Stik penggantung ialah potongan stik lembu yang dikatakan "bergantung" daripada diafragma lembu kasi.[1] Daripada segi anatomi, diafragma merupakan satu otot tunggal tetapi ia biasanya dipisahkan menjadi dua potongan yang berasingan:

  • "stik penggantung" yang secara tradisi dianggap sebagai lebih sedap kerana ia lebih dekat dengan buah pinggang;
  • "stik skirt" luaran yang terdiri daripada otot di dalam diafragma dan lebih liat teksturnya.
Stik penggantung mentah. Perhatikanlah ira otot dan selaput tengah yang liat.
Penyampaian stik penggantung gril (dengan kentang di tengah).
Daging lembu
JenisStik Sunting ini di Wikidata
sunting · sunting di Wikidata
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini

Daging penggantung bersendi dengan tulang rusuk terakhir serta tulang belakang yang berhampiran dengan buah pinggang. Ia kelihatan seakan-akan stik lambung dan merupakan sepasang otot yang sedikit berbentuk V. Daging penggantung mempunyai satu selaput panjang yang tidak boleh dimakan pada bahagian tengahnya.

Ciri sunting

Stik penggantung bukannya sangat lembut tetapi ia banyak berasa dan paling baik diperapkan dan dimasak dengan pantas pada haba yang tinggi (menggril atau memanggang) lalu dihidangkan secara kurang masak atau kurang masak sederhana demi mengelakkan keliatannya. Tukang masak yang berpengalaman dalam menyediakan buah pinggang lembu melaporkan bahawa stik penggantung mengekalkan sedikit bau sedap buah pinggang.

Terdapat hanya satu stik penggantung bagi setiap lembu, dengan berat potongan itu biasanya antara 1 - 1.5 paun (450 - 675g). Ia dihargai kerana rasanya. Kekadangnya, stik penggantung juga dikenali sebagai "stik penjual daging", lantaran penjual daging lembu sentiasa menyimpan potongan itu untuk diri sendiri.[2]

Klasifikasi pemotongan daging Amerika Syarikat untuk potongan daging penggantung ialah NAMP 140.

Kepopularan sunting

Daripada segi tradisi, stik penggantung lebih popular di Eropah, berbanding dengan Amerika Syarikat. Ia dikenali sebagai: [1]

Dahulunya, stik penggantung tidak merupakan satu potongan daging yang berasingan di Amerika Syarikat. Bagaimanapun, ia kini beransur-ansur menjadi lebih popular, meskipun ia biasanya masih dikisar menjadi hamburger. Stik penggantung juga dikenali sebagai "daging lembut gantung" di Amerika Syarikat dan kekadang dipaparkan sebagai "stik bistro" di dalam menu. Ia dikenali pula sebagai "fajitas arracheras" di Texas Selatan.

Rujukan sunting

  1. ^ a b Green, Aliza (2005). Field Guide to Meat. Philadelphia, PA: Quirk Books. ISBN 1931686793. Cite has empty unknown parameter: |coauthors= (bantuan)
  2. ^ Hix, Mark (2008-04-26). "Hanger steak with baked bone marrow". The Independent. Dicapai pada 2008-08-09.
  • Dyce, K.M. (2002). Textbook of Large Animal Anatomy (ed. Third). Saunders. ISBN 0721689663. Unknown parameter |coauthors= ignored (|author= suggested) (bantuan)