Sultan Iskandar Muda

sultan Aceh

Sultan Iskandar Muda dilahirkan di Aceh pada tahun 1593. Baginda merupakan sultan yang pernah memerintah Kesultanan Aceh. Zaman Kegemilangan Kesultanan Aceh bermula ketika pemerintahan baginda, apabila baginda menghantar utusan ke luar negara, iaitu ke England (ketika pemerintahan Ratu Elizabeth I), dan juga Kesultanan Turki Uthmaniyah.


Iskandar Muda
Makam Sultan Iskandar Muda di Banda Aceh
Pemerintahan4 April 1607 - 27 Disember 1636
Keputeraan1583
Tempat keputeraanBanda Aceh, Kesultanan Aceh
Mangkat27 Disember 1636
Tempat mangkatBanda Aceh, Kesultanan Aceh
PendahuluAli Ri'ayat Syah III
PenggantiIskandar Thani
PasanganKamaliah dari Pahang (Putroe Phang)
AyahandaSultan Mansyur Syah
BondaPuteri Raja Inderabangsa
AgamaIslam

Sultan Iskandar Muda yang digelar Marhum Mahkota Alam ini menjadi Sultan Aceh pada tahun 1607 sehingga 1636.

Pemerintahan sunting

Penaklukan sunting

 
Kawasan yang ditakluki oleh Sultan Iskandar Muda, 1608-1637.

Kejayaan Kesultanan Aceh ketika zaman pemerintahannya adalah berdasarkan kekuatan tenteranya. Angkatan tentera beliau terdiri daripada angkatan laut kapal-kapal layar berat masing-masing dengan 600-800 orang, pasukan berkuda menggunakan kuda Parsi, kor gajah, pasukan infantri yang dikerah dan lebih daripada 2000 meriam dan senjata api (dari kedua-dua asal Sumatera dan Eropah). Setelah berkuasa, baginda mula mengukuhkan kawalan ke atas Sumatera utara. Pada tahun 1612 beliau menakluki Kerajaan DeliDeli, dan pada tahun 1613 Aru dan Johor. Selepas penaklukan Johor, sultannya, Alauddin Riayat Shah III, dan ahli kerabat diraja yang lain dibawa ke Aceh, bersama sekumpulan pedagang dari Syarikat Hindia Timur Belanda. Walau bagaimanapun, Johor dapat mengusir tentera Aceh pada akhir tahun itu, dan Iskandar Muda tidak pernah dapat menegaskan kawalan tetap ke atas kawasan tersebut. Johor seterusnya membina pakatan dengan Pahang, Palembang, Jambi, Inderagiri, Kampar dan Siak menentang Aceh.

Kempen Iskandar Muda diteruskan dan baginda dapat mengalahkan armada Portugis di Bintan pada tahun 1614. Pada tahun 1617 baginda menakluki Pahang dan membawa sultannya Sultan Ahmad Shah ke Aceh, dan dengan itu mencapai tempat bertapak di semenanjung Tanah Melayu. Penaklukan ini diikuti oleh Kedah pada tahun 1619, di mana ibu kotanya telah terbakar ketika dikepung dan penduduk yang masih hidup dibawa ke Aceh. Baginda menawan Perak pada tahun 1620. Baginda sekali lagi menyerang Johor pada 1623 dan mengambil Nias pada 1624/5. Pada ketika ini kekuatan Aceh secara serius mengancam penguasaan Portugis terhadap Melaka. Pada tahun 1629, baginda menghantar beberapa ratus kapal untuk menyerang Melaka, tetapi gagal. Menurut sumber Portugis, semua kapalnya musnah bersama 19,000 orang. Selepas kekalahan ini, Iskandar Muda hanya melancarkan dua lagi ekspedisi laut, pada 1630/1 dan 1634, kedua-duanya untuk menyekat pemberontakan di Pahang. Kesultanannya mengekalkan kawalan ke atas Sumatera utara, tetapi tidak pernah dapat memperoleh ketuanan di selat atau meluaskan empayar ke wilayah kaya dengan lada di Lampung di bahagian selatan pulau itu, yang berada di bawah kawalan kesultanan Banten.

Ekonomi sunting

Kemangkatan sunting

Baginda mangkat di Aceh pada 27 Disember 1636 dan dimakamkan di Banda Aceh.

Lihat juga sunting

Didahului oleh
Sultan Ali Riayat Syah
Senarai Sultan Aceh
1607-1636
Diikuti oleh:
Sultan Iskandar Thani