Stesen tiub Temple

Temple adalah sebuah stesen London Underground di Bandar Westminster, di antara Victoria Embankment dan Temple Place. Ia berada di laluan Circle dan District di antara Embankment dan Blackfriars dan berada di Travelcard Zone 1. Pintu masuk stesen adalah dari Victoria Embankment. Stesennya terletak berhampiran dengan sempadan dengan Bandaraya London, dan oleh itu, digunakan oleh banyak pengulang-alik yang bekerja di barat The City.

Temple
LokasiVictoria Embankment
Pihak berkuasa
tempatan
Westminster
Diurus olehLondon Underground
Bil. platform2
Kemasukan dan keluar tahunan London Underground
20056.621 juta
20077.349 juta[1]
Maklumat lain
Portal Pengangkutan London

Nama stesen terdahulunya The Temple, nama yang datang dari Gereja Temple berhampiran yang juga memberikan namanya pada Inns of Court, Inner Temple dan Middle Temple. benda ditetapkan pada namanya tidak digunakan pada masa agak awal.

Sejarah sunting

Stesen ini dibuka pada 30 Mei 1870 oleh Metropolitan District Railway (MDR; kini laluan District dan Circle) apabila landasan keretapi memanjangkan laluannya dari Westminster ke Blackfriars. Pembinaan bahagian baru MDR telah dirancangkan dengan pergabungan dengan bangunan Victoria Embankment dan telah dicapai oleh kaedah potong dan liput pembumbungan ke atas alur yang cetek.

MDR berhubungan dengan Metropolitan Railway (MR, kemudiannya Laluan Metropolitan) di Kensington Selatan dan, walaupun dua syarikat bersaing, tiap syarikat menjalankan keretapinya sendiri ke atas landasan yang lain dengan perkhidmatan usaha sama yang digelarkan "Inner Circle".

Pada 1 Februari 1872, MDR membuka sebuah cabang ke utara dari stesennya di Earl's Court untuk dihubungkan dengan West London Extension Joint Railway (WLEJR, kininya West London Line) yang berhubung dengan di Addison Road (kini Kensington (Olympia)). Sejak tarikh itu perkhidmatan "Outer Circle" bermula berjalan di landasan MDR. Perkhidmatan telah dijalankan oleh North London Railway (NLR) dari terminusnya di Broad Street (kini diruntuhkan) di City of London melalui Laluan North London ke Willesden Junction, kemudian ke Laluan West London ke Addison Road dan MDR ke Mansion House - terminus timur baru MDR.

From 1 Ogos 1872, perkhidmatan "Middle Circle" juga memulakan operasi melalui stesen itu berjalan dari Moorgate di sepanjang landasan MR di bahagian utara Inner Circle ke Paddington kemudian di landasan Hammersmith & City Railway (H&CR) ke Latimer Road kemudian, melalui kininya pautan diruntuhkan, ke Laluan West London ke Addison Road dan MDR ke Mansion House. Perkhidmatan ini telah beroperasi secara usaha sama oleh H&CR dan the MDR.

Pada 30 Jun 1900, perkhidmatan Middle Circle telah ditarik di antara Earl's Court dan Mansion House.

Pada permulaan abad ke-20 pelan-pelan awal untuk Great Northern and Strand Railway (kemudian digabungkan ke Great Northern, Piccadilly & Brompton Railway dan kini sebahagian dari Laluan Piccadilly) termasuk suatu cadangan untuk laluan berlanjut ke Temple. Pelannya telah ditolak dan jalan berakhir daripada itu di stesen Aldwych yang kini ditutup, sekira-kiranya 200 m ke utara.

Pada 31 Disember 1908, perkhidmatan Outer Circle telah ditarik dari landasan MDR.

Pada 1949, Laluan Metropolitan mengoperasikan jalan Inner Circle telah diberikan pengenalannya sendiri di peta tiub sebagai Laluan Circle.

Tempat tempatan terkenal sunting

Trivia sunting

Galeri sunting

Rujukan sunting

  1. ^ "Angka keluar masuk stesen pelbagai tahun" (XLSX). Data Penggunaan Stesen London Underground. Transport for London. Januari 2018. Dicapai pada 22 Julai 2018.

Pautan luar sunting

Stesen sebelumnya     London Underground   Stesen berikutnya
Laluan Circle
menghala ke Aldgate
Laluan District
menghala ke Upminster

Koordinat: 51°30′40″N 0°06′52″W / 51.51111°N 0.11444°W / 51.51111; -0.11444