Sukan keislaman

rencana senarai Wikimedia

Sukan keislaman merupakan satu badan sukan yang dikawal oleh Syariah dan dibentuk melalui sejarah keislaman. Dalam Islam, sukan menampil atau menampakkan hampir sama untuk mendapat satu bentuk badan yang sihat. Walau bagaimanapun, ada sukan yang dibenarkan dan ada yang ditegah dalam Islam.

Kajian susastera sunting

Perkataan riadah berasal dari perkataan arab ريضية riyadiya, yang bermaksud sukan, dimana ia diambil dari asas percakapan ر و ض.

Syariah sunting

Undang-undang islam, atau Syariah, telah meletakkan beberapa had terhadap ahli sukan Muslim. Ini termasuk peraturan mengenai aurat, yakni, bahagian badan yang tidak boleh didedahkan dikhalayak ramai. Hijab, Burqa atau Purdah merupakan satu kesukaran dalam melibatkan wanita dalam bersukan. Juga, lelaki tidak dibenarkan mendedahkan aurat, dari paras pusat hingga ke lutut, contoh sukan melibatkan pendedahan aurat lelaki ialah seperti sukan sumo. Seperti wanita Iran, hanya melibatkan diri dengan sukan menembak, dimana hanya itu cara pakaian yang tidak mendedahkan aurat.[perlu rujukan]

Ada sebahagian sukan yang menjadi kebimbangan atlit Muslim. Seperti, Olimpik yang begitu penting, namun ia merupakan asal dari mitologi Greek, dipercayai oleh Islam merupakan kepada agama pagan. Ada juga larangan terhadap sukan boxing, sebab ia boleh mengakibatkan kecederaan dengan disengajakan.

Fatwa Salafi sunting

Salafi merupakan anak murid kepada Sheikh Muhammed Salih Al-Munajjid [1] Diarkibkan 2006-07-01 di Wayback Machine telah mengemukakan kenyataan terhadap beberapa soalan:

"Apakah peraturan dalam Islam mengenai bina badan? Adakah kita dibenarkan untuk membentuk badan seperti ahli gusti, selagi kita tidak mendedahkan dan ia baik untuk kesihatan dan pengamalnya?"

"Segala puji bagi Allah. Bina badan bertujuan dalam membentuk badan yang kuat dan perkasa, dimana ia penting dan tujuan yang bermanfaat. Sekiranya tujuan sukan tersebut dilakukan untuk menjadikan tubuh badan sasa dalam perjuangan ke jalan islam sebenar atau jihad, maka sukan tersebut disarankan diamalkan ke arah yang baik... Sekiranya untuk reakreasi dan mengekalkan kesihatan yang sihat, maka sukan tersebut dibenarkan. Sekiranya sukan itu melibatkan sesuatu yang haram seperti mendedahkan aurat pada bukan muhrim, meninggalkan solat, atau bercampur-gaul dengan perempuan secara bebas, maka ia adalah haram.
Pada sesiapa yang melibatkan diri dengan sukan bina badan, tanpa menutup aurat, maka ia adalah haram. Walaupun lelaki auratnya dari pusat hingga ke lutut, auratnya hanya untuk wanita yang dinikahi secara sah sahaja, yakni, pendedahan aurat pada isteri yang dinikahinya saja. Pengamal sukan ini tidak dibenarkan juga melihat aurat individu yang lain.
Sesetengah yang melibatkan diri dengan sukan ini bertujuan dengan kecintaan sifat bangga dan riak menunjuk tubuh badan yang berotot, sasa dan tegap.. dan lain-lain motif yang salah. Pada orang-orang yang percaya (beriman), wajar jauhi dari perkara-perkara tersebut dan perlu mencari jalan kearah kebaikan sifat dan sikap, rendah diri dan saksama.
Apa yang mentaksubkan dalam menjadikan tubuh badan menjadi cantik, bukanlah sesuatu perkara yang patut diberi perhatian penuh. Apa yang dicari oleh Islam terhadap individu muslim adalah untuk mengekalkan tubuh dan kesihatan yang sihat dalam melaksanakan tugas keagamaan Islam, dalam menjalankan jihad kearah Allah, seperti mengerjakan haji.
Tetapi dalam taksub menjalankan sukan dan menggangu sesorang Muslim dalam melakukan amal ibadah seperti solat, seperti melakukan sukan berjam-jam dan hingga melalaikan, tidak dibenarkan.
Apakah tujuan individu Islam mencari dan membentuk tubuh perkasa seperti kerbau yang kuat, tetapi hati kecil dalam keimanan dan kesemua arah kebaikan? source: Islam Q&A

Fatwa Salafi mengenai boxing: [2]

Rujukan sunting

Pautan luar sunting


Jika anda melihat rencana yang menggunakan templat {{tunas}} ini, gantikanlah ia dengan templat tunas yang lebih spesifik.