungan terus di bawah tanah dan para penumpang yang saling bertukaran di antara laluan-laluan itu perlu melakukannya melalui dua muatan lif dan permukaannya.

Dengan usaha untuk memperbaikikan kebolehan saling bertukaran, CCE&HR telah memanjangkan jarak pendek selatan di bawah stesen laluan Charing Cross untuk berhubung dengan BS&WR dan Laluan keretapi District (satu lagi laluan UERL), dibuka pada 6 April 1914. Stesen saling bertukaran di antara BS&WR dan District telah sehingga sekarang digelarkan Charing Cross (District) dan Embankment (BS&WR). Terminus CCE&HR adalah ke utara stesen utama Charing Cross telah dinamakan semula Charing Cross (Strand) dan stesen baru dan stesen BS&WR ke selatan stesen laluan utama telah dinamakan Charing Cross (Embankment). Nama-nama ini berpanjangan hanya dalam suatu jangka yang pendek: pada 9 Mei 1915, Charing Cross (Strand) dinamakan semula Strand dan untuk Charing Cross (Embankment) laluan tiub menggunakan nama Laluan keretapi District pada Charing Cross. Pada waktu yang sama, stesen Strand yang berasingan di Laluan keretapi Great Northern, Piccadilly dan Brompton telah dinamakan semula Aldwych untuk mencegahkan kekeliruan.

Stesen Strand laluan Northern telah ditutup pada 4 Jun 1973 untuk membenarkan pembinaan pentas-pentas laluan Jubilee yang baru. Pentas-pentas ini dibina di antara pentas laluan Bakerloo dan Northern bersamaan dengan saling bertukaran yang lama kehilangan di bawah tanah di antara kedua-dua laluan itu. Dalam tindakan awal stesen saling bertukaran baru, dari 4 Ogos 1974 Charing Cross dinamakan semula Charing Cross Embankment. Pentas laluan Jubilee dan pentas Laluan Northern yang dihiaskan semula dibuka pada 1 Mei 1979 dari mana tarikh menggabungkan stesen termasuk Dataran Trafalgar telah diberikan nama kininya; pada waktu yang sama Charing Cross Embankment ditukarkan semula pada nama BS&WR asal Embankment, mengakhiri 109 tahun pada perkaitan dengan nama Charing Cross.

Walaupun Charing Cross dibinakan sebagai terminus selatan laluan Jubilee, rancangan telah wujud untuk meneruskan laluan ke arah timur terhadap Lewisham di tenggara London. Terowong-terowong telah, oleh itu dibina melebihi stesen di bawah Strand sebanyak 143 Strand, hampir sejauh mana stesen Aldwych akan menjadi di perhentian seterusnya di laluan. Regenerasi berikutnya Docklands di East End London sewaktu 1980an dan 1990an memerlukan infrastuktur angkutan tambahan dan jalan akhirnya pada pemanjangan mengambil terowong selatan baru dari Green Park untuk memberikan saling bertukaran baru di stesen Westminster, Waterloo dan London Bridge and kemudian ke Greenwich dan Stratford.

Cabang terowong-terowong baru jauh dari yang asalnya stesen Taman Green di selatan dan, pembukaan bahagian terakhir laluan di antara stesen Taman Green dan Waterloo pada 20 November 1999, pentas Laluan Jubilee di Charing Cross telah ditutup pada pengembaraan am. Tangga bergerak berlanjutan ke pentas-pentas ditutup dapat, meskipun, masih dapat dilihat melalui pintu ditutup di bawah tangga bergerak dari dewan tiket.

Reka bentuk sunting

 
Salah satu pintu masuk ke stesen tiub Charing Cross dari Dataran Trafalgar.

Sebuah mural panjang 100 meter di sepanjang pentas laluan Utara telah direka bentuk oleh David Gentleman. Ia menunjukkan babak dari perjalanan pengebumian Eleanor dari Castile (isteri Edward I) dari Nottinghamshire ke makamnya di Westminster Abbey (lihat Eleanor cross).

Bekas pentas laluan Jubilee sunting

Walaupun kini ditutup ke orang ramai, pentas Laluan Jubilee pada stesen Charing Cross masih dikekalkan oleh TfL untuk kegunaan oleh pengeluar filem dan televisyen memerlukan lokasi stesen Underground moden. Walaupun masih buka mereka digunakan dalam filem 1987 The Fourth Protocol, dan selepas penutupan dalam beberapa pengeluaran, termasuk berbagai episod dalam siri televisyen Spooks, filem Creep (2004), 28 Weeks Later (2007), The Deaths of Ian Stone (2007) dan video untuk lagu satu Alex Parks "Cry".

Pada 2006, ia telah dicadangkan bahawa suatu pemanjangan ke Docklands Light Railway dari stesen Bank akan mengambil tempat pentas. Stesen perantaraan di stesen tiub Aldwych dan City Thameslink akan dibuka, mencerminkan jalan dirancang pada Laluan Fleet lama.

Stesen sebelumnya     London Underground   Stesen berikutnya
menghala ke Stanmore
Laluan JubileeStesen terakhir

Tempat menarik berhampiran sunting

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

  1. ^ a b "Angka keluar masuk stesen pelbagai tahun" (XLSX). Data Penggunaan Stesen London Underground. Transport for London. Januari 2018. Dicapai pada 22 Julai 2018.

Pautan luar sunting

Koordinat: 51°30′29″N 0°07′29″W / 51.508°N 0.124755°W / 51.508; -0.124755

Stesen sebelumnya     London Underground   Stesen berikutnya
menghala ke Harrow & Wealdstone
Laluan Bakerloo
menghala ke Elephant & Castle
Laluan Northern
menghala ke Kennington

Templat:Northern line navbox