Sebahagian daripada siri
Fiqah Islam

(suatu disiplin kajian Islam)

Bidang-bidang


Sukuk (Arab: صكوك, jamak صك Sakk) adalah nama di dalam bahasa Arab bagi sijil-sijil kewangan, tetapi biasanya merujuk kepada bon dalam kewangan Islam. Oleh kerana pendapatan tetap, bond yang menghasilkan riba tidak dibenarkan di dalam Islam, sistem Sukuk disusun agar memenuhi tuntutan undang-undang Islam dan prinsip-prinsip pelaburannya, yang mana melarang mengenakan atau membayar riba. Aset kewangan yang memenuhi undang-undang Islam boleh dikelaskan berdasarkan kepada keboleh-dagangan dan ketidakboleh-dagangan dalam pasaran kedua.

Ahli-ahli konservatif telah menganggarkan bahawa Strategi-strategi dan Rangka Kerja Sepuluh Tahun mencadangkan abahawa lebih $1.2 trilion aset sedang diurus merujuk kepada prinsip-prinsip pelaburan Islam.[1] Prinsip-prinsip seperti itu akan membentuk sebahagian daripada Shari'ah, selalunya difahamkan sebagai ‘Undang Islam’, tetapi sebenarnya ia lebih luas daripada ini kerana ia juga mengandungi tugas dan tanggungjawab rohani dan moral di dalam Islam. Di dalam kawasan Teluk Parsi dan Asia, Standard & Poor's menganggarkan bahawa 20 peratus pelanggan perbankan akan lebih memilih produk kewangan Islam secara spontan lebih daripada jenis konvensyen dengan satu profil risiko pulangan yang serupa.[perlu rujukan]

Terminologi/Istilah sunting

Penggunaan perkataan "sukuks" apabila merujuk kepada bon-bon Islam di dalam bentuk jamak adalah tidak benar, kerana "sukuk" sebenarnya perkataan jamak. Bentuk yang benar adalah : "sakk" (mufrad) dan "sukuk" (jamak). Satu analog yang bagus adalah menambah satu huruf S kepada perkatan jamak seperti "children"; jelasnya ia adalah salah.


Rujukan sunting

Pautan luar sunting


Jika anda melihat rencana yang menggunakan templat {{tunas}} ini, gantikanlah ia dengan templat tunas yang lebih spesifik.